این تحقیق که بر اساس آمار 500 هزار مشترک سایت ایران تلنت و همچنین اظهارات مدیران منابع انسانی 1000 شرکت معتبر ایرانی از بخش خصوصی در نیمه اول امسال به دست آمده است. بر اساس نتایج این تحقیق، گروههای مهندسی، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی در صدر فهرست استخدامها و تقاضای جذب نیرو از سوی بخش خصوصی قرار دارند.
نظر 1000 مدیر منابع انسانی درباره وضعیت بازار کار
دلایل افزایش استخدام در بخش خصوصی، آماده شدن شرکت ها برای رشد احتمالی پروژه ها طی ماه های آینده و همچنین بالا رفتن نرخ خروج کارکنان خارجی از کشور ارزیابی شده است. امسال تعداد آگهیهای جذب نیرو به طور چشمگیری افزایش یافته است.
در این میان گروههای مهندسی، فروش و بازاریابی، حسابداری و مالی در صدر فهرست استخدامها قرار دارند. همچنین طبق این تحقیق، رقابت کارفرمایان برای جذب افراد با تجربه کاری بالای 4 سال، قابل توجه است.
بزرگترین سایت استخدامی کشور، با بررسی آگهی های تخصصی استخدام در شش ماه اول سال 92، اعلام کرد: استخدامهای شرکتهای خصوصی و نیمه خصوصی نسبت به نیمه اول سال گذشته 65 درصد افزایش داشته است. بیشترین رشد استخدام در شش ماه نخست 92 به ترتیب مربوط به شرکت های نفت و گاز (79 درصد)، تولیدی (74 درصد) و کالاهای مصرفی (72 درصد) عنوان شده است.
ثبت بیشترین رشد استخدام در 3 بخش
جالب اینکه با وجود رشد استخدامهای نفت و گاز، شرکتهای فعال در زمینه کالاهای مصرفی همچنان بیشترین حجم استخدام در نیمه اول امسال را به خود اختصاص دادهاند. آمار یادشده بر اساس کل نیازهای استخدامی یک شرکت به دست آمده که از فرصتهای جدید شغلی برای شرکت های در حال توسعه، به اضافه استخدام های لازم جهت جایگزینی کارکنانی که شرکت را به دلایل مختلف ترک کرده اند، تشکیل میشود.
ثبت بیشترین تقاضای جذب نیرو در 7 گروه شغلی
بررسی ها نشان می دهد رشته های مهندسی در نیمه اول امسال با 35 درصد؛ بیشترین حجم جستجو برای جذب کارجویان از سوی کارفرمایان را داشته و این بخش بیشترین میزان آگهی ها را در بخش های گوناگون به خود اختصاص داده است.
همچنین بخش های فروش و بازاریابی با 24 درصد پس از گروه مهندسی در رتبه دوم تقاضا توسط بازار کار قرار داشته و سهم رشته های حسابداری و مالی از بازار کار نیمه اول امسال 12 درصد بوده است.
درج آگهی های جذب پزشک و داروساز
از سویی بخش منشی گری و کارمند دفتری 7 درصد حجم آگهی ها، منابع انسانی و آموزش 5 درصد، خرید و بازرگانی خارجی 5 درصد، داروسازی و پزشکی 4 درصد و سایر رشته ها نیز مجموعا 9 درصد کل تقاضاها و جستجوها برای کار در نیمه اول امسال را به خود اختصاص داده اند.
در این تحقیق علاوه بر بررسی نیاز استخدامی کارفرمایان، رفتار نیروی کار نیز از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. در بررسی های انجام شده بیشترین جستجوی آنلاین برای موقعیتهای شغلی توسط علاقمندان به حوزه منابع انسانی، فارغ التحصیلان ام بی ای (MBA)، متخصصان بازاریابی، حسابداری، فروش، مدیریت و منشی گری اعلام شده است.
همچنین در مقایسه متخصصان شهرهای مختلف، کارجویان شهر شیراز بعد از تهران، بیشترین جستجوی اینترنتی برای یافتن شغل مورد نظر خود را داشته اند. نکته دیگر اینکه در میان شرکتهای فعال در ایران یک شرکت خدمات تلفن همراه، یک شرکت سازنده نیروگاه و از زیرمجموعه های وزارت نیرو و 3 شرکت خارجی فعال در ایران در بخش های لوازم خانگی، مواد غذایی و لوازم صوتی و تصویری؛ پر طرفدارترین شرکتهایی گزارش شدهاند که متخصصان برای پیدا کردن موقعیتهای شغلی، آنها را جستجو مینمایند.
در تحلیل و بررسی دلایل افزایش آمار استخدامهای کشور، نقطه نظرات متفاوتی ارائه شده است. گروهی این تغییرات را نتیجه آماده شدن شرکت ها برای رشد احتمالی پروژهها طی ماههای آینده میدانند. در این زمینه معاون فني مهندسي يكي از بزرگترين كارخانجات فولادسازی در كشور میگوید: طي سالهاي گذشته تعديل نيروي زيادي داشتهایم و علت اصلي استخدامهاي اخير ما، پيشبيني مثبتی است که از فعال شدن پروژههاي فولادي انتظار میرود.
این موضوع در صنعت نفت و گاز نیز دیده میشود. مشاور مديرعامل یک شركت دیگر در این رابطه میگوید: یکی از علل فعال شدن شرکتها در زمینه استخدام پرسنل متخصص در یکی دوماه اخیر، و کسب آمادگي براي ورود به اجرای پروژههايي است كه پیشبینی میشود با دیدگاههای وزیر جدید نفت بزودي فعال شوند.
بخش بزرگی از استخدام های جدید فقط جا به جایی بود
اما به گفته برخی از مدیران منابع انسانی، رونق گرفتن بازار استخدام کشور دلایل دیگری علاوه بر پیشبینی افزایش حجم پروژهها و فعال شدن صنایع نیز دارد. این مدیران معتقدند بخش عمدهای از نیازهای استخدامی شرکت ها در ماه های اخیر جهت جایگزینی نیروی کاری بوده است که شرکت را به دلایل مختلفی ترک کردهاند.
رئیس منابع انساني یک شركت نفتی میگوید: يكي از علل استخدامها در ماههاي اخير، بالا رفتن نرخ خروج کارکنان سازمانها است. به این معنی که همسان نبودن سطح درآمد كاركنان با تورم، جا به جايي هاي زيادی را به شرکت ها تحمیل کرده و منجر به خروج تعداد زیادی از کارکنان و تلاش دوباره برای جذب نیرو شده است.
همچنین مدير منابع انساني یک گروه صنعتی نیز در اینباره میگوید: حجم زيادي از استخدامهاي اخير شركتها، جايگزيني افرادي است كه سازمان را به دلايل مختلف مثل مهاجرت و يا افزايش سطح درآمدي خود ترک كردهاند.