در پای کوه بیستون به فرمان سلطان محمد خدابنده اولجایتو، شهری ساخته شد که «سلطان آباد چمچال» یا «بغداد کوچک» خوانده شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

علیرضا مرادی بیستونی، معاون میراث فرهنگی استان کرمانشاه،درباره شهر تاریخی «سلطان آباد چمچال» یا «بغداد کوچک» ، گفت: این شهر را سلاطین ایلخانی بنا نهادند تا بلکه بتوانند آن را به جای «بهار» به مرکز کردستان تبدیل کنند‏.

وی افزود: ابوالقاسم عبداله بن محمد القاشانی در (تاریخ اولجایتو) وقایع و حمداله مستوفی در (نزهه القلوب) کلمه «سلطان آباد چمچال» یا «بغداد کوچک» ‏از این شهر و بانی آن یاد کرده اند.

معاون میراث فرهنگی، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه، گفت: در حفاری بیستون توسط هیئت مشترک ایران و آلمان در ساحل رودخانه گاماسی آوا (‏گاماسیاب) بر روی دیواری از دوره ساسانی آثاری از دوره ایلخانان کشف شده است.

مرادی بیستونی تاکید کرد: این آثار به دست آمده احتمالا باقیمانده ‏شهری هستند که به «چمچال» معروف است.

وی گفت: آثار مغولی بدست آمده در بیستون، تا آنجایی که حفاری انجام گرفته، شامل یک ‏ساختمان بزرگ است که از لحاظ معماری دوره ایلخانیان حائز اهمیت می باشد.

وی افزود: این بنا دارای 13 اتاق، سه ایوان و چند راهرو ‏است. اطاق ها در سه اندازه مختلف ساخته شده اند و مصالح اصلی بنا ملاط گچ غربالی و آهک است.

مرادی خاطرنشان کرد: سکه های اسلامی، ظروف سفالی ساده و ‏سفالینه های منقوش و غیره منقوش نیز از این محل بدست آمده است.

این مقام مسئول در اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه، افزود: این بنای دوره ایلخانی تا اواخر دوره تیموری نیز مورد ‏استفاده بوده است.‏/ب


برچسب ها: شهر ، تاریخی ، بغداد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.