فرستاده ويژه سازمان ملل متحد و اتحاديه عرب در سوريه گفت: ايران و عربستان سعودي از شرکت‌کنندگان احتمالي نشست ژنو دو خواهند بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ اخضر ابراهيمي گفت: نشست گروه سه جانبه به پايان رسيد. ما درباره تاريخ برگزاري کنفرانس موافقت کرديم که تاريخ آن بيست ودوم ژانويه(دوم بهمن ماه) در ژنو خواهد بود اما ما همچنان در حال گفتگو درباره فهرست کامل شرکت کنندگان هستيم و بار ديگر در بيستم دسامبر  نشست سه جانبه ديگر خواهيم داشت که شايد آخرين نشست قبل از شروع کنفرانس باشد. ما هم با دولت و هم با مخالفان (سوريه) در تماس هستيم و از آنها مي خواهيم نام نمايندگان خود را هرچه سريعتر و تا قبل از پايان سال (ميلادي ) ارائه کنند زيرا مهم است تا ما با آنها ديدار داشته باشيم و با آنها گفتگو کنيم و به حرف هاي آنها گوش دهيم. اين کنفرانس (ژنو2) واقعا متعلق به سوري ها است تا به ژنو بيايند و گفتگو کنند و اميدوارم بتوانند روند صلح موثر و قابل اجرا را براي کشور خود شروع کنند.

اخضر ابراهيمي در پاسخ به پرسش يک خبرنگار درباره احتمال حضور ايراني ها يا سعودي ها در کنفرانس ژنو دو گفت: ما هنوز فهرست را تعيين نکرديم.اين دو کشور مطمئنا از جمله شرکت کنندگان احتمالي خواهند بود.

خبرنگار ايتارتاس پرسيد: آيا به نظر شما پس از اين نشستي که امروز داشتيد شرکت تهران در اين کنفرانس محتمل است و اگر نيست موانع پيش روي آن چيست؟

اخضر ابراهيمي گفت: من فکر نمي کنم بتوانم درباره آن اظهار نظر کنم اما بارها گفتيم دبير کل سازمان ملل متحد و دبير کل اتحاديه عرب موافق دعوت از ايران براي حضور در اين کنفرانس هستند.

وي گفت:همانطور که دبير کل سازمان ملل متحد گفته است اين فرصت بسيار بزرگي براي صلح است و نبايد از دست رود و ما اين موضوع را به طرف ها مي گوييم. ما قويا از دولت سوريه و مخالفان مي خواهيم منتظر کنفرانس نباشند و اقدامات اعتمادسازي انجام دهند. 

ابراهيمي درباره حضور ائتلاف ملي سوريه به عنوان نماينده مخالفان سوري در اين کنفرانس گفت: آنچه که مي توانم تاييد کنم اين است که ائتلاف ملي سوريه نقش بسيار مهمي در تشکيل هيئت (مخالفان ) داشته است. من همواره گفتم هيئت نمايندگان بايد داراي اعتبار و نماينده حداکثري باشد. همه افرادي که مي خواهند در ژنو حضور داشته باشند قادر نخواهند بود در ژنو حاضر شوند اما آنها بايد بدانند اين يک روند است و مطمئن باشند هرکسي که مي خواهد در بازسازي سوريه شريک باشد، مي تواند از طريق اين روند مشارکت داشته باشد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار