بازی‌های آسیایی 2014 در 36 رشته ورزشی برگزار خواهد شد که شامل 28 ورزش المپیکی و هشت رشته بیسبال، بولینگ، کریکت، کبدی، کاراته، سپک تاکرا، اسکواش و ووشو است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، بازی‌های آسیایی 2014 از سری مسابقات بازی‌های آسیایی مهم‌ترین رویداد ورزشی در آسیا است.

میزبان این رقابت‌ها پس از رای‌گیری 17 آوریل 2007 مشخص شد و شهر اینچئون کره جنوبی با 32 رای به عنوان میزبان انتخاب شد.

رقیب اینچئون در میزبانی، دهلی‌نو بود که با 13 رای نتوانست میزبان این رقابت‌ها باشد.

این مسابقات از تاریخ 19 سپتامبر 2014 تا 4 اکتبر در سیزده رشته ورزشی مختلف انجام خواهد شد.

این سومین بار است که کره جنوبی میزبانی این مسابقات را برعهده دارد این مسابقات در سال 1986 در سئول و در سال 2002 در بوسان برگزار شد.

مقامات برگزاری اعلام کردند در این بازی‌ها 40 سالن مسابقه و 56 سالن تمرین موجود خواهد بود، بازی‌های آسیایی 2014 در 36 رشته ورزشی برگزار خواهد شد که شامل 28 ورزش المپیکی که در برنامه المپیک 2016 ریودوژانیرو قرار دارند، به همراه 8 رشته بیسبال (شامل بیسبال مردان و سافت بال زنان)، بولینگ، کریکت، کبدی، کاراته، سپک تاکرا، اسکواش و ووشو است.

این فهرست در 9 دسامبر 2010 در جلسه شورای اجرایی کمیته المپیک آسیا در مسقط قطعی شد.

به این ترتیب شش رشته ورزشی اسکیت، ورزش‌های صفحه‌ای (شطرنج، شیانگ چی و ویچی)،‌بیلیارد، دراگون بوت و رقص ورزشی که در بازی‌های آسیایی قبلی برگزار شدند از فهرست مسابقات حذف شده‌اند و تیر و کمان رشته کامپاند هم برای نخستین بار در مسابقات تیر و کمان برگزار می‌شود.

این گزارش فرصتی را فراهم آورد تا بتوانیم رشته کبدی را از آغاز تاکنون و وضعیت تیم‌های کبدی ایرانی را در بین سایر کشورها بررسی نماییم.

کبدی ورزشی است که در فضای روباز و سرپوشیده انجام می‌شود که در آن هفت ورزشکار در هر تیم در زمینی به ابعاد 12/5 در 10 متر بازی می‌کنند.

این بازی در فضای باز بر روی خاک نرم و در فضای سرپوشیده به روی تاتامی برگزار می‌شود.

زمان بازی در دو نیمه 20 دقیقه‌ای می‌باشد. وقت استراحت بین دو نیمه، 5 دقیقه می‌باشد.

در هر نیمه دو تایم وجود د ارد.

در بازی دختران و پسران نوجوان زمان بازی دو نیمه 15 دقیقه می‌باشد.

هریک از دو تیم مقابل به طور مساوی از فرصت حمله و دفاع برخوردار خواهند بود.

نتیجه بازی براساس شمارش امتیاز گرفته شده در حمله و دفاع می‌باشد.

زمان شروع بازی کبدی به دوران ماقبل تاریخ باز می‌گردد.

این بازی در سراسر آسیا شرقی از جمله ایران، هند، پاکستان و بخش‌هایی از آسیا انجام می‌شد.

این بازی به صورت «زو» در ایران، هوتوتو در هند، در کشور بنگلادش هادودو، در هند چدوگودو، در کره شمالی به صورت کائون بادا، در تایلند با صدای فی فیوب و در پنال دو- دو، گودو در سریلانکا و چیتگو دو در مالزی انجام می‌شد.

ریشه کلمه کبدی از واژه کائوبنادا به معنی مبارزه با حریف مشتق شده است.

بازی کبدی برای اولین با همزمان با بازی‌های المپیک بر این 1936 در شهر ماهاراشتا به نمایش درآمد.

بازی کبدی در سال 1938 در بازی‌های المپیک هند در کلکته معرفی شد.

فدراسیون کبدی آماتور هند در سال 1972 تاسیس شد. فدراسیون جهانی کبدی در سال 2004 همزمان با برگزاری صد و یازدهمین جام کبدی که در باشگاه کبدی کانادا جنوبی در شهر بمبئی برگزار شد، تاسیس گردید.

هدف فدراسیون جهانی گسترش ورزش کبدی در سراسر جهان و گنجاندن آن به سوی المپیکی شدن است.

منشاء اصلی این بازی بومی و محلی قدرت و مهارت است و کاملا ساده و کم خرج می‌باشد و نیازی به محوطه بزرگ و وسایل بازی ندارد. این بازی در تمام نقاط ایران معروف و مشهور و مسابقات کبدی به طور عادی برگزار می‌شود.

این بازی در گیلان شیرین دو دو و در خراسان، گلستان و مازندران زو و در خوزستان اش تی تی و در سیستان و بلوچستان کبدی نامیده می‌شود.

کبدی ورزشی مرکب از کشتی و راگبی است و برای گرفتن مهاجم یا فرار از دست حریف در این بازی به مهارت، انعطاف‌پذیری، چابکی، استقامت، حضور ذهن و جرات نیاز است.

تشکیلات این رشته ورزشی در ایران از سال 1357 با عنوان انجمن کبدی تحت پوشش فدراسیون ورزش‌ها همگانی شروع به فعالیت نمود. و با توجه به کسب مدال‌های ارزشمند در مسابقات قهرمانی آسیا و جهان در بعد قهرمانی با صلاح‌دید جدید مسئولین محترم سازمان تربیت بدنی در تاریخ 84/4/8 با تشکیل مجمع عمومی و تحت عنوان فدراسیون کبدی جمهوری اسلامی ایران عملا شروع به فعالیت نمود.

این فدراسیون از بدو فعالیت تاکنون توانسته است 30 استان کشور را تحت پوشش رشته ورزشی کبدی قرار دهد و در رده های نونهالان، نوجوانان، جوانان، بزرگسالان در دو بخش آقایان و بانوان فعال بوده و این فدراسیون در سال 1375 (1996) به عضویت کنفدراسیون کبدی آسیا و در سال 1380 (2001) به عضویت فدراسیون جهانی درآمد و کرسی های نایب رئیس فدراسیون جهانی و دبیر فدراسیون کبدی آسیا توسط مسئولین ورزش کشورمان کسب کرد که موجب مباهات ورزش کبدی کشور است.

بازی کبدی در سال 1938 در بازی های المپیک هند در شهر کلکته معرفی و فدراسیون کبدی هند (KFI) در سال 1950 تاسیس شد و قوانین و مقررات استاندارد بازی کبدی در همین سال تصویب شد و فدراسیون آماتور کبدی هند نیز در سال 1973 تاسیس شد.

فدراسیون آماتور کبدی آسیا در سال 1978 تشکیل شد و کبدی برای اولین بار به عنوان یکی از رشته های نمایشی بازی های آسیایی در سال 1982 دهلی نو شرکت و برای اولین بار نیز در بازیهای آسیایی پکن در سال 1990 به عنوان یک رشته رسمی شرکت داده شد.

اولین مسابقات رسمی جهانی کبدی براساس قوانین و مقررات فدراسیون آماتور کبدی آسیا و اولین بار در سال 2004 در بمبئی هند برگزار شد و کشورهایی از آسیا، اروپا، آمریکا در این رویداد شرکت نمودند.

اولین دوره مسابقات قهرمانی کبدی در سال 1980 برگزار شد تا بخش زنان نیز در سطح بین‌المللی فعالیت لازم را داشته باشد.

هدف اصلی فدراسیون کبدی جهانی گسترش ورزش در سراسر جهان و گنجاندن آن به سوی المپیکی شدن است.

اولین دوره مسابقات قهرمانی کبدی آسیا در شهر کلکته در سال 1980 برگزار شد یک تورکبدی موفق در سال 1981 در کشورهای تایلند، ژاپن، مالزی برگزار و در آن مسابقات نمایشی کبدی زنان و مردان به اجرا درآمد و کبدی در اولین دوره بازی های بین قاره ای آفریقا، آسیا در هند برگزار شد.

جام بین‌المللی طلایی کبدی نایک که در واقع مسابقات ویژه زنان بود در سال 1995 برگزار شد.

اولین جام جهانی کبدی در بمبئی برگزار و در آن 14 کشور از چهار قاره شرکت نمودند.

این مسابقات باعث شد کبدی در دوره بین‌المللی یک پله صعود کند.

امروز این ورزش در اکثر کشورهای آسیا محبوبیت یافته است تیم‌های برتر کبدی کشورهای آسیایی عبارتند از: هندوستان، پاکستان، ایران، ژاپن، بنگلادش، مالزی، سریلانکا، کره جنوبی، ترکمنستان، افغانستان، تایلند، نپال، چین، مالدیو، بوتان، قرقیزستان، قزاستان، اندونزی، ایران نیز توانسته تاکنون مقام نهایی را به شرح زیر داشته باشد:

سال 81 مقام سوم آسیا را مردان کبدی کار کسب کردند.

سال 82 مقام قهرمانی آسیا در رده جوانان

در سال 83 مردان کبدی کار ایرانی توانستند نایب قهرمان جهان شوند.

سال 84 بانوان در رده پنجم آسیا قرار گرفتند.

مردان نیز در سال 84 مقام سوم آسیا را کسب کردند.

جوانان نیز در همین سال مقام دوم آسیا را از آن خود کردند.

سال 85 مردان مقام چهارم بازی های آسیایی قطر را کسب کردند و علاوه بر آن مقام دوم جهان را نیز از آن خود کردند.

در سال 86 نیز بانوان کبدی کار ایرانی میزبان رقابت های قهرمانی آسیا را به عهده داشتند.

انتهای پیام/
برچسب ها: کبدی ، اینچئون ، آسیایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار