یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان شهر ری یا همان راگا و... است.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، شهر ری یکی از کهن ترین شهرهای ایران و جهان و از شهرهای استان تهران است.

 تاریخ پیدایش "ری" به زمان اقوام آریایی می رسد و ری از تمام شهرهای ماد بزرگتر بود ری در لغت به معنای شهر " سلطنتی" است.
 
 ساکنان و اهل ری را  رازی م نامند، ری در دوره ای پایتخت ایران بوده است  این شهر در طول تاریخ به نام های مختلفی  خوانده می شد از جمله این نام ها راگا، دغه، ارشکیه، دام اردشیر، ام البلاد، ری شهر، شیخ اللا و محمدیه از نام هایی بودند که " ری" در هر دوره به مناسبتی با یکی از این نام ها خوانده می شد.
 
بنابراین آنچه که در اوستا آمده ری  سیزدهمین شهری است که در جهان ساخته  شده است و تاریخ سکونت در این شهر 3000 سال پیش از میلاد بر می گردد.  
 
حضرت عبدالعظیم که پس از چهار پشت به امام حسین مجتبی (ع) می رسد در شهر ری مدفون است و آرمگاهش زیارت گاهی برای شیعیان مومن به شمار می آید.
 
 ری باستان از ری کنونی بسیار وسیع نر بوده است اما در طول تاریخ با توجه به موقعیت استراتژیکی این شهر، جنگ ها و لشکر کشی هایی در این  شهر صورت گرفته است که سبب تخریب و تحلیل رفتن قسمت های زیادی از آن شده است.
 
درباره بنای نخستین شهر ری اقوال متعددی وجود دارد، بعضی بنای ری  را شیث پیامبر، فرزند آدم (ع) نسبت داده اند و برخی به فرزندنوح (ع) که " روی" یا " راز" یا " ری" نام داشته و برخی دیگر ... به هر حال به جرات می توان اذعان داشت که ری قدمتی فراتر از تاریخ دارد قدمتی که براساس سفالهایی که باستان شناسان در ری یافته اند به 4000 تا 6000 سال قبل از میلاد مسیح می رسد و آنچنان تاریخ سخن می گوید، ساکنین اولیه ری، آریایی ها بوده اند که به ایران مهاجرت نموده اند .
 
 ری تحفه ای برای عمرسعد
 
 از آنجایی که شهری ری قدمت باستانی دارد جزو شهرهایی بوده که برای بسیاری از سرای قدرت های مختلف تحفه ای دندان گیر و وسوسه کننده بوده از جمله برای عمر سعد که از طرف یزید وعده داده شد که اگر سر امام حسین (ع) را بیاورد ملکه ی  به او عطا  خواهد کرد و از این واقعه بشتر به قدمت تاریخی ری دست می یابیم. /گزارش از آذر رجبی

انتهای‌پیام/
برچسب ها: کهن ، شهرری ، ایران ، جهان ، اقوام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار