روزنامه‌هاي عراق روز دوشنبه خبر توافق ايران با گروه 1+5 را در صفحات نخست خود چاپ کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ روزنامه الصباح در سرتيتر نخست خود نوشت: جهانيان از توافق صورت گرفته استقبال کردند و اسرائيل نسبت به آن اعتراض کرد. 

اين روزنامه عراقي دو صفحه جداگانه را براي تشريح نکات توافق صورت گرفته اختصاص داد. 

روزنامه العالم نيز در صفحه نخست خود نوشت: عراق از توافق صورت گرفته استقبال و ان را گامي مهم براي کاهش تنش در منطقه توصيف ميکند.  

روزنامه المدا نيز اين توافق را تاريخي توصيف کرد.

روزنامه الموتمر نيز توافق صورت گرفته را اعترافي ضمني از سوي کشورهاي غربي نسبت به مسلم بودن حق ايران در داشتن برنامه هسته اي صلح اميز عنوان کرد. 

روزنامه البينه الجديده نيز در تحليل اين توافق، از نگراني هاي اسرائيل و برخي جريانهاي سياسي حزب جمهوري خواه امريکا در قبال توافق صورت گرفته انتقاد و آن را نشانه اي از توطئه‌چيني‌هاي رژيم غاصب و برخي طرف‌هاي امريکائي براي برهم زدن امنيت و ثبات منطقه توصيف کرد. 

البينه الجديده نوشت: کشورهاي عربي بايد بدانند که نگراني اسرائيل در واقع بدليل به هم خوردن توطئه‌چيني‌هاي انها عليه کل کشورهاي عربي است. توطئه‌اي که بر اساس ان ميخواهند منطقه ناامن باقي بماند تا خودشان سرنوشت آن را رقم بزنند. 

رسانه‌هاي دسته‌جمعي عراقي هم در برنامه هاي مختلفي ، اين توافق را تحليل کردند. 

شبکه‌هايي همچون الاتجاه، الفرات، المسار، الشرقيه و العهد در برنامه‌هاي متنوعي با دعوت کردن از چندين تحليلگر سياسي از کشورهاي مختلف، ابعاد  اين توافق را بررسي کردند.

گفتني است: نخست وزير عراق هم ديروز رسما با صدور اطلاعيه اي، توافق صورت گرفته را مثبت و آن را براي کل کشورهاي منطقه مفيد دانست. 

مالکي همچنين از آمادگي بغداد براي کمک کردن به دور بعدي مذاکرات پنج بعلاه يک با ايران خبر داد. 

همچنين رسانه هاي ديداري و شنيداري عراق هم مهمترين عناوين خبرها و تحليلهاي خود را به توافق هسته اي ايران با 1+5 اختصاص دادند.

در شبکه الاتجاه مصاحبه هاي مربوط به وزير امور خارجه ايران و ديگر وزيران امور خارجه 1+5 را پخش کرد.

شبکه الحريه عراق (وابسته به آمريکا) هم علاوه بر ارائه تحليل از اين توافق ، اظهارات نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي را مبني بر عدم التزام اين رژيم به توافق نامه 1+5 با ايران ، بازتاب داد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار