قرار است مردم قم امسال از حرم تا حرم، یعنی از بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) تا مسجد مقدس جمکران را پیاده طی طریق کنند و اربعین حسینی را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم، صدای پای اربعین که می‌آید حال و هوای دیگری در شهرهای عراق حاکم می‌شود؛ گروه‌ها و دسته‌های مختلفی از مردم از شهرهای دور و نزدیک، حتی بصره که تا کربلا 500 کیلومتر فاصله دارد، با پای پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند تا اربعین را در این شهر باشند؛ چه سرّی در این عشق و اشتیاق نهفته را فقط خدا می‌داند و بس.


این حرکت خودجوش و مردمی را شاید بتواند بزرگ‌ترین راهپیمایی دسته‌جمعی به سمت هدفی واحد دانست و نیز عاشقانه‌ترین آنها چه اینکه بدون هیچ قرار از پیش تعیین‌شده‌ای میلیون‌ها نفر در یک روز مشخص به کربلا می‌رسند تا عزادار پسر رسول خدا(ص) باشند.

قرار است امسال مردم قم حرکتی مشابه داشته باشند؛ یعنی از بارگاه نورانی کریمه اهل بیت(ع) تا مسجد مقدس جمکران را پیاده طی طریق کنند و اربعین حسینی را به امام عصر(عج) تسلیت بگویند.

امروز هم جلسه‌ای به منظور هماهنگی بیشتر تمام دستگاه‌ها و نهادها برای برگزاری باشکوه این پیاده‌روی بزرگ و اجتماع عظیم مردم عاشورایی قم و دیگر شهرها با حضور آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران، سردار مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه استان قم، استاندار و شهردار قم و جمعی دیگر از مدیران استان برگزار شد.

تاکید آیت‌الله حسینی‌بوشهری بر آمادگی نهادها و سازمان‌های قم

در ابتدای این جلسه آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری طی سخنانی اظهار کرد: حج، نماز، روزه و بسیاری از واجبات و مستحبات و آنچه در احادیث و روایات به آنها تاکید شده همگی جزو شعائر الهی هستند.

وی افزود: وظیفه ماست که این شعائر را حفظ کنیم و در این میان توجه به یکی از آنها که اقامه دیگر شعائر هم در طول تاریخ به برکت آن بوده اهمیت فراوانی دارد؛ عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) از جمله مهمترین شعائرالله محسوب می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه دلیل قیام امام حسین(ع) از زبان خود ایشان زنده شدن بدعت‌ها و مردن سنت‌ها بوده است خاطرنشان کرد: برپایی عزای حسینی موجب یادآوری این اهداف و تقویت اراده دینی مردم می‌شود.

وی ادامه داد: هر ساله به مناسبت محرم و عاشورای حسینی مراسم‌های باشکوهی در ایران و قم برگزار می‌شوند و در این میان لازم است قم الگویی کامل و جامع برای دیگر شهرها باشد.

حسینی بوشهری با تاکید بر پیشگام بودن قم در تمام عرصه‌های فعالیت‌های مذهبی و دینی عنوان داشت: تاسوعا و عاشورای حسینی قم در سال جاری با شکوه بیشتر از سال‌های گذشته برگزار شد؛ امسال تصمیم گرفته شده به منظور سامان‌دهی و شکوه بیشتر مراسم‌های روز اربعین، پیاده‌روی و عزاداری مردم و هیئت‌های مذهبی از حرم مطهر به سمت مسجد مقدس جمکران برگزار شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه شیعیان از دوران کودکی با عزاداری‌های محرم و صفر آشنایی دارند و با همین فرهنگ رشد می‌کنند گفت: حوزه‌های علمیه هم خود را خادم مجالس عزاداری عاشورایی می‌دانند و بر این عقیده هستند که می‌توان با حرکت‌های خودجوش مردمی اقداماتی در شأن حرم اهل بیت (ع) انجام داد.

وی اضافه کرد: هیئت‌های عزاداری هر یک با بیرق و نام خود در این پیاده‌روی دسته‌جمعی شرکت خواهند داشت و در نهایت اجتماعی عظیم در صحن اصلی این مکان مقدس به وجود می‌آورند که این حرکت در حقیقت عرض تسلیت به محضر حضرت صاحب‌الزمان(عج) به شمار می‌رود.

آیت‌الله حسینی بوشهری با بیان اینکه همه نهادها و ادارات مانند سپاه، نیروی انتظامی، بسیجیان، آموزش و پرورش، شهرداری، سازمان تبلیغات می‌توانند در این زمینه سهیم باشند عنوان داشت: همه‌گروها باید در این اجتماع عظیم هر آنچه دارند در طبق اخلاص بگذارند و افتخاری دیگر را نصیب قم کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اعلام آمادگی تولیت مسجد مقدس جمکران برای این کار گفت: امسال تولیت حرم مطهر فاطمه معصومه(س) نیز با حضور مستقیم در هیئت‌های مذهبی در روزهای تاسوعا و عاشورا تاثیر زیادی بر روند کیفی امور داشت.

پیاده‌روی اربعین مصداق بارز احیای شعائر الهی

حجت‌الاسلام محمدحسن رحیمیان تولیت مسجد مقدس جمکران هم پس از آن گفت: اربعین در مجموعه برنامه‌های زیارتی امام حسین(ع) باشکوه‌ترین و پرجمعیت‌ترین مراسم‌ها در عراق و در بسیاری از کشورها محسوب می‌شود.

وی افزود: طی سال‌هایی که در نجف سکونت داشتم به یاد می‌آورم که برخی شیعیان از بصره یعنی فاصله‌ای 500 کیلومتری به سمت کربلا حرکت می‌کردند تا اربعین را در این شهر باشند و امروز هم باشکوه‌تر از گذشته این پیاده‌روی را انجام می‌دهند.

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه زوار کربلا در عراق طی سفر چند صد کیلومتری خود نیاز به توشه راه ندارند، عنوان داشت: در همه طول مسیر روستاییان و کپرنشینان عراقی کار پذیرایی از زائران را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی برخی افراد دو بار مسافت میان بصره یا دیگر شهرها تا کربلا را طی می‌کنند، اظهار داشت: در نظر داریم برنامه پیاده‌روی از حرم مطهر فاطمه معصومه(س) تا مسجد جمکران را برگزار کنیم تا کسانی که نمی‌توانند طی این روزها در کربلا باشند از این فیض معنوی بهره‌مند شوند.

رحیمیان با بیان اینکه این کار با هدف عرض تسلیت به ساحت مقدس امام عصر(عج) صورت می‌گیرد، عنوان داشت: به یاری خداوند مراسمی باشکوه و در شأن امام حسین(ع) و ملت ایران برگزار خواهد شد.

وی افزود: صدا و سیما و رسانه‌های ملی و استانی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کاملی داشته باشند تا از دیگر شهرها نیز زائران و هیئت‌های عزاداری به قم بیایند.

تولیت مسجد مقدس جمکران اضافه کرد: این کار مصداق بارزی از تعظیم شعائر الهی و احیای بیشتر یکی از سنت‌های برجسته حسینی است.

کمیته تدارکات برای پیاده‌روی بزرگ اربعین تشکیل شود

در این جلسه حجت‌الاسلام مهدی عرب‌انصاری معاون سیاسی امنیتی استاندار قم هم در سخنانی کوتاه اظهار کرد: در این زمینه می‌توان در سه بخش فعالیت‌ها را سامان‌دهی کرد.

وی افزود: مباحث امنیتی را می‌توان در شورای تامین یا کمیته امنیتی انتظامی شهرستان مورد توجه قرار داد تا امنیت این مراسم پیاده‌روی به خوبی تامین شود.

معاون سیاسی امنیتی استاندار قم با بیان اینکه پیاده‌روی روز اربعین مردم قم به سمت مسجد مقدس جمکران نیازمند تدارکات سنگینی است عنوان داشت: پیش‌بینی می‌کنیم که جمعیت زیادی از قم و شهرستان‌های دور و نزدیک در این مراسم حضور داشته باشند به همین دلیل باید اقدامات لازم را در این زمینه انجام داد.

وی اضافه کرد: لازم است کمیته تدارکات برای این اقدام عظیم شکل بگیرد و با انجام پیش‌بینی‌های کافی زمینه برگزاری هرچه باشکوه‌تر پیاده‌روی مردم قم از حرم مطهر به سمت جمکران را به وجود بیاورد.

عرب‌انصاری با تاکید بر حفظ وجهه مردمی این کار گفت: هیئت‌های مذهبی و نهادهای مردمی در این زمینه می‌توانند بسیار تاثیرگذار باشند.

احیای عزاداری 28 صفر برای مقابله با شبهه‌سازی دشمنان

سردار مهدی مهدوی‌نژاد فرمانده سپاه استان قم هم در این جلسه صحبت‌هایی داشت.

او گفت: در سال‌های گذشته همزمان با 28 صفر و با تاکید رهبر معظم انقلاب مراسم‌های باشکوهی برگزار می‌شد.

وی افزود: اینگونه تبلیغ می‌شود که شیعیان برای عزای امام حسین(ع) خود را به آب و آتش می‌زنند ولی در سالروز رحلت پیامبر گرامی اسلام(ص) کار خاصی انجام نمی‌دهند به همین دلیل احیای عزاداری‌های 28 صفر هم در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده سپاه استان قم با بیان اینکه طی چند سال اخیر حرکت‌های خوبی در این زمینه آغاز شده است گفت: این اقدامات شامل حرکت دسته‌های عزاداری از مسجد مقدس امام حسن عسکری(ع) به سمت حرم مطهر است و در همین مکان هم تجمع بزرگی برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر احیای سنت حسنه عزاداری 28 صفر بیش از آنچه تاکنون صورت گرفته عنوان داشت: این مراسم و نیز اربعین حسینی به صورت خودجوش و توسط مردم برگزار می‌شود و این جنبه مراسمات‌ باید همواره حفظ شود تا شاهد حرکت‌های بزرگ باشیم.

تشکیل چهار کمیته ویژه برای برگزاری باشکوه پیاده‌روی اربعین در قم

از دیگر کسانی که در این جلسه پیشنهادات جالبی را مطرح کردند می‌توان به کاظم مجتبایی فرمانده نیروی انتظامی استان قم اشاره کرد.

مجتبایی خاطرنشان کرد: رونق ‌بخشیدن به حفظ شعائر امری مهم محسوب می‌شود و همگان باید تلاش کنند تا اینگونه مراسم‌ها باشکوه‌تر برگزار شود به همین دلیل چهار کمیته برای این کار باید پیش‌بینی شود.

وی افزود: تدارکات، مدیریت، تبلیغات و مردمی کردن موضوع به رونق این کار می‌افزاید؛ کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی با حضور صدا و سیما و سایر دستگاه‌های تبلیغی می‌تواند کار اطلاع ‌رسانی استانی و ملی را در این زمینه بر عهده بگیرد.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم با بیان اینکه کمیته تدارکات دومین کمیته‌ای است که باید در این زمینه تشکیل شود عنوان داشت: پشتیبانی از حضور میلیونی مردم و برپایی ایستگاه‌های صلواتی امری لازم است که توسط این کمیته صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: حفظ امنیت جمعیت حاضر و نیز هماهنگی‌های ترافیکی و انتظامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و باید برای این امر کمیته امنیتی را تشکیل داد.

مجتبایی کمیته مردمی را چهارمین بخش کار دانست و خاطرنشان کرد: می‌توان از ظرفیت هیئت‌های مذهبی در این میان استفاده کرد.

فرمانده نیروی انتظامی استان قم بیان داشت: رونق مراسم‌های مذهبی همانطور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند با حضور مردم افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه لازم است جلسه‌ دیگری درباره همین موضوع تشکیل شود گفت: در جلسه دوم تمام نهادها و دستگاه‌های مسئول می‌توانند گزارش عملکرد خود را ارائه بدهند؛ نیروی انتظامی نیز آمادگی خود را در زمینه تامین امنیت و نظم‌بخشی به حرکت بزرگ پیاده‌روی اربعین مردم قم اعلام می‌کند.

آمادگی تدارکاتی و تبلیغاتی شهرداری قم برای پیاده‌روی بزرگ اربعین

شهردار کلانشهر قم هم که ید طولایی در ارائه پیشنهادات نو در زمینه برگزاری مراسم‌های دینی و مذهبی دارد در این جلسه صحبت کرد.

محمد دلبری با بیان اینکه قم محور برگزاری برنامه‌های مذهبی است عنوان داشت: وجود دو قطب بزرگ مذهبی یعنی حرم مطهر کریمه اهل بیت(ع) و مسجد مقدس جمکران ظرفیت‌های عظیمی را در این زمینه به وجود آورده‌اند.

وی افزود: در زمینه برگزاری دیگر مراسم‌های مذهبی مانند آنچه در نیمه شعبان شاهد آن هستیم هم می‌توان برنامه پیاده‌روی مردمی به راه انداخت تا از این طریق پیام‌های دینی را انتقال داد.

شهردار قم با بیان اینکه شهرداری قم آمادگی دارد در بحث ایجاد ایستگاه‌های صلواتی و نیز تبلیغات شهری اقدامات لازم را انجام دهد عنوان داشت: هر چه شروع این پیاده‌روی بزرگ بهتر و باشکوه‌تر باشد تاثیرگذاری آن هم بیشتر خواهد بود.

وی ادامه داد: می‌توان فراخوانی ملی در این زمینه اعلام کرد و زائران دیگر شهرها را نیز به قم آورد؛ این آمادگی وجود دارد که از چند روز قبل کارهای اجرایی به منظور ورود زائران شهرهای دور و نزدیک را به قم انجام داد.

دلبری با اشاره به ضرورت تشکیل اجتماعی میلیونی در روز اربعین در مسجد مقدس جمکران خاطرنشان کرد: این کار پیامی جهانی از مرکز تشیع را به سراسر کشورها مخابره خواهد کرد.

شهردار قم 28 صفر و سالروز وفات حضرت معصومه(س) را از دیگر مناسبت‌هایی دانست که می‌توان اجتماعات عظیم مردمی را در آنها سامان‌دهی کرد و گفت: مسجد مقدس جمکران در این زمینه می‌تواند پیشگام باشد و مجموعه مدیریت شهری نیز در این عرصه آمادگی لازم را دارد.

احیای اربعین احیای عاشورای حسینی است

حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم هم از دیگر شرکت‌کنندگان در این جلسه بود.

وی طی سخنانی اظهار کرد: در کشور ما برای سالروز رحلت رسول گرامی اسلام(ص) معمولا کار ویژه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ رهبر معظم انقلاب نیز در این زمینه تاکیداتی داشته‌اند و خواسته‌اند به دیگران بگویند کاری برای این روز انجام دهند.

وی افزود: هیچ روزی در ارتباط با هیچ یک از حضرات معصومین(ع) نباید در تراز مراسم‌های عزاداری اباعبدالله(ع) قرار گیرند؛ مدیریت اینگونه مراسم‌ها نیز به واقع توسط خداوند صورت می‌گیرد زیرا هیچ کس نمی‌تواند دل‌های مردم را با این شور و شوق به سمت عاشورا جذب کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه قیام بزرگ امام حسین(ع) اسلام را نجات داد عنوان داشت: برگزاری مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی در قم نیازمند حضور همه دستگاه‌ها و نهادها با محوریت مردم است.

وی ادامه داد: زیارت اباعبدالله(ع) در اربعین جزو نشانه‌های تشیع محسوب می‌شود؛ احیای این مراسم در حقیقت احیای عاشورای حسینی محسوب می‌شود به شرطی که برنامه‌ریزی‌ها به گونه‌ای باشد که تجمع مردمی همگانی بدون علم و کتل و پرچم جای به خصوصی باشد.

اسکندری با اشاره به ویژگی‌های مسجد مقدس جمکران بیان داشت: این مکان مقدس اعتباری بین‌المللی دارد و سالانه میلیون‌ها نفر به این مسجد مشرف می‌شوند؛ تبلیغات گسترده برای جذب زائرانی از دیگر شهرها برای حضور در پیاده‌روی بزرگ اربعین در این میان ضرورت دارد.

پشتیبانی تدارکاتی از عزاداران حسینی در پیاده‌روی اربعین

حجت‌الاسلام سید محمد چهل‌اخترانی، رئیس شورای هیئات مذهبی قم هم در این جلسه به گوشه‌ای از تدارکاتی که در کشور عراق برای پیاده‌روی بزرگ روز اربعین در نظر گرفته می‌شوند اشاره کرد و گفت: سال گذشته در مراسم اربعین حسینی 14 میلیون نفر در کربلا حاضر شدند.

وی افزود: از تمام شهرهای عراق دسته‌های عزاداری با پای پیاده به سمت کربلای معلی حرکت می‌کنند تا اربعین حسینی را در حرم مطهر اباعبدالله(ع) باشند؛ در این میان تدارکات وسیعی هم وجود دارد و طی روزهای متمادی و حتی پس از برگزاری مراسم اصلی عزاداران رها نمی‌شوند و پذیرایی از آنها صورت می‌گیرد.

رئیس شورای هیئت‌های مذهبی قم با بیان اینکه در نیمه شعبان جمعیت میلیونی به سمت جمکران حرکت می‌کنند ولی تدارکات خوبی برای آنها در طول مسیر وجود ندارد عنوان داشت: این قضیه نباید در مراسم پیاده‌روی اربعین تکرار شود؛ اگر تدارکات خوبی برای زائران وجود داشته باشد و پس از تجمع عظیم در جمکران نیز آنها را رها کنیم بازخورد خوبی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: چنانچه کمیته‌های چهارگانه پیشنهاد شده برای این منظور تشکیل شوند می‌توانیم مراسمی عظیم و باشکوه در اربعین حسینی برگزار کنیم.

وظیفه هر نهاد در پیاده‌روی اربعین مشخص شود

کرم‌رضا پیریایی، استاندار قم هم در این جلسه بیشتر شنونده حرف های دیگران بود ولی صحبت‌های کوتاهی هم داشت.

او گفت: می‌توان کمیته‌ای جداگانه در این زمینه تشکیل داد و به طور مفصل مباحث را مورد ارزیابی قرار داد.

وی افزود: وظایف هر نهاد و دستگاه اجرایی در قالب این کمیته تعیین می‌شود تا این کار بزرگ با شکوه هرچه تمام در قم انجام شود و افتخاری دیگر برای قم رقم بخورد.

استاندار قم با بیان اینکه مباحث اجرایی و تدارکاتی این پیاده‌روی بزرگ باید مشخص شود عنوان داشت: موارد کلی و جزئی را در قالب کمیته تدارکات می‌توان تعیین کرد.

کمیته‌های چهارگانه پیاده‌روی بزرگ اربعین در قم تشکیل شوند

پیگیرترین فردی که در این جلسه حضور داشت حجت‌الاسلام سید علیرضا تکیه‌ای، معاون فرهنگی جمکران بود. او با بیان اینکه 20 دستگاه و نهاد در این جلسه حضور دارند تا با هم‌افزایی لازم به برگزاری هرچه باشکوه‌تر این مراسم کمک کنند اظهار داشت: این جلسات باید خروجی لازم را هم داشته باشند؛ امیدواریم با پشتیبانی لازم از سوی نهادهای مختلف شاهد یک پیاده‌روی بزرگ و باشکوه و افتخارآفرین در قم باشیم.

معاون فرهنگی جمکران خاطرنشان کرد: شروع کار با قرائت زیارت اربعین و اتمام آن با زیارت ناحیه مقدسه اقدامی بسیار تاثیرگذار و بابرکت خواهد بود.

وی ادامه داد: جنبه مردمی کار باید حفظ شود و کمیته‌های پیشنهاد شده هم به سرعت شکل بگیرند تا جوانب کار با هماهنگی بیشتر در نظر گرفته شود.

تکیه‌ای با بیان اینکه صدا و سیما می‌تواند مسئولیت کمیته اطلاع‌رسانی را بر عهده بگیرد عنوان داشت: شهرداری قم هم می‌تواند کمیته پشتیبانی را مدیریت کند؛ معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم هم برای بر عهده گرفتن مسئولیت کمیته امنیتی مناسب است ضمن اینکه سپاه علی بن ابیطالب(ع) نیز با توجه به تجربه‌های گذشته و وجود هیئت رزمندگان بهترین گزینه برای کمیته مردمی خواهد بود.

برنامه‌ریزی برای حضور حداکثری طلاب در پیاده‌روی روز اربعین

حجت‌الاسلام احمد فرخ‌فال مدیر حوزه علمیه استان قم هم در این جلسه حضور داشت و گفت: حرکت دسته‌های عزاداری در اربعین حسینی از حرم مطهر به سمت مسجد مقدس جمکران کاری نمادین و بسیار عظیم خواهد بود که به نام قم ثبت خواهد شد.

وی افزود: بیشتر حوزویان در این زمان مشغول تبلیغ و اعزام به مناطق مختلف هستند ولی برای مدارس علمیه می‌توانیم برنامه‌ریزی داشته باشیم.

مدیر حوزه علمیه استان قم با بیان اینکه برخی طلاب سطوح عالی هم در مراسم اربعین حسینی در قم حضور خواهند داشت گفت: برای حضور حداکثری طلاب مراکز تخصصی، طلاب سطوح عالی و مدارس علمیه برنامه‌ریزی خواهیم داشت.

وی ادامه داد: وجهه مردمی کار نباید از این امر حذف شود؛ به همین دلیل کار اصلی باید بر دوش مردم گذاشته شود و هیئت‌های مذهبی در این زمینه پیشگام باشند.

300 هیئت دانش‌آموزی در قم وجود دارد

محمدحسین امین‌جعفری مدیرکل آموزش و پرورش استان قم هم در این جلسه از فعالیت 300 هیئت مذهبی دانش‌آموزی در قم خبر داد و اظهار داشت: لازم است برنامه‌ای مدون برای دعوت از دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها به منظور شرکت در پیاده‌روی اربعین به سمت جمکران داشته باشیم.

وی افزود: در نظر گرفتن سرویس ایاب و ذهاب به منظور بازگشت دانش‌آموزان از جمکران هم ضروری است و باید فکری به حال آن کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با تاکید بر اطلاع‌رسانی گسترده در این زمینه عنوان کرد: این امر موجب حضور حداکثری تمام اقشار از جمله دانش‌آموزان در این مراسم معنوی خواهد شد.

تشکیل 40 هیئت مذهبی از ملیت‌های گوناگون در جامعةالمصطفی

حدود 40 هیئت توسط طلابی از ملیت‌های مختلف در جامعه المصطفی تشکیل شده و این آمادگی وجود دارد که همه آنها در اربعین برنامه‌هایی داشته باشند. اینها سخنانی بود که حجت‌الاسلام مجید حکیم الهی، معاون بین‌الملل جامعه المصطفی در این جلسه عنوان کرد.

وی افزود: خانواده‌های این افراد هم در برنامه‌های مذهبی اربعین شرکت خواهند داشت و در مجموع شاهد برنامه‌های عزاداری باشکوهی خواهیم بود.

معاون بین‌الملل جامعه المصطفی با تاکید بر افزایش امکانات و تسهیلاتی که در اختیار زائران قرار می‌گیرد عنوان داشت: این امر در کربلای معلی انجام شده و می‌توان از این تجربه در جمکران هم استفاده کرد.

وی ادامه داد: در زمینه سرویس‌های بهداشتی هم باید چشمه‌های جدیدی به صورت سیار یا ثابت در مسیر حرکت دسته‌های عزاداری مستقر کرد.

حکیم الهی با بیان اینکه پذیرایی از زائران و عزاداران در اربعین حسینی هم باید در دستور کار قرار گیرد خاطرنشان کرد: هر هیئت مذهبی می‌‌تواند در طول مسیر حرم مطهر فاطمه معصومه(س) تا جمکران بخشی از این کار را بر عهده بگیرد.

معاون بین‌الملل جامعه المصطفی افزود: اگر هر هیئت با نام خودش به سمت جمکران حرکت کرده و ایستگاه‌های صلواتی را هم به نام خود برپا کند تاثیر بیشتری در جذب زائران و هیئت‌های مذهبی خواهد داشت.

مردم قم در آستانه حماسه‌آفرینی دوباره‌ای هستند؛ پیاده‌روی از حرم کریمه اهل بیت(ع) به سمت مسجد مقدس جمکران در چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) و عرض تسلیت به ساحت مقدس امام عصر و زمان مهدی موعود(عج)؛ احیاگری اربعین، در حقیقت احیای عاشورای حسینی است و تعظیم شعائر الهی؛ باشد که این تلاش مشتاقان حریم اهل بیت(ع) مقبول درگاه احدیت افتد و رضایت امام زمان(عج) در پی آن به دست آید./ز
برچسب ها: قم ، پیاده روی ، دل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.