وزير امور خارجه امريکا چهارشنبه در اظهار نظر شديد اللحني درباره اخوان المسلمين، اين جنبش را به ربودن انقلاب ملت مصر متهم کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ،  اخوان المسلمين پس از سرنگوني حسني مبارک، در نخستين انتخابات دموکراتيک قدرت را به دست گرفت.

جان کري طي سخناني در نشستي درباره تقويت و تحکيم پيوندهاي بين تجار بخش خصوصي و دستگاه‌هاي امنيتي ديپلماتيک گفت:  فرصت بهترين پادزهر افراط گرايي است.

اين ديپلمات بلند پايه امريکايي افزود: کساني که در ميدان تحرير تجمع کردند، افراد تحريک شده از يک مذهب يا ايدئولوژي نيستند. انگيزه آنها از تظاهرات، به علت آن چيزهايي است  که در اين جهان به هم پيوسته شاهد هستند، آنها به دنبال دستيابي به اندکي از اين فرصت هستند، به دنبال بدست آوردن بختي براي تحصيل و داشتن شغل و آينده هستند و اين که دولت فاسدي بر آنها حاکم نباشد که آنان را از همه اين موارد و خيلي چيزهاي ديگر محروم کند.

آنها از طريق شبکه‌هاي اجتماعي توئيتر و فيس بوک راه خود را يافتند و با يکديگر گفتگو کردند و اين عاملي است که باعث اين حرکت و انقلاب شد.

کري افزود سپس اين انقلاب توسط يک هويت کاملا سازماندهي شده در اين کشور که همان اخوان المسلمين است، ربوده شد.

 از زماني که محمد مرسي رئيس جمهور سابق مصر در جولاي امسال توسط ارتش از قدرت برکنار شد، امريکا بارها اعلام کرده است که وي نتوانست به درخواست ملت خود براي تشکيل يک دولت فراگير و شفاف پايبند باشد و عمل کند.

کري ماه اوت از اقدام ارتش مصر در برکناري مرسي، حمايت کرد و گفت اين حرکت ارتش تلاشي در جهت احياي دمکراسي است.

اما امريکا ماه اکتبر با توجه به حرکت کند دولت موقت مورد حمايت ارتش براي برگزاري انتخابات  جديد، بخشي از کمک يک و نيم ميليارد دلاري سالانه خود را به مصر، به حال تعليق درآورد.

کري اوايل نوامبر در جريان ديداري کوتاه و ناگهاني از قاهره قول داده بود امريکا با سران دولت موقت مصر همکاري کند و از آنها خواست به حرکت خود به سوي اصلاحات ادامه دهند.


انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار