نماینده مردم تهران ضمن قدردانی از تلاش‌های تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان گفت: تیم مذاکره کننده باید ضمن حفظ همه هنرمندی‌ها در مذاکرات پاسدار استقلال باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، غلامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران، در جلسه علنی امروز که به موضوع بررسی تفاهم نامه ژنو اختصاص داشت گفت: به سهم خودم و از جانب دوستان در مجلس از ظریف و تیم مذاکره کننده تشکر می‌کنم و از مقام معظم رهبری نیز به سبب فتوای کارساز، به سبب تعیین خطوط قرمز و به سبب اعلام اعتماد به تیم مذاکره کننده که آن‌ها را فرزندان خود خواندند نیز تشکر می‌کنم. 

وی در ادامه با بیان اینکه اعلام می‌کنم ما نیز به عنوان مجلس به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم افزود: ما در عین خوش بینی به تیم خودی نسبت به طرف مقابل بدبین هستیم. 

حداد عادل در ادامه اظهار داشت همچنین از ملت عزیز ایران تشکر می‌کنم که از ابتدای تحریم‌ها تاکنون در دام دشمنان نیفتاده‌اند، دشمن می‌خواست با تحریم جامعه ایران را دچار آشوب‌های سیاسی و اجتماعی کند. اما مردم در انتخابات نشان دادند که بصیرت دارند و علی رغم سختی‌ها راه خود را تشخیص دادند و دشمن ناکام ماند و همین واقعیت سهم این مذاکرات شد. 

نماینده مردم تهران، تصریح کرد: در موضوع هسته‌ای همانطور که مقاومت در برابر سلطه و فشار تاکنون از وسایل تقویت وحدت ملی بوده از این پس هم به دنبال راه حل از طریق مذاکره می‌گردیم باید وسیله‌ای برای تقویت ملی شود و نباید این مسئله را جناحی کرد و باعث سیاسی کاری شود. 

حداد عادل تأکید کرد: همه ما با اختلاف سلیقه‌ها و اختلاف برداشت‌هایی که داریم باید کاری کنیم که وحدت ملی از این پس نیز حفظ شود.  
وی ادامه داد: نکته مهم این است که نظام سلطه با اصل انقلاب ما مخالف است، آنچه نظام سلطه را ۳۵ سال عصبانی کرده استقلال‌طلبی ملت ماست و آنچه ملت ما در صحنه نگاه داشته حس استقلال این ملت است که این موضوع اولین شعار ما در سال ۵۷ بود که مردم شعار استقلال آزادی و جمهوری اسلامی را سرمی دادند، این شعار همچنان شعار اصلی ماست. 

نماینده مردم تهران با تأکید براینکه ملت به نظام، مقام معظم رهبری، دولت و مجلس اعتماد دارد گفت: همه خواهان استقلال هستند، آنچه مردم از وزیر خارجه و تیم مذاکره کننده می‌خواهد این است که با حفظ همه هنرمندی‌ها در مذاکرات پاسدار استقلال باشند، همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند باید هم به آرمان‌ها توجه داشت و هم به واقعیت‌ها، حساب تبلیغات دشمنان را باید از حساب واقعیت‌ها جدا کرد. 

حدادعادل با بیان اینکه بهترین راه برای مذاکره در درون نظام فارغ از شعار، گفتگوی منصفانه براساس این متن است تصریح کرد: به نظر من باید دو ستون باز کنیم، یک ستون اینکه چه به دست آورده‌ایم و ستون دیگر اینکه چه تعهداتی کرده‌ایم. 

وی تصریح کرد: مهم‌ترین دستاورد ما توقف تشدید تحریم‌ها و رفع محدود برخی تحریم‌هاست، این یک واقعیت است که باید آن را مثبت بدانیم. 

حدادعادل با طرح این سوال که اما آنچه مایه نگرانی است چیست؟ پاسخ داد: شفاف‌سازی جای نگرانی ندارد، اگر ما اعلام کرده‌ایم که نمی‌خواهیم سلاح هسته‌ای بسازیم که واقعیت هم همین است نباید از شفاف سازی نگران باشیم، نگرانی مهم حرکت از گام اول به گام و وضعیت نهایی است. 

نماینده مردم تهران ادامه داد: ما احتمال زیاد می‌دهیم که طرف مقابل بهانه جویی کند و بخواهد همیشه ما را در همین قدم اول متوقف نگه دارد و به سمت وضع نهایی نرود. 

حدادعادل بیان داشت: یکی دیگر از نگرانی‌ها قاعده "همه یا هیچ" است که دو بار در این بیانیه مورد تأکید قرار گرفته است، یکی از آن چیزهایی که ممکن است قاعده همه یا هیچ را مخدوش کند و جای بهانه بدهد پروتکل الحاقی است. 

نماینده مردم تهران، ادامه داد: بنده سوال می‌کنم اگر پروتکل الحاقی توسط مجلس به تصویب نرسید آیا طرف مقابل حق دارد بگوید چون گفته‌ایم تا در مورد همه چیز توافق نشود در خصوص هیچ چیزی توافق حاصل نشده است، آن زمان چه خواهیم گفت، اگر گفتند مجلس شما پروتکل الحاقی را تصویب نکرده پس بقیه چیز‌ها هم متوقف است، تکلیف چیست؟ 

حدادعادل با بیان اینکه توافق صورت گرفته گام اول است نه گام نهایی گفت: ضمن آنکه نباید این دستاورد را نفع کرد و باید آن را مثبت دانست نباید تصور کرد که همه چیز حل شده و جشنی گرفت که آن معنی را داشته باشد و باید هوشیار بود. 

وی در پایان با بیان اینکه آمریکا بداند این یک آزمون است گفت: ملت ایران ملتی نیست که بخواهد استقلال خود را با فشارهای اقتصادی معامله کند، ما طعم شیرین استقلال را چشیده‌ایم و در دنیا هم الگو شده‌ایم، براساس اسلام و استقلال طلبی راه را ادامه می‌دهیم و این آن‌ها هستند که باید تکلیف خود را روشن کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار