در 6 ماهه نخست سال نزدیک به 700 فقره پرونده در بخش منابع طبیعی تشکیل شده که از این تعداد 40 تا 50 درصد مرتبط با تصرفات غیرقانونی اراضی منابع طبیعی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ؛رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان با اعلام این خبر گفت: تخلفات پس از بررسی های ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی جهت رسیدگی و تصمیم گیری به مراجع قضایی ارائه می شود.

آقاجانلو افزود: با پیگیری های کارشناسان حقوقی این اداره کل در مراجع قضایي حكم رفع تصرف از اراضی ملی و قلع و قمع آثار تصرف صادر و پس از صدور اجرائیه، احکام صادره با حضور ماموران دادگستري، نيروي انتظامي و منابع طبيعي رفع تصرف به مرحله اجرا درآمده و مالکیت دولت نسبت به اراضی ملی تثبیت می یابد.

وی با بیان اینکه قوانین متعددی در حوزه منابع طبیعی با رویکردی پیشگیرانه جهت حفظ و حمایت از اراضی ملی به تصویب رسیده، ادامه داد : مطابق با این قانون تخلفات پیش بینی شده در حوزه منابع طبیعی تصرف و تخریب اراضی جنگلی و مرتعی، ایجاد حریق در مراتع و جنگلها، چرای زود رس، چرای مفرط و مازاد بر ظرفیت مراتع، قطع درختان و بوته های جنگلی، بهره برداری بی رویه و غیر اصولی از معادن، ایجاد اعیانی و شخم شیار در اراضی ملی، تخلیه نخاله و پسماندها در اراضی ملی و غیره است.

رئیس اداره حقوقی منابع طبیعی و آبخیزداری استان ،عزم جدي و تعامل قضات دادگستري استان را در بازپس گيري اراضي ملي و احقاق حقوق بیت المال یادآور شد و  تصریح کرد :در سالهای اخیر پس از تاكيدات مقام معظم رهبری مبني بر برخورد جدي با پدیده زمين خواری و عزم تمام قوا برای برخورد با این پدیده مخرب و اطلاع رسانی های گسترده، صیانت از منابع طبیعی با تاکید ایشان به معارف عمومی تبدیل شده و اهمیت حفظ منابع طبیعی پایدار برای آحاد جامعه محرز و عینیت یافته است.

آقاجانلو خاطر نشان کرد : پدیده تصرف عدوانی و سودجویانه اراضی ملی و منابع طبیعی و جولان عناصر فرصت طلب و سودجو که به بهای سوداگری جنگلها و مراتع و غیره فکر تخریب را در سر داشته و مبادرت به ساخت و ساز و تصرفات غاصبانه می کنند، در دو دهه گذشته بیشتر شده است./س


برچسب ها: فقره ، پرونده ، منابع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.