به گزارش پايگاه اينترنتي وورلد سوسياليست، انتشار تصاوير ويدئويي نشان مي‌دهد پليس انگليس در پي استخدام يک فعال به منظور جاسوسي از سازمان‌هاي دولتي و گروه‌هاي معترض در دانشگاه کمبريج بر آمده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ،‌ روزنامه گاردين گزارش داد اين تصاوير ويدئويي به تلاش براي  انجام عمليات محرمانه به منظور جاسوسي از فعالان سياسي دانشجو در دانشگاه کمبريج  اشاره دارد.

آنگونه که در اين تصوير ويدئويي نشان داده مي‌شود يک فعال ناشناس  با يک افسر پليس انگليس ديدار مي کند و اين افسر تلاش مي‌کند اين فعال را متقاعد کند در ازاي پول اطلاعاتي در اختيار او قرار دهد.

اين فعال  از يک دوربين مخفي براي ضبط مکالمات خود با اين افسر پليس انگليس استفاده کرد و سپس اين تصاوير را در اخيتاير روزنامه گاردين قرار داد.

افسر پليس از اين فعال خواست فعاليت‌هاي خود را بر " اتحاديه هاي دانشجويي " متمرکز کند زيرا  مطالبي که آنها مي‌گويند  بر جامعه تأثير گذار است.

اما به نظر مي‌رسد اهداف پليس انگليس از انجام چنين اقداماتي فراتر ازاين موضوع و در جت جاسوسي از شهروندان است.

اين افسر پليس از اين دانشجو خواست  تا اطلاعاتي را درباره رهبران  اعتراضات ، تعداد افرادي که از مناطق محلي به اعتراضات مي‌پيوندند و خودروهايي که اين معترضان با آنها رفت و آمد مي‌کنند ، جمع آوري و در اختيار پليس قرار دهد.

او همچنين خواستار دريافت جزييات بيشتري درباره گروه هاي سياسي ، از جمله سازمان‌هاي محلي شد که توسط دانشجويان به منظور مخالفت با افزايش هزينه هاي تحصيلي و خصوصي کردن نظام آموزشي  توسط دولت ايجاد شده‌اند.

اين افسر پليس همچنين اعلام کرد هدف از اين عمليات هدف قرار دادن همه مخالفان سياسي در انگليس است.

او با توضيح اين موضوع که از اين فعال دقيقا چه مي‌خواهد ، به مرد جوان گفت: شما بايد به اين نشست ها برويد . ببينيد چه تعداد دانشجو در اين نشست ها حضور دارند و سخنران اصلي چه کسي است . چه کسي بحث ها را مطرح مي‌کند ، ارزيابي خود شما از اين بحث ها چيست . آيا هدف آنها ايجاد مشکل است يا اين که آنها مي‌خواهند به مردم کمک کنند ؟

اين افسر پليس علاوه بر اين که خواهان دريافت اطلاعات بيشتري از جزييات و ويژگي هاي گروه هاي مختلف سياسي شد اما در عين حال ازاين دانشجوي جوان خواست  تا اطلاعاتي درباره طرح ها و برنامه هاي تظاهرکنندگان و سازمان دهندگان اين اعتراضات جمع آوري کند.

اين افسر پليس به فعال جوان پيشنهاد کرد براي انجام اين کار از فيس بوک و ديگر شبکه هاي اجتماعي استفاده کند .

او گفت بدين ترتيب لزومي ندارد پليس با هک کردن اکانت هاي دانشجويان ، قوانين را نقض کند .
پليس به افشاي اين تصاوير ويدئويي واکنش نشان داد  و اعلام کرد برخي از دانشجويان در جرايم دست دارند.

پليس کمبريج شاير اعلام کرد : افسران پليس از تاکتيک هاي پنهاني و محرمانه براي جمع آوري اطلاعات استفاده مي‌کنند و اين موضوع در راستاي قوانين است  و بدين ترتيب جلوي انجام جرايم گرفته مي‌شود.

سيمون پار رئيس پليس کمبريچ شاير  در گفتگو با بشکه تلويزيوني بي‌بي‌سي اعلام کرد عمليات جاسوسي به منظور  حفظ امنيت عمومي  کاملا توجيه‌پذير است. او گفت: ما بايد به هر طريقي شده به اطلاعات مورد نياز دسترسي پيدا کنيم. بر اين اساس، انجام اقدامات جاسوسي از شهروندان عادي جامعه  مي تواند توجيه شود. از ديدگاه پليس، همه افراد مظنون به شمار مي‌روند.

اين در حالي است که بيش از 100 استاد دانشگاه در نامه‌اي به رئيس دانشگاه کمبريج ، اقدام پليس را دلسرد کننده  توصيف کردند.

دراين نامه همچنين آمده است:  ما از شما مي‌خواهيم با صادر کردن بيانيه‌اي رسمي چنين اقدامات مخفيانه اي را محکوم کند ، اقدامي که تجاوز به مرزهاي دانشگاه محسوب مي‌شود.

اين در حالي است که در تظاهراتي که در محوطه دانشگاه لندن برگزار شد ، پليس  مايکل چشوم رهبر معترضان را به سبب اطلاع ندادن پليس در برگزاري اين تظاهرات، بازداشت کرد .

چشوم يکي از سازماندهندگان کمپين ملي عليه  کاهش کمک هزينه تحصيلي بود که خواستار افرايش فشارها بر احزاب مهم و اتحاديه ملي دانشجويان از طريق برگزاري تظاهرات شده بود.

بر اساس دادخواستي که عليه چشوم ارائه شده است، او اجازه نداشت در تظاهرات در محوطه دانشگاه شرکت کند .

اوايل امسال نيز، يک دانشجوي دختر  در همين دانشگاه به سبب سر دادن شعار هايي دستگير شد.

انجام چنين اقداماتي به عنوان بخشي از تلاش هاي متمرکز توسط مقامات انگليس به منظور حذف حقوق دموکراتيک و ارعاب مخالفان سياسي و اجتماعي صورت مي گيرد.

عمليات مخفي پليس انگليس تنها بخشي اقدامات مخفي دولت اين کشور در جاسوسي از شهروندان اين کشور محسوب مي‌شود.

اين در حالي است که بر اساس اسنادي که ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امينت ملي آمريکا فاش کرد،  سازمان‌هاي اطلاعاتي انگليس طي چند سال اقدام به جمع آوري اطلاعات مربوط به گفتکوهاي تلفني شهروندان ، ارتباطات اينترنتي و ديگر ارتباطات ديجيتال پرداختند.

اين در حالي است که وينس کيبل وزير بازرگاني در ائتلاف دموکرات ليبرال- محافظه کار اقدام پليس را در دانشگاه کمبريج " نگران کننده " خواند.

جوليان هوپرت نماينده پارلمان انگليس از کمبريج اعلام کرد:  اين موضوع به شدت سبب نگراني من شده است که يک افسر مخفي در تلاش براي استخدام يک دانشجو عليه دانشجويان ديگر به اين شيوه بر آمد. هيچ گونه توجيهي براي اين موضوع وجود ندارد.

گزارشي که در اوايل امسال منتشر شد نشان ميدهد انگليس از سال 1968 در حال انجام چنين اقداماتي بوده است .

در سال 2010، در زمان برگزاري تظاهرات عليه افزايش هزينه‌هاي تحصيلي در انگليس صدها دانشجو در لندن بازداشت شدند و تعداد زيادي از آنها به سبب خشونت‌هاي پليس زخمي شدند.
تلاش هاي دولت انگليس براي جاسوسي از دانشجويان و افراد جوان منعکس کننده ترس رهبران اين کشور از تنش هاي اجتماعي در انگليس است.

با افزايش شمار بيکاران در انگليس  و افزايش شمار دانشجويان بدهکار و همچنين سطح بي سابقه نابرابري اجتماعي ، حاکمان انگليس بيم آن دارند  چشم اندازهاي سياسي که در حال به چالش کشيدن نظام کنوني اين کشور هستند بيش از پيش با حمايت عمومي مواجه شوند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار