عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه گفت: حضرت زینب (س) با صیانت از ولایت نقش مهمی در تثبیت ولایت امام سجاد (ع) پس از قیام عاشورا ایفا کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران قم، حجت‌الاسلام محسن غرویان ضمن تسلیت ماه محرم و با تبیین دلایل زنده ماندن قیام حسینی اظهار داشت: اکنون بیش از یک‌هزار سال از قیام حسینی می‌گذرد و این واقعه نه تنها دچار زمان‌زدگی نشده بلکه چنان زنده است که گویا همین امروز این واقعه رخ داده است.

وی افزود: زنده ماندن این قیام تاریخی، دلایل مهمی دارد که در این راستا می‌توان به سخنرانی‌های امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) در دوران اسارت اشاره کرد.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی العالمیه تصریح کرد: کتب تاریخی نشان از استقامت و شجاعت حضرت زینب (س) در دفاع از حقانیت قیام حسینی و استواری عقیده ایشان دارد.

وی اظهار داشت: حضرت زینب (س) در طول دوران اسارت نه تنها دچار ضعف نشدند بلکه با سخنرانی‌های کوبنده، عالمانه و انقلابی خود به روشنگری پرداخته و ابعاد این قیام را نه تنها در کوچه و بازار بلکه در کاخ یزید و عبیدالله بیان کردند.

حضرت زینب (س) روشن کننده ابعاد قیام حسینی

غرویان به صبر والای حضرت زینب (س) در مواجهه با مصائب اشاره کرد و گفت: این بانوی بزرگوار نه تنها در دوران سختی اسارت از مواضع خود عقب‌نشینی نکرد بلکه به عنوان سفیر ابعاد گوناگون این قیام را روشن کرده و پیام عاشورا را برای نسل‌های بعد حفظ کرد.

وی عنوان کرد: حضرت زینب (س) را هیچ‌گاه نمی‌توان به عنوان بانویی در بند توصیف کرد زیرا این بانو در عین اسارت، پرستاری امام سجاد (ع) و هدایت شیعیان و حفاظت از فرزندان امام حسین (ع) را عهده‌دار بود.

این استاد حوزه با تاکید بر اینکه عبیدالله و یزید در مجالس خود تلاش بسیاری برای تضعیف روحیه حضرت زینب (س) داشتند، گفت: آن‌ها در این راه نتوانستند به نتیجه برسند.

وی با اشاره به برخی الفاظ که یزید برای تضعیف روحیه حضرت زینب (س) به کار می‌بردند، اظهار داشت: این نابخردان با به کار بردن الفاظی مانند اینکه «خدا شما را اسیر کرد و امام حسین (ع) به خواست خداوند کشته شد» تلاش کردند روحیه این بانو را تضعیف کنند.

غرویان به پاسخ حضرت زینب (س) در مقابل این هتک حرمت‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: پاسخی که حضرت زینب (س) به یزیدیان می‌دادند این بود «هرچه برای خدا باشد زیباست» و ایشان با این سخن روحیه آنان را خرد می‌کردند.

وی از دیگر اقداماتی که برای تضعیف روحیه پایداری حضرت زینب (س) صورت گرفت را بی‌ادبی و هتک حرمت به ساحت مقدس امام حسین (ع) دانست و گفت: هتاکان با زدن چوب بر سر و دندان امام حسین (ع) در مقابل دیدگان حضرت زینب (س) تلاش کردند این بانوی بزرگوار را به زانو در بیاورند.

این استاد حوزه به دلایل بیماری امام سجاد در عاشورا اشاره کرد و گفت: امام سجاد (ع) به مصلحت خداوند بیمار شد تا زمین پس از عاشورا بدون ولایت باقی نماند.

غرویان اظهار داشت: حضرت زینب (س) نقش ارزنده‌ای در حمایت و صیانت از ولایت امام سجاد (ع) داشت و به صورت مطلوب توانست ولایت امام چهارم را تثبیت کند./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.