عضو خبرگان رهبری درباره انتظار حوزه از مدیران مدارس، ابراز داشت: انتظار مدیریت حوزه از مدیران مدارس، برنامهریزی دقیق برای طلاب در زمینههای علمی و تربیتی است و در واقع رمز موفقیت برنامهریزی صحیح است.
وی ادامه داد: اولویتبندی نیازها از دیگر انتظارات مدیریت حوزه از مدیران مدارس می باشد و انتظار میرود که مدیران حوزههای شهرستانها در اینباره اهتمام و جدیت ویژهای داشته باشند؛ چرا که بنابر روایتی از امام علی(ع) اگر کسی اولویت امور را در نظر نگیرد، کار اهم را از دست خواهد داد.
مدیر حوزه های علمیه به اهمیت زمانبندی و دقت توأم با سرعت در انجام امور مدیریتی اشاره کرد و ادامه داد: کارهایی که با تاخیر انجام شود، سبب ناکارآمدی مدیریت میگردد، این در حالی است که یک مدیر موفق حوزوی باید با رفتار صحیح، الگوی طلبه باشد.
آیتالله حسینیبوشهری، تحمل، افق دید وسیع، قدرت کنترل رفتار، غمخوار بودن و گرهگشایی از امور طلاب را از دیگر خصوصیات یک مدیر موفق حوزوی برشمرد و یادآور شد: رعایت سجایای اخلاقی و گوش دادن به درد دل طلاب از خصوصیاتی است که مدیر مدرسه باید به آنها توجه داشته باشد و اگر مدیری این خصائص رفتاری و اخلاقی را نداشته باشد، به تدریج اثرگذاری خود را از دست می دهد.
مدیر حوزههای علمیه با اشاره به استفاده از تجربیات مدیران موفق، یادآور شد: استفاده از تجربه مدیران موفق در حوزههای علمیه، برای مدیران مبتدی امری مهم تلقی میگردد؛ چرا که این مطلب به نوعی استفاد بهینه از وقت است، چون راه رفته را دوباره طی نمی شود.
معاون جامعه و روحانیت جامعه مدرسین حوزه در ادامه با اشاره به ضرورت نشاط علمی در مدارس علمیه، افزود: ارج نهادن و احترام به استاد، ایجاد رقابت سالم علمی و فرهنگی، حضور معنوی و غیر اداری مدیر در مدارس علمیه از جمله مسائلی است که نشاط علمی را در مدارس مضاعف کرده و به تدریج اثر وضعی خود را بر طلاب میگذارد.