دبیر علمی همایش ملی فلسفه اصول فقه از برگزاری این همایش با محوریت اندیشه‌های مرحوم آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی‌اصفهانی معروف به کمپانی و با سخنرانی آیت‌الله سبحانی در روز 21 آذرماه سال‌جاری در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، مسعود فیاضی درخصوص همایش ملی فلسفه اصول فقه اظهار داشت: این همایش از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برنامه‌ریزی شده و با همکاری انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم برگزار می‌شود.


وی با اشاره به اهداف برگزاری همایش فلسفه اصول فقه گفت: هدف نخست این همایش پاسداشت مقام علمی و معرفتی مرحوم آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی‌اصفهانی معروف به کمپانی است و هدف دیگر آن ترویج و پرداختن به دانش جدید فلسفه اصول فقه است.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه اصول فقه به ویژگی‌های مرحوم آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی‌اصفهانی اشاره کرد و افزود: مرحوم غروی‌اصفهانی از شاگردان برجسته آخوند خراسانی است که در فقه، اصول فقه و فلسفه اسلامی صاحب نظر بوده و دارای نوآوری‌های بسیار قابل توجه است.

وی خاطرنشان کرد: آثار فقهی و اصولی این مرحوم شامل 15 کتاب و رساله و آثار فلسفی وی شامل چهار کتاب و رساله است.

فیاضی ادامه داد: آیت‌الله شیخ محمدحسین غروی‌اصفهانی دارای ذوق ادبی بسیار بالایی بوده که دیوان مفتقر و انوارالقدسیه از آثار این عالم در این حوزه است.

وی خاطرنشان کرد: امروز مباحثی از مرحوم غروی‌اصفهانی با عنوان فلسفه مضاف به علم اصول فقه مشاهده می‌شود بنابراین همین امر سبب شده است تا در این همایش بحث جدید فلسفه اصول فقه با محوریت افکار این مرحوم مطرح شود.

دبیر علمی همایش ملی فلسفه اصول فقه به مجموعه اشعار تحفة‌الحکیم شامل کل فلسفه اسلامی و به اشعار عربی به عنوان یکی از آثار مرحوم غروی‌اصفهانی اشاره کرد و اظهار داشت: در این کنگره شرح مرحوم آیت‌الله سید محمدحسن مرعشی‌شوشتری بر این کتاب برای نخستین بار به چاپ می‌رسد.

وی به فلسفه اصول فقه اشاره کرد و افزود: فلسفه اصول فقه از جنس فلسفه مطلق نیست بلکه از جنس فلسفه‌های مضاف است که به علت‌یابی، ریشه‌یابی یا بررسی پیش‌فرض‌های علم اصول فقه و مسائل آن می‌پردازد.

فیاضی ادامه داد: به همین دلیل این همایش صبغه فلسفه اسلامی ندارد بلکه صبغه اصلی آن اصول فقهی است.

وی با بیان اینکه فلسفه اصول فقه بحث جدیدی در حوزه‌های علمیه است، عنوان کرد: فلسفه اصول فقه به منزله دانش ناظر بر اصول فقه است از این رو آثار و فواید زیادی برای آن دارد که برخی از آن‌ها بررسی نقاط قوت و ضعف این دانش، تنقیح و پیرایش آن از زواید، کارآمدسازی در ساختار و موارد متعدد دیگری است که سبب ‌شده‌اند تا این همایش را به آن اختصاص دهیم.

گفتنی است،‌ همایش ملی فلسفه اصول فقه با سخنرانی آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی و حجت‌الاسلام علی‌اکبر رشاد، مهدی هادوی‌تهرانی و ابوالقاسم علیدوست و قرائت سه مقاله منتخب از مقالات رسیده به همایش پنجشنبه 21 آذرماه ساعت 9 در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شهر قم برگزار می‌شود./س
برچسب ها: قم ، همایش ، ملی ، فلسفه ، اصول ، فقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.