رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: امروز اگر از امنیت برخوردار هستیم و هویتی داریم و اگر پرچم اهل بیت در کشور برفراز بوده و محبت آنها را در دل‌ داریم و از رفاه نسبی برخوردار هستیم مرهون تلاش‌های بسیجیان و داشتن تفکر بسیجی است.

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته بسیج و تقدیر از بسیجیان نمونه این مرکز با درود به ارواح شهدا انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و نام شهدای بسیج، گفت: یکی از نهادهای پرافتخار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران پایه‌گذاری نهاد بسیج به فرمان امام خمینی (ره) بود که نقش بالنده بسیج را می‌توان در روند تکاملی انقلاب اسلامی مشاهده کرد.

وی با اشاره به نقش مدیریتی بسیج در دوران جنگ تحمیلی، افزود: نهاد بسیج باید روز به روز در کشور تقویت شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به آخرین پیام امام خمینی (ره) به مناسبت روز بسیج، تصریح کرد: امام در آن پیام موضوع تفکر بسیجی را مطرح کردند که اگر نوای دلنشین تفکر بسیجی در کشوری طنین انداز شد، چشم طمع قدرت‌های شرق و غرب نسبت به آن کشور کور می‌شود.

جلالی ادامه داد: با توجه به کارکرد مرکز پژوهش‌های مجلس و با نگاه به سبغه علمی این مرکز باید تفکر بسیجی را بشناسیم و مولفه‌های تفکر بسیجی را به جامعه بشناسانیم.

وی یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های تفکر بسیجی را خداباوری و تدین دانست و تاکید کرد: اعتقاد عمیق به خداوند متعال، رستاخیز، مبدا و معاد از اصلی‌ترین مولفه‌های تفکر بسیجی است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دومین مولفه تفکر بسیجی را خوداتکایی و خودباوری دانست و یادآور شد: تا قبل از انقلاب خودباوری از کشور رخت بربسته بود و با پیروزی انقلاب اسلامی مجددا در این کشور فعل توانستن و ما می‌توانیم، رونق گرفت.

جلالی تأکید کرد: تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، برای حذف روحیه خودباوری و تحقیر ایرانی حرکت می‌شد و عدم باور و خودباوری ایرانی در بطن جامعه رخنه کرده بود که با وجود انقلاب اسلامی، این روحیه خودباوری تقویت شد که یکی از نمونه‌های آن دوران دفاع مقدس است.

وی با اشاره به دوران دفاع مقدس، گفت: عنصر خودباوری تفکر بسیجی توانست جبهه را اداره کند و در این دوران کارهای پیچیده‌ای در کشور اتفاق افتاد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه بسیاری از شهدای جنگ تحمیلی و فرماندهان آن دوران جوان بودند، افزود: این بسیجیان چون شهید همت، شهید زین‌الدین و شهید باقری و شهدای این دوران با وجود جوان بودن، درک عمیقی داشتند و این درک عمیق هم باید در دل‌های ما وجود داشته باشد.

جلالی تصریح کرد: تفکر بسیجی در دوران جنگ تحمیلی باعث شد تا با همت جوانان این کشور، در برابر دشمنی که تمام دنیا از او حمایت می‌کردند بایستیم و پیروز شویم.

وی تفکر بسیجی را متعلق به قشری خاص ندانست و تاکید کرد: معدل، دانش‌آموز، کارمند، محقق، وزیر، وکیل، پدر و مادر و روحانی و استاد دانشگاه هم می‌توانند تفکر بسیجی داشته باشند و با آن به کار خود ادامه دهند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، خداباوری، خودباوری و عمیقا پای منافع ملی ایستادن را از شرایط دارا بودن تفکر بسیجی دانست و یادآور شد: حضور بسیج تنها به دوران دفاع مقدس محدود نیست و در فناوری‌های نوین مانند هسته‌ای شدن که کشور به آن دست پیدا می‌کند، همت و باور بسیجی وجود دارد و باطن چنین موفقیت‌هایی این است که خودمان را باور کرده‌ایم.

جلالی ادامه داد: روزی داشتن یک نیروگاه برای ما یک رویا بود اما امروز با اتکا به جوانان و روحیه بسیجی توانسته‌ایم به تکنولوژی هسته‌ای با تمام پیچیدگی‌هایش دست پیدا کنیم.

وی، چرخه فناوری هسته‌ای را دانش تجمیعی پیچیده‌ای دانست و تاکید کرد: با نگاه به آینده متوجه می‌شویم که هزینه برای انرژی هسته‌ای، برای خیرخواهی مردم است چراکه پیش بینی‌ها نشان می‌دهد که ذخایر نفت در منطقه تمام و یا بسیار کم خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس، دستیابی به چرخه انرژی هسته‌ای را نتیجه تفکر بسیجی و روحیه خودباوری، دانست و افزود: بسیجی فدایی دین، قرآن و فدایی ملت خود است و همزمان همه اینها را در کنار هم دارد.

جلالی با بیان اینکه خدارا شاکرم که تفکر بسیجی و بسیجی فکر کردن برای کشور و انقلاب در مرکز پژوهش‌ها وجود دارد، گفت: بسیج پوسته و ظاهر نیست بلکه یک هویت است که باید در خود و جامعه تقویت شود و بدانیم که این هویت بسیج است که می‌تواند از کشور و دستاوردهای آن در مقابل دشمنان صیانت کند.

وی با بیان اینکه بسیجی از کار خود کم نمی‌گذارد و رندی نمی‌کند، تصریح کرد: بسیجی در دوران جنگ در سخت‌ترین کارها داوطلب بود، بیشتر کارکردن و کمتر امتیاز بردن، بدهکار بودن به انقلاب و طلبکار نبودن از مولفه‌‌های تفکر بسیجی بود و امروز باید این روحیه در کشور تقویت شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در ادامه اظهارداشت: امروز اگر از امنیت برخوردار هستیم و هویتی داریم و اگر پرچم اهل بیت در کشور برفراز بوده و محبت آنها را در دل‌ داریم و از رفاه نسبی برخوردار هستیم مرهون تلاش‌های بسیجیان و داشتن تفکر بسیجی است.

جلالی همچنین با اشاره به اصلاحیه اساسنامه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: بخشی از اصلاحیه این اساسنامه مربوط به سازمان بسیج مستضعفین است که براساس اصلاحات صورت گرفته مهم‌ترین آنها مربط به استقرار و تثبیت جایگاه بسیج نسبت به جایگاه‌های جمعیتی در شهرها و استان‌ها و در کلیه دستگاه‌های دولتی و قسمتی از بخش خصوصی است.

وی یادآور شد: براساس این اصلاحیه بخشی از اصلاحات انجام گرفته اساسنامه سپاه به صورت شورای هماهنگی و پشتیبانی از بسیج در سطح وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی در بالاترین سطح و حمایت از برنامه‌های بسیج جهت تحقق آنها در دستگاه‌ها است.

انتهای پیام/

برچسب ها: جلالی ، هفته ، بسیج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار