حدود 50 درصد از نیروهای سازمان میراث فرهنگی دیپلم و زیر دیپلم هستند برای سازمانی که می‌خواهد فرهنگ‌ساز باشد، باید نیروهای آن ترمیم شود.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل مهدی حجت قائم مقام سازمان میراث فرهنگی درحاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درجمع خبرنگاران گفت: متاسفانه شاهد هستیم تعدادی از خانه‌های تاریخی با حکم دیوان عدالت اداری از ثبت ملی خارج می‌شوند.

همه این موارد مربوط کم‌کاری‌هایی است که در سازمان میراث فرهنگی در گذشته وجود داشته است.

وی افزود: سازمان میراث فرهنگی متاسفانه آن زمان که باید در محاکم مختلف از میراث فرهنگی کشور دفاع می‌کرد ؛ حاضر نشد و ادله محکمه پسندی ارائه نکرد تا دادگاه بتواند رای عادله‌ای صادر کند.

حجت تصریح کرد: وقتی دفاعی درستی صورت نگیرد دادگاه گناهی ندارد.

حضور جدی کارشناسان میراث فرهنگی در محاکم قضایی

معاون میراث فرهنگی کشور اظهارداشت: در مذاکرات مثبتی که با روسای حوزه‌های مختلف دیوان عدالت اداری داشتیم مقداری  از موضوعات را معرفی کردیم و قرار شد کارشناسان میراث فرهنگی حضور جدیتری در محاکم داشته باشند و حفاظت درستی از میراث فرهنگی کشور صورت گیرد.

وی درباره پرونده سرای دلگشا گفت: در مورد این پرونده نیز اقدامات لازم صورت گرفته و دادگاه را در جریان این موضوع گذاشتیم و این اتفاق نامبارکی است اگر سرای دلگشا با ارتفاع بالا ساخته شود و حیثیت ایران را به خطر می‌اندازد.

حجت تصریح کرد: در مورد خروج از ثبت خانه تاریخی علیزاده نیز با آنکه مالک راضی بوده تا این اثر به ثبت ملی برسد ما شاهد آن هستیم که با شکایت همسایه و با حکم دیوان عدالت اداری از ثبت خارج شده است.

معاون میراث فرهنگی اظهارداشت: به این دلیل این اتفاق افتاده که سازمان میراث فرهنگی در گذشته نتوانسته به خوبی در دادگاه دفاع کند و به همین منظور باید با دادگاه بیشتر صحبت شود و کارشناسان میراث فرهنگی نیز در این رابطه توضیحاتی ارائه دهند.

وی ادامه داد: در حوزه دفاع از میراث فرهنگی نقص قانونی نداریم ممکن است قوانین قوی‌تری به آنها اضافه شود.

حجت تصریح کرد: دفاع نکردن از قوانین میراث فرهنگی باعث به وجود آمدن این مشکلات شده است.
قائم مقام سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان ساخت: مرمت‌های غیر اصولی که در گذشته در مورد بناهای تاریخی اتفاق افتاده به این دلیل است که نظارت کافی بر روی آن صورت نگرفته و اگر میراث فرهنگی تمام وظایف خود را به درستی انجام دهد و در این رابطه پژوهشگاه سازمان و دفتر حفظ و احیا نیز نظارت داشته باشد دیگر شاهد چنین مواردی نخواهیم بود.

حجت درباره ثبت میراث غیر مادی به نام سایر کشورها گفت: به طور کلی با این موضوع که کشورها میراث غیرمادی را به نام خودشان ثبت کنند مخالف هستم و شخص مدیرکل میراث یونسکو نیز این نظر را تائید می‌کند.

وی افزود: ثبت میراث غیر مادی به نام یک کشور باعث دشمنی میان کشورهای همسایه شده و به همین منظور پیشنهادی که داریم و هم اکنون نیز تهیه و به یونسکو نیز ارائه خواهد شد این است که میراث معنوی وغیر مادی زمانی که ثبت جهانی می‌شود به نام یک کشور نباشد.

معاون میراث فرهنگی کشور تصریح کرد: درباره ترمیم نیروهای انسانی در سازمان میراث فرهنگی با حوزه مرتبط در ریاست جمهوری مذاکراتی صورت گرفته و تصمیمات خوبی در این زمینه گرفته شده است.

وی افزود:50 درصد از نیروهای سازمان میراث فرهنگی دیپلم و زیر دیپلم هستند و برای سازمانی‌ که می‌خواهد فرهنگساز باشد باید نیروها ترمیم شوند.

حجت اظهارداشت: تعدیل نیرو در سازمان میراث فرهنگی به معنای اخراج کارکنان نیست بلکه قرار است نیروهای متخصص از طریق آزمون وارد سازمان شوند ونیروهایی که به فعالیت‌های سازمان ارتباطی ندارند در ارگانهای مختلف برای آنها کار پیدا کنیم.

قائم مقام سازمان میراث فرهنگی بیان کرد:  در اعتبارات سازمان  میراث فرهنگی دفاعی صورت نگرفته و با توجه به آثار متعددی که در کشور داریم کافی نبوده و با مذاکراتی که صورت گرفته بودجه سازمان تغییر خواهد کرد.

وی درباره تأخیر پرداخت حقوق کارکنان گفت: خیلی ناراحت هستم متاسفانه در گذشته مقدار بسیار زیادی از اعتبارات سازمان پیش خور شده و خرج همایش‌های متعددی شده و هم اکنون بدهکاری آن بر دوش ما است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار