کتاب با کاروان نیزه یک ترکیب‌بند معمولی نیست، روضه‌ای است پر سوز و گداز؛ این شعر با نظر و تاثیری از ترکیب‌بند مشهور محتشم کاشانی و عمان همراه است. شاعر در این ترکیب بند، گریزها و تلمیحات زیبایی به وقایع عاشورا و آثار دیگر شاعران نیز دارد.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ «علیرضا قزوه» از چهره های آشنای عرصۀ شعر و ادب فارسی است و آثار فراوانی در این زمینه از او به ثبت رسیده است. مجموعه «با کاروان نیزه»، با تأسی از ترکیب بند محتشم کاشانی در چهارده بند سروده شده و محتوای آن روایت وقایع کربلا است.

کتاب با مقدمه‌ای از علی معلم دامغانی به عنوان شعر آیینی روزگار ما و پایان سخن، نگاهی به ترکیب‌بند با کاروان نیزه نقدی از عبدالجبار کاکایی به سرانجام رسیده است.

بند اول با این بیت آغاز می‌شود:
می‌آیم از رهی که خطر‌ها در او گم است       از هفت منزلی که سفر‌ها در او گم است
     از لابه‌لای آتش و خون جمع کرده‌ام        اوراق مقتلی که خبر‌ها در او گم است

بند دوم اشاره به مصیبت جانگذار عاشورا دارد و بند سوم گفت‌وگو با فرات. عناوین و مضامین بندهای دیگر این ترکیب بند به ترتیب به این شرح است:

بند چهارم، گفت‌وگوی امام حسین (ع) با امام علی (ع) است و بند پنجم، سخن از خیزران است و بند ششم، در وصف نماز عشق و بند هفتم، در وصف روز عاشورا، و بند هشتم، دربارۀ امام (ع)، بند نهم یاد از پرچمدار کربلاست و بند دهم، در وصف آنچه در کربلا گذشت، بند یازدهم، سرهای بر نی و بند دوازدهم، گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود.

در بند سیزدهم، کاروان به شام می‌رود و سخن از لحظات اسارت و مجلس ابن زیاد و یزید است.

 و بالأخره در بند چهاردهم، این گونه ارادت شاعر به اهل بیت(ع) و کاروان اسیران به منصۀ ظهور می رسد:
با کاروان نیزه به دنبال می‌روم       در منزل نخست تو از حال می‌روم

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار