روزانه حدود سه هزار تن زباله در استان مازندران جمع آوری می شود که به دلیل کم توجهی به مدیریت پسماند، این طلای کثیف به یک معضل در استان گردشگرپذیر حاشیه خزر تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری،طرح ساخت کارخانه پسماند در شهرهای مازندران از جمله مصوبات سفرهای استانی دولت نهم و دهم بوده که هنوز هیچکدام از این طرح ها به سرانجام نرسیده است.

دستگاه تصفیه شیرابه زباله نیز که توسط محققان دانشگاه نوشیروانی بابل ساخته شد، به دلیل کم توجهی مدیران شهری در انبار خاک می خورد و نیاز است با تعامل بین حوزه دانشگاه و مدیران شهری برای رفع معضل دیرینه در شهرهای مازندران تدبیری اساسی اندیشیده شود.

فرماندار بهشهر گفت:در شرق استان کارخانه کمپوست با همکاری نکا،گلوگاه و بهشهر و 5 شهرداری تا 90 در صد پیشرفت داشته است.

نورزاد افزود: تاکنون چهار میلیارد و 800 هزارتومان برای کارخانه کمپوست بهشهرهزینه شده است.

وی تصریح کرد:دهیاریها و شهرداریها با همکاری یکدیگر کار جمع آوری زباله را انجام می دهند و مسیر راهها هم با پیمانکاران راه و شهرسازی انجام می شود.

وی با اشاره به تنش اجتماعی موجود در بهشهر افزود :تاکنون 34 میلیارد برای پاک سازی منطقه هزینه شده است.

فرماندار بهشهر گفت: یک میلیاردو 300 میلیون تومان برای خرید دستگاه (ویندرو) همزن زباله لازم است که پیمانکاری از اصفهان برای ساخت و ارسال این دستگاه اعلام آمادگی کرده است.

نورزاد افتتاح و بهره برداری از طرح کمپوست بهشهر را در بهمن ماه اعلام کرد.

معاون امور عمرانی استانداری مازندارن گفت: پیشرفتهای قابل توجهی در ساخت کارخانه کمپوست بهشهر صورت گرفته است و در 8 ماه گذشته طبق مصوبه اعلام شده و نشست با بخش خصوصی مبنی بر ساخت دستگاه (ویندرو) و انجام کاربری پروژه توسط خود شرکت، اقدامات خوبی شده است و مانعی بر سر راه افتتاح پروژه کمپوست نیست.

هاشمی افزود :بهشهر اولین شهرستانی است که کار کمپوست زباله را انجام خواهد داد.

فرماندار چالوس نیزگفت: برنامه مدونی برای مدیریت پسماند از گلوگاه تا چالوس تدوین و در اختیار فرمانداران قرار گیرد.

رضایی با تاکید بر اینکه وضع دفع زباله در استان اسفبار است افزود: هر یک از مدیران و شهرداران در جلسه تدوین مدیریت پسماند و جمع آوری زباله حضور داشته باشند.

فرماندار چالوس گفت : آموزش مردم و مدیران باید جدی گرفته شود و فرمانداران و شهردارانشان در جلسات بحران و پسماند حضور مستمر داشته باشند.

رضایی با اشاره به فرهنگ سازی در جامعه افزود: در بین مردم جمع آوری زباله باید آموزش داده شود و بعد کاری که از مردم خواسته می شود مشخص شود.

وی تاکید کرد: دستگاه قضایی برای برخورد با متخلفانی که زباله می ریزند وارد عمل شود.

اویلی فرماندار نوشهر نیز گفت: انباشت زباله در محور رویان - نوشهر که نه جزو بافت شهر و نه جزو بافت روستا است مشکل ساز شده و باید برای این منطقه راهکار ارائه تا مسولیت جمع آوری زباله مشخص شود.

قمی با اشاره به اینکه نوشهر محور مواصلاتی شرق به غرب است افزود: این شهرستان دارای پنج شهرک تفریحی است که در ایام تعطیلات 250 تا 300 نفر در آن مستقر می شوند و همین امر در پراکندگی و تولید زباله تاثیر بسزایی دارد.

وی تاکید کرد: در ایام عادی سال 120 تن زباله در روز تولید می شود که در ایام پیک مسافر در بخش مرکزی نوشهر میزان تولید زباله به 210 تن در روز می رسد./ش

برچسب ها: زباله ، روزانه ، مازندران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.