بر اساس مصوبه کمیته ملی انسان و کره مسکون، منطقه حفاظت شده « سبز کوه » در استان چهارمحال و بختیاری، به عنوان یازدهمین ذخیره گاه زیستکره ایران به دبیرخانه برنامه در یونسکو پاریس معرفی می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد، به نقل از سایت اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری: بر اساس گزارشات ارائه شده؛ در سومین جلسه از دوازدهمین دوره کمیته ملی انسان و کره مسکون، 9 ذخیره گاه زیستکره ایران در سال 1391 مورد بازنگری قرار گرفته و اطلاعات تکمیلی به زودی به دبیرخانه برنامه در یونسکو پاریس ارسال می گردد.

بنا بر این گزارش، اعضای جلسه با تأکید بر تعریف ذخیره گاه های زیستکره بین مرزی به عنوان ابزاری جهت حفاظت یکپارچه زیستگاههای حساس و ایجاد تعامل با کشورهای همسایه، سازمان حفاظت محیط زیست را مکلف کردند تا با استفاده از توان کارشناسی خود، ویژگی های منطقه حفاظت شده سبز کوه در استان چهارمحال و بختیاری را به عنوان یازدهمین ذخیره گاه زیستکره مورد بررسی و نتایج را به کمیته اعلام کند.

این گزارش می افزاید: ذخیره گاههای زیستکره اکوسیستم های خشکی یا آبی هستند که در آنها یافتن روشهای مختلف تلفیق حفاظت از تنوع زیستی و استفاده پایدار از آن به بوته آزمایش گذاشته می شود. در واقع ذخیره گاههای زیستکره دارای مفهومی فراتر از مناطق حفاظت شده می باشد.

بر این اساس، تاکنون 621 ذخیره گاه از 117 کشور جهان در لیست شبکه جهانی ذخیره گاههای زیستکره یونسکو به ثبت رسیده اند و کشور ایران از کشورهای پیشگام در ثبت ذخیره گاههای زیستکره بوده که بر همین اساس تا کنون 10 ذخیره گاه زیستکره شامل ارومیه، ارسباران، گنو، حرا، توران، کویر، ارژن و پریشان، گلستان، دنا در لیست شبکه جهانی ذخیره گاههای زیستکره به ثبت رسیده است.

گفتنی است؛ این کمیته که متشکل از نمایندگان سازمان ها، دانشگاه ها و صاحبنظران حوزه محیط زیست کشور می باشد، دارای وظایف راهبردی از قبیل کوشش در توسعه ارتباط و تبادل اطلاعات بین وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و مطالعاتی در زمینه های مرتبط با برنامه بین المللی انسان و کره مسکون یونسکو در سطح ملی، بررسی و اظهار نظر پیرامون گزارش‌ها، برنامه‌های میان مدت و برنامه و بودجه دوساله یونسکو، برنامه مشارکت یونسکو ، تهیه اصلاحیه‌ها و قطعنامه‌های لازم و ارائه به کمیسیون ملی یونسکو در ایران، مشاوره و اعلام نظر به وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی و تحقیقاتی به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص در زمینه برنامه های انسان و کره مسکون، مشارکت در برنامه ریزی به منظور حفاظت ذخیره گاه های زیستکره از آلودگی های زیست محیطی و تخلیه پسماندهای ناشی از  فعالیت های انسانی و صنعت، ارائه توصیه ها و مشاوره های لازم به منظور تعدیل اثرات خشکسالی و بلایای طبیعی در ذخیره گاه های زیستکره می باشد.

سومین جلسه از دوازدهمین دوره کمیته ملی انسان و کره مسکون به ریاست دکتر احمد علی کیخا؛ معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و دبیر کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در محل سالن جلسات کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار شد.

همچنین اعضای این کمیته ضمن تاکید بر ضرورت استفاده از ظرفیت های بین المللی جهت تشویق محققان جوان کشور بر تحقیق در زمینه ذخیره گاههای زیستکره، دو کاندیدای ایران جهت معرفی به یونسکو به عنوان دانشمند جوان سال 2014 را تعیین کردند.

*******

منطقه حفاظت شده « سبز کوه » با وسعت ۵۶۳۰۸ هکتار در فاصله ۱۵۰ کیلومتری از شهرکرد؛ مرکز استان چهارمحال و بختیاری و ۳۰ کیلومتری شهر لردگان ( مرکز شهرستان لردگان ) قرار دارد.

این منطقه در شهرستان های بروجن، لردگان و کیار واقع شده است.

بلندترین ارتفاع منطقه مربوط به کوه هزار دره با ارتفاع ۳۸۷۰ متر و کمترین ارتفاع ۱۱۲۰ متر از سطح دریا می باشد.
سبزکوه، قبل از سال ۱۳۶۵ به صورت منطقه آزاد مورد حفاظت قرار می گرفت ولی از سال ۱۳۶۵ با بررسی و مطالعات انجام شده و به دلیل دارا بودن پتانسیل های غنی گیاهی و جانوری و توپوگرافی ویژه به صورت منطقه شکار ممنوع تحت حفاظت واقع شد که پس از آن و با تصویب شورای عالی حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۷۰، عملاَ با عنوان « منطقه حفاظت شده » مورد حفاظت قرار گرفت.

گونه هایی چون: انواع چکاوک، انواع گنجشک ها، کل و بز،‌ قوچ و ميش، پلنگ، گربه وحشی، جغد کوچک، کفتار، هدهد، راسو، کبوتر چاهی، رودک، کبوتر کوهپایه ای، خرس قهوه ای، خوك وحشي،‌ تشي،‌ کبک، سنجاب ایرانی، کبک دری، روباه، تیهو، شغال، دلیجه، پایکا، عقاب طلائی، خفاش ها، جی جاق، تشی، سارگپه، شنگ، کلاغ ابلق، خارپشت، زاغی، گراز، کلاغ نوک قرمز، خرگوش، کلاغ نوک زرد، گرگ، مار جعفری، مار پلنگی، انواع مارمولک، انواع لاک پشت، مار قیطانی، شترمار، افعی، تیر مار و ... در منطقه حفاظت شده سبز کوه زیست می کنند.

پوشش گياهي این منطقه هم شامل؛ بلوط، گلخونك، ‌پسته وحشي، آلبالوي وحشي،‌ ارس، ‌بادام وحشي،‌ ارژن، زالزالک، ‌گرامينه، ‌لگومينوز و ... است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.