استان مرکزی به مدد کشاورزان و باغداران ساوه ای و زرندیه ای سالهاست که جزء استان های تولیدکننده بهترین نوع پسته ها درکشور شناخته شده است و سالانه بیش از شصت درصد تولیدات این مناطق به خارج از کشور صادر می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ؛ ارز آوری صادرات پسته استان مرکزی دویست میلیون دلاردرسال است. برداشت پسته که در اواسط مهر در استان مرکزی آغاز می شود تا نیمه های آبان ادامه دارد و بر اساس پیش بینی های مسئولان جهادکشاورزی استان برآورد می شود تا پایان فصل برداشت حدود 15 هزار تن پسته ازباغات این شهرستانها برداشت شود.

توحیدلو مدیر جهادکشاورزی ساوه با بیان اینکه، شهرستان ساوه دارای حدود دو هزار هکتار باغ پسته است افزود: از ارقام مهم و صادراتی پسته ساوه می توان به احمد آقایی، فندقی، وکله قوچی اشاره کرد که سالانه بیش از 1500 تن آن به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می شود.

از ویژگی های پسته ساوه، می توان به برداشت و پوست گیری، شستشو و مرحله خشک اشاره کرد که پس از عملیات سورتینگ برای مصارف داخلی یا صادرات به مبادی مربوطه ارسال می شود.
گرچه ساوه پایانه صادراتی پسته ندارد و محصولات بیشتر از تهران به کشورهای مختلف صادرمی شود با این حال تلاش کشاورزان تولید محصول باکیفیت برای داخل و خارج است تاهویت پسته ساوه وزرندیه که تفاوتی با پسته کرمان به لحاظ طعم، شکل و اندازه ندارد در بازار حفظ شود. تولید پسته در این شهرستانها مانند دیگر محصولات کشاورزی با چالش هایی روبروست که در صورت کاهش مشکلات تولید می تواند تا دوبرابر افزایش یابد. نبود پایانه‌های صادراتی ، ناکافی بودن سامانه ‌های حمل‌ونقل و مشکل کم آبی است از جمله مشکلات کشاورزان است.

یکی از کشاورزان پسته کار زرندیه گفت: ما زحمت زیادی می کشیم تا خندیدن این پسته ها را ببینیم اما چندسالی است که کم آبی مشکلاتی را برای تولید ایجاد کرده است و منجر به خشک شدن درختانی شده که با زحمت زیاد به مرحله باردهی رسیده اند.

وی با استمداد از مسئولان برای حل این مشکل می افزاید: تولید هر کیلو پسته نیازمند بیش از پنج متر مکعب آب است اما اکنون با مشکل تامین آب روبرو هستیم.

نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس هم با بیان اینکه پسته کاری به عنوان یک کشاورزی صنعتی شناخته می‌شود افزود: تولید پسته با دیگر محصولات تولیدی در عرصه کشاورزی قابل مقایسه نیست چرا که اشتغالزایی بیشتری را همراه با توسعه منطقه به همراه خواهد داشت.

خانم میرگلوبیات با اشاره به مشکل کم آبی که پسته کاران با آن روبرو هستند، تصریح کرد: یکی از راهکارهای حل این مشکل اختصاص سهمی از پساب جنوب تهران برای حوزه کشاورزی است که این موضوع را از طریق وزارت نیرو به جد پیگیری خواهیم کرد.

میری از دیگر پسته کاران ساوه ای توسعه آبیاری قطره ای را از دیگر راهکارها دانست و گفت: توسعه آبیاری قطره ای نجات بخش کشاورزی از رکود و خشکسالی است و تحقق آن نیازمند حمایت کشاورزان و دادن تسهیلات است.

بارانی از پسته کاران زرندیه ای نیز با بیان اینکه پسته درخت دیرزایی است که پس از هفت سال محصول می دهد و باغدار باید تلاش زیادی برای به بار نشستن آن بکند، گفت: از هر سه کیلو پسته تازه یک کیلو پسته خشک بدست می‌آید.

وی افزود: عمده مشکلی که باغداران پسته را رنج می‌دهد اختلاف قیمت محصول در طول یکسال زراعی است که از کنترل خارج شده و باغدار نمی‌داند در چه زمانی باید محصولش را به فروش برساند زیرا در زمان برداشت قیمت‌ها به شدت افت کرده و بعد از گذشت مدتی که محصول از دست کشاورز خارج شد قیمت‌ها افزایش می‌یابد و این موضوع انگیزه کشاورز برای تولید را کاهش می دهد.

به گفته قره بیگلومدیرجهادکشاورزی زرندیه این شهرستان دارای هفت هزار و چهارصد هکتار باغ پسته و پنج هزار و 300 هکتار آن بارده است. وی ابراز امیدواری کرد با فراهم شدن شرایط مناسب، تامین آب، و افزایش سطح باغات در سال های آینده میزان تولید پسته این شهرستان به سالانه 12 هزار تن افزایش یابد.

وی افزود: با این حال با تلاش کشاورزان و مراقبت آنان در طول زمان کشت، تولید امسال زرندیه در مقایسه با سال گذشته با افزایش 13 درصدی روبرو است. قره بیگلو اضافه کرد: مهم‌ترین محصول کشاورزی در شهرستان زرندیه پسته است و این شهرستان رتبه نخست تولید پسته ارگانیک کشور را دارا است و تنها باغات پسته دشت سلطان احمدلو این شهرستان تاکنون زمینه اشتغال حدود سه هزار نفر را فراهم کرده است.

ساوه و زرندیه اولین شهرهایی بودند که به دلیل نزدیکی به پایتخت و وجود آب و هوای مناسب به محل سرمایه‌گذاری کشاورزان کرمانی تبدیل شده اند. مهم‌ترین مناطق پسته خیز کشورمان در حال حاضر ساوه، قم و کاشان هستند که بخش قابل‌توجهی ازاین محصول درکشور را تولید می‌کنند.
اکنون در تمامی نقاط اطراف کویر مرکزی ایران پسته‌کاشته می‌شود که هیچ تفاوتی با پسته‌کرمان ندارد اما مهم‌ترین مزیت پسته ساوه و زرندیه ارگانیک بودن این محصول است زیرا نیازی به سمپاشی محصول نیست اما نیازمند حمایت برای ادامه حیات است./
 
 
برچسب ها: پسته ، حمایت ، استان مرکزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.