قم/

جامعه امروز نیازمند گسترش علوم اسلامی است

رئیس جامعه المصطفی العالمیه بر گسترش علوم انسانی اسلامی در جامعه امروزی تأکید کرد.

 

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، آیت الله علیرضا اعرافی در آئین اختتامیه دومین کنگره بین المللی علوم انسانی - اسلامی که عصر سه‌شنبه با حضور آیت الله جوادی آملی و جمعی از اساتید و پژوهشگران در موسسه اسراء در قم برگزار شد در سخنانی به تئوری و نظریه‌های علوم اسلامی و به پاره‌ای از اقتضائات و ضرورت علوم انسانی اسلامی پرداخت و افزود: امروز باید علوم انسانی اسلامی گسترش ‌یابد و این علوم 20 نظریه دارد و همچنین از تعاریف مختلفی برخوردار است.


وی اظهار کرد: علوم اسلامی انسانی، علمی است که به مسائل کتاب و سنت می‌پردازد به طوری که سوژه‌ها و موضوعات را از آن بر می‌گیریم.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به تعاریف مختلف این علم ادامه داد: علوم انسانی در خدمت غایات دینی که در سایه‌های رویین دین قرار می‌گیرد و علوم انسانی اسلامی علمی است که معارف دینی را در یک حوزه و قلمرو اکتشاف می‌کند.

وی با اشاره به سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: سبک‌های اولیه زندگی در متن دین ذکر شده است اما بخش‌های دیگر آن به صورت مستقیم بیان نشده و با استفاده از این علوم می‌توان آنها را استخراج کرد.

آیت الله اعرافی افزود: علوم اسلامی انسانی علم آمیخته با رویکرد الهی در موضوعات و همچنین علمی است که به فعل الهی می‌پردازد و به قصد قربت انجام می‌گیرد.

وی تصریح کرد: رشد علوم اسلامی انسانی با رویکردهای هفت گانه به حوزه و دانشگاه نیاز دارد که اتفاقات زیرساختی آن صورت گرفته اما تا حد زیادی با این مباحث فاصله دارد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که روش شناسی علوم اسلامی انسانی باید گسترش یابد افزود: حرکت خوبی در حوزه های علمیه به برکت خون شهیدان پایه گذاری و آغاز شده و دغدغه جدی در دانشگاه و حوزه، علوم انسانی اسلامی است و این علوم نیاز دارد به سمت کارهای عمیق تر و جدی تر پیش برود.

وی ادامه داد: کمک بزرگان و علما در این مسیر می‌تواند بسیار موثر باشد اما همت جوانان نیز کارساز است./س
برچسب ها: قم ، جامهخ ، آیت الله ، اعرافی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.