قم/

از آگاهی‌بخشی پیامک‌های تبلیغاتی تا مزاحمت‌های شبانه‌روزی

پیامک این روزها به عنوان یکی از ارزانترین ابزار تبلیغات در کشور است اما یکی گله‌مند است و از تکرر پیامک‌ها باطری گوشی‌اش تمام می‌شود و یکی راضی و این پیامک‌ها را مفید می‌داند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، ساعت 6 غروب و اوج ترافیک در شلوغ‌ترین خیابان قم در حال حرکت هستی و حین رانندگی در حالیکه در دلت غوغا و آشوب است منتظر یک تماس یا پیامک هستی تا خبری از بیمارستان به تو برسد در همین حین لرزه گوشی دلت را می‌لرزاند با ترس و استرس گوشی را بر می‌داری و از یک طرف ترس از برخورد با ماشین جلویی و زدن به کناری و از طرفی استرس آگاهی از پیامک، با همه اوصاف گوشی را بر می‌داری آن پیامک در خصوص بهترین سالن عروس با بهترین آرایش... است.

عصر ارتباطات در کنار موهبت‌ها و رفاهی که ایجاد کرده است مشکلات و دردسرهایی نیز به همراه دارد. امروزه مردم برای برقراری ارتباط، چه شادی و چه غم از این وسیله ارتباطی استفاده می‌کنند زیرا راحت‌ترین و سریع‌ترین روش برای ابراز محبت، نفرت و آگاهی‌رسانی است.

پیامک از سال 1990 در اروپا راه‌اندازی شد و در سال 98 تکمیل شد در ایران نیز استفاده از خدمات پیام کوتاه برای نخستین بار در سال 81 مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در میان ایرانی‌ها فراگیر شد.

ورود تکنولوژی 2 روی سکه دارد یک طرف آن آسایش و رفاه است و طرف دیگر آن مزاحمت، خستگی و عصبانیت را به همراه دارد. برخی پیامک‌ها با هدف اطلاع‌رسانی و تبلیغات به گوشی‌های کاربران فرستاده می‌شود حال سوای قضیه سود و منفعتی که صاحبان این شرکت‌ها می‌برند باید به جنبه‌های مثبت آن یعنی آگاهی از بعضی اطلاعات و مسائل توجه شود، گرچه شاید گاهی پیامک‌ها از حد خود خارج شده و تنها عصبانیت را نصیب کاربر می‌کند.

زهره که گوشی 2 سیم کارت دارد و در روز 10 پیامک تبلیغاتی دریافت می‌کند، می‌گوید: گاهی در شرایطی نامطلوب پیامک تبلیغاتی برایم می‌آید در این لحظه جز عصبانیت چیز دیگری در پی نخواهد داشت.

پیامک این روزها یکی از ارزان‌ترین ابزار تبلیغات در کشور شده است، اما یکی گله‌مند است و از تکرار پیامک‌ها باطری گوشی‌اش تمام شده و یکی راضی است و این پیامک‌ها را مفید و مناسب می‌داند.

راهکار نجات از پیامک‌ها

گاهی پیرمردی پیامکی در خصوص تبلیغات کلاس‌های کنکور دریافت می‌کند و یا آگهی خرید و فروش برای دانش‌آموزی فرستاده می‌شود که هیچ یک با سن و روحیه افراد ارتباطی ندارد و افزایش این روند تنها عصبانیت، استرس و نگرانی را در فرد ایجاد می‌کند.

متاسفانه برخی از این پیامک‌ها مانند خروس بی‌محل میهمان گوشی‌ها می‌شوند. فال حافظ، آگهی فروش مغازه و زمین و فروش انواع خودرو از جمله پیامک‌هایی هستند که هر زمان از روز بدون اجازه به تلفن‌های همراه ارسال می‌شوند.

به دنبال درخواست و اعتراضات در خصوص پیامک‌های تبلیغاتی در سال 1384، شرکت ارتباطات سیار ایران راهکاری برای کسانی که تمایلی به دریافت پیامک‌ها ندارند اعلام کرد البته عده‌ای نیز این کار را انجام دادند و عده‌ای نیز پشیمان باز هم به همان رویه قبل خواهان پیامک‌ها شدند.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم در خصوص آغاز فعالیت پیامک‌های تبلیغاتی می‌گوید: پس از واگذاری تلفن‌های همراه بحث تبلیغات نیز باز شد، این تبلیغات توسط چند شرکت در کشور انجام می‌شود و این شرکت‌ها در هر شهری به صورت بومی شعبه‌هایی برای فعالیت دارند که کارهای تبلیغات و اطلاع‌رسانی را انجام می‌دهند.

سید اسدالله دهناد می‌افزاید: سامانه‌های ارسال پیامک انبوه با اطلاع یافتن از پیش شماره‌های هر شهر و استان اقدام به ارسال پیامک می‌کنند.

وی به تلاش شرکت‌ها در خصوص ارسال پیامک‌ها در زمان مناسب اشاره می‌کند و می‌گوید: مدتی است شرکت‌ها در راستای ارسال به موقع پیامک‌ها تلاش می‌کنند و البته این امر تا حدودی تحقق پیدا کرده است.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان قم می‌گوید: مشترکانی که تمایلی به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی ندارند می‌توانند با ارسال عدد یک به صورت لاتین به شماره 8999 و یا تماس با شماره 9990 دیگر پیامک تبلیغاتی دریافت نکنند.

دهناد عدم تمایل به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی را گاهی مضر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در صورتی که افراد از دریافت پیامک‌ها انصراف دهند دیگر هیچ مطالبی را نمی‌توانند دریافت کنند چه تبلیغات باشد و یا حتی اطلاع‌رسانی. گاهی مسئولان یک شرکت یا موسسه با استفاده از سامانه پیام کوتاه اطلاعات و موضوعاتی را در اختیار کارمندان قرار می‌دهند و در صورت انصراف ممکن است به طور کامل از دریافت همه نوع پیامکی محروم شوند.

فریدون قمی از مشترکان تلفن همراه می‌گوید: پیامک‌های تبلیغاتی عامل اختلال در کار و فعالیت روزانه و موجب بی‌توجهی به برخی پیامک‌های مهم می‌شود و همین بی‌توجهی به برخی پیامک‌ها گاهی به ضرر افراد تمام می‌شود.

پیامک‌ها گاهی می‌توانند مفید باشند

مجیدی که دبیر یکی از مدارس راهنمایی قم است در زمره کسانی است که از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی نه تنها عصبانی نمی‌شود بلکه استقبال هم می‌کند.

وی در این خصوص می‌گوید: اطلاع یافتن از برخی اطلاعات مانند فروش زمین یا حتی بلیط قطار به نفع افراد است و همین اطلاع‌رسانی کار را برای کاربران و افراد آسان می‌کند.

مجیدی می‌افزاید: برای سفری به کیش دنبال تهیه بلیط بودم که با دریافت پیامکی مبنی بر فروش بلیطی با قیمتی بسیار مناسب روبه‌رو شدم و همین امر موجب شده همه پیامک‌ها را با دقت مطالعه کنم.

سوء‌استفاده از پیامک‌ها از جمله اموری هستند که بازار داغی برای کلاهبرداران فراهم کرده است و سودجویان با استفاده از این پیامک‌ها گاه به کلاهبرداری می‌پردازند. مردم باید با چشم و گوشی باز با این پیامک‌ها برخورد کنند. برای مثال «شما برنده یک دستگاه لپ‌تاپ شده‌اید برای دریافت هدیه خود با این شماره تماس بگیرید و یا شماره کارت و رمز دوم خود را به فلان شماره بفرستید.» این‌ها تنها گوشه‌ای از کلاهبرداری‌هایی است که در دنیای ارتباطات شکل می‌گیرد.

تکنولوژی به طور حتم معایبی در کنار مزایایش دارد از این رو توجه به مزایا می‌تواند انگشت اشاره به سمت معایب را کاهش دهد. در خصوص پیامک‌های تلفن همراه نیز این امر صدق می‌کند زمانی که پشت فرمانی و پیامکی به قیمت لرزش بدنت به دستت می‌رسد گرچه ترس و اضطراب به همراه دارد اما با همین پیامک به سرعت و راحت از اوضاع آگاه می‌شوی حال این خبر خوشایند و باب میلت باشد و یا حتی ناراحتی به همراه داشته باشد./ز

برچسب ها: قم ، پیامک ، تبلیغات ، مزاحمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.