وضعیت آلودگی هوای تهران در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته با حضور "کاظم ندافی" رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و "سعید متصدی" معاون سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علل افزایش آلودگی هوا و راه‌های کنترل آن شب گذشته(7 آذر) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "کاظم ندافی" رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی و "سعید متصدی" معاون سازمان محیط زیست مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی براینکه مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا چیست، گفت: منابع ثابت و متحرکی برای آلودگی هوا وجود دارد به طوری که در هر شهری سهم هریک از این منابع متفاوت است.

وی با اشاره به مطالعاتی که در شهر تهران در گذشته صورت گرفته است، افزود: منابع متحرک عمدتا برای بیشتر نقاط کشور از سهم بیشتری برای آلودگی هوا برخوردار است.

ندافی با بیان اینکه در بعضی از شهرهای بزرگی همچون اراک سهم منابع صنعتی از دیگر منابع بیشتر است خاطرنشان کرد: به هر حال خودروها سهم اصلی آلودگی هوا را به خود اختصاص داده‌اند.

*** 70 درصد آلودگی هوا به خودروها اختصاص دارد

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با ا شاره به اینکه 70 درصد خودروها و 30 درصد سایر منابع ثابت در آلودگی هوا نقش ایفا می‌کنند، اظهار داشت: در co منابع آلودگی هوا خودروها هستند پس باید گفت برای آلاینده‌های مختلف منابع با یکدیگر فرق می‌کند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 90 درصد مونو اکسیدکربن از طریق خودروها ایجاد می‌شود، افزود: ذرات معلق موجود در هوا منابع طبیعی به حساب می‌آیند.

ندافی با اشاره به اینکه ریزگردها منبع اصلی آلودگی هوا به حساب می‌آیند خاطرنشان کرد: باید برنامه جامعی برای کنترل آلودگی هوا تدوین و اجرا شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی افزود: عمده بحث‌هایی که در برنامه جامع وجود دارد در خصوص منابع متحرک و خودروها است.

***برنامه جامع کاهش آلودگی هوا راه‌حل اصلی برای خروج از بحران است

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه برای دور شدن از فضای آلوده کشور چه باید کرد، اظهارداشت: در شرایط فعلی کشور راه‌حل اصلی اجرای دقیق برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرها است.

ندافی با اشاره به ا ینکه برای هر اقدامی باید بودجه مسئول پیگیری و زمان مشخصی در نظر گرفته شود گفت: یکی از مشکلاتی که در همه برنامه‌های کشور وجود دارد این است که متاسفانه شاخص برای پایش پیشرفت در برنامه‌ها تعریف نشده است به طوری که باید شاخصی وجود داشته باشد و به صورت سالانه به پایش پیشرفت‌ها بپردازیم.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه همه سیستم‌ها به صورت الکترونیک درآید تا مردم به خوبی بتوانند بدون اینکه از خانه‌هایشان خارج شوند و خدمات دریافت کنند ادامه داد: باید زیرساخت‌های سیستم‌های الکترونیک را در کشور فراهم کنیم.

***استفاده از سامانه‌های الکترونیک باعث کاهش 12 درصدی سفرهای شهری می‌شود

وی افزود: اگر فقط 40 درصد مردم از سامانه‌های الکترونیک استفاده کنند در این صورت می‌توان شاهد کاهش 12 درصدی تقاضا برای سفرهای شهری باشیم.

ندافی با بیان اینکه زیرساخت‌های خدمات دولت الکترونیک در کشور فراهم شده است اضافه کرد: باید دورکاری در کنار سایر مسائل در بحث کارکنان دولت عملیاتی شود.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه دورکاری باید در کشور به خوبی اجرایی و عملیاتی شود خاطرنشان ساخت: 15 درصد خودروهایی که به مراکز معاینه فنی خودرو مراجعه می‌کنند مشکل آلودگی هوا دارند به گونه‌ای که این تعداد خودرو براساس برآوردهای به عمل آمده به طور متوسط هر کدام 30 برابر یک خودروی استاندارد آلودگی تولید می‌کنند.

وی با تاکید براینکه 70 هزار خودروی موجود در تهران به اندازه 2 میلیون و 100 هزار خودرو آلودگی ایجاد می‌کنند گفت: در طی 10 سال گذشته به طور متوسط در هر سال 120 هزار خودرو از چرخه استفاده خارج می‌شدند.

ندافی با اشاره به اینکه اگر این 70 هزار خودرو را از چرخه حرکت خارج کنیم حرکت بسیار سریعی در کشور برای رفع آلودگی هوا آغاز خواهد شد ادامه داد: باید با اقدامات سریع و وسیع خود بتوانیم در جهت رفع آلودگی هوا اقدام کنیم به طوری که بحث تعطیلی مدارس و ادارات و یا زوج و فرد کردن روزها مسکن‌هایی هستند که در درازمدت جواب نمی‌دهند.  
 
رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چگونه باید در جهت رفع آلودگی هوا در میان مردم فرهنگ‌سازی کرد گفت: فراخوان‌های دولت برای رفع آلودگی هوا در سال‌های گذشته مورد استقبال مردم قرار گرفته است.  
 
وی با اشاره به اینکه 50 درصد مردم از طرح زوج و فرد استقبال کرده‌اند خاطرنشان کرد: حمل و نقل عمومی، متروها و تاکسی‌ها در وضع موجود نمی‌توانند جوابگوی نیاز مردم باشند.  
 
ندافی با اشاره به برنامه‌های خوب صدا و سیما برای فرهنگ‌سازی در خصوص رفع آلودگی هوا افزود: بحث تنظیم سیستم‌های گرمایشی ساختمان‌ها باید مورد توجه قرار گیرد به طوری که در سال گذشته برنامه‌ای در سازمان حفاظت محیط زیست در این رابطه شروع شد تا در ساختمان‌های دولتی و خصوصی بحث بهینه سیستم سوخت اجرایی شود.  
 
سعید متصدی معاون سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجری برنامه مبنی بر اینکه چه عواملی سبب تشدید آلودگی هوا می‌شود گفت: در کشور دو عامل ثابت و متحرک برای آلودگی هوا وجود دارد البته در بسیاری از شهرها بحث خودروها مطرح‌ می‌شود.  
 
وی با اشاره به اینکه برخی از شهرهای دیگر از دو عامل منابع خانگی و همچنین منابع صنعتی در رنج هستند،‌خاطرنشان ساخت: صنایع جزء منابع ثابت به حساب می‌آید به طوری که تولید آلاینده‌های مختلفی می‌کند.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه منابع خارجی یکی دیگر از  عوامل به حساب می آید که سبب آلودگی هوا می شود گفت: متاسفانه منابع خانگی مغفول مانده است.  
 
متصدی اظهار داشت: شوفاژخانه ها در شهرهای ما به عنوان عامل گرم کننده و سردکننده نقش مهمی ایفا می‌کند به طوری که در شهر تهران 1.5 میلیون واحد مسکونی وجود دارد که شامل این منبع خانگی می‌شود.  
 
وی با بیان اینکه آلاینده‌های صنعتی از فرایندهای خاصی منتشر می‌شوند ادامه داد: آلاینده‌های صنعتی می‌تواند نسبت به آلاینده‌های خودرو خطرناک‌تر باشد.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست گفت:‌نگهداری و بخار مواد شیمیایی جزء منابع ثابت آلودگی هوا به حساب می‌آیند.
 
***سابقه آلودگی تهران به سال 1350 برمی‌گردد 

در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تا چه حد اجرایی شده است، افزود: سابقه آلودگی تهران به سال 1350 برمی‌گردد.  
 
وی با اشاره به برخوردهای انفعالی با آلودگی هوا تا سال‌های 78-79 گفت: در همین دوران هر زمان که بحث پدیده آلودی هوا مطرح بود،‌هوا از لحاظ وضعیت آلاینده‌ها نابسامان ارزیابی می‌شد.  
 
متصدی اضافه کرد:‌در سال‌های 78-79 بر اساس مطالعاتی که در شهر تهران به عمل آمده برنامه جامع 10 ساله‌ای تدوین شد که شامل 7 محور بود، به طوری که بیشتر محورهای این برنامه به منابع متحرک، معطوف می‌شد.
 
متصدی با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 79 توسط هیات دولت به تصویب رسید، افزود: این برنامه فعالیت‌های بسیار خوبی را در سال‌های اولیه داشت،‌یعنی تا سال 84  اتفاقات بسیار ارزنده‌ای در این عرصه صورت گرفت.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه یکی از مهمترین آلاینده‌ها در آن دوران سرب بنزین بود، تصریح کرد: خوشبختانه سرب تا سال 81 از کل مجموعه بنزین کشور حذف شد.  
 
***ارتقاء استاندارد خودرو از سال 79 کلید خورد 

وی با اشاره به ارتقا استاندارد خودرو از سال 79 افزود: در آن دوران هیچ استانداردی برای خودروهای کشور وجود نداشت اما بعدها خودروها به استاندارد یورو 1 و 2 تبدیل شدند.  
 
متصدی با اشاره به اینکه این برنامه جامع تا سال 84 به مدت 5 سال به اجرا درآمد گفت: قرار بود تا سال 89 خودروها به استاندارد ملی دست یابند.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ارتقا سیستم خودروهای کشور ادامه داد: خودروها از کاربراتوری و انژکتوری تبدیل شده‌اند.  
 
وی با اشاره به اینکه در شهر تهران شاهد کاهش CO هستیم، گفت: متاسفانه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال 84 تا 90 اجرا نشد.  
 
متصدی با اشاره به اینکه باید مطابق برنامه‌ای تنظیم‌ شده به جلو پیش برویم، خاطرنشان ساخت: سرعت و دقت در اجرا نشاندهنده موفقیت در برنامه است.  
 
***برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور در سال 90 تصویب شد 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه برنامه جامع کاهش آلودگی هوا از سال 84 اجرا نشد، اظهار داشت: در سال 90 برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرهای کشور مورد تصویب قرار گرفت، به طوری که 7 کلان‌شهر کشور دچار بحران آلودگی هوا هستند.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه مردم تا چه حد در آ‌لودگی هوا سهم دارند، افزود: سازمان محیط زیست برنامه‌های آلودگی هوا را به خوبی اجرا می‌کند به طوری که این سازمان به دنبال دو استراتژی تعامل هوشمندانه و مشارکت همه‌جانبه است.  
 
تعامل هوشمندانه و مشارکت همه‌جانبه دو استراتژی مهم برای کاهش آلودگی هوا
متصدی با بیان اینکه این دو استراتژی کشور را به سمت آلودگی هوا سوق می‌دهد، گفت: باید با همه ذینفعان تعامل هوشمندانه‌ای صورت گیرد.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تشکیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا در 8 کلان‌شهر کشور تصریح کرد: ار اصلی این کمیته هماهنگی و همکاری بین‌بخشی است به طوری که ما در این کمیته از اساتید دانشگاه‌ها،‌ ان‌جی‌او‌ ها، شوراها و دستگاه‌های مسئول دعوت کرده‌ایم تا با تعامل، همکاری و هماهنگی یکدیگر به یکپارچگی در کنترل موضوع دست یابیم.  
 
وی با اشاره به اینکه کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در سه هفته گذشته راه‌اندازی شد، خاطرنشان ساخت: مردم نقش بسیار اساسی را در کاهش آلودگی هوا بازی می‌کنند.  
 
متصدی گفت: از مردم تقاضا می‌کنیم برای اینکه ما را در کاهش آلودگی هوا یاری کنند، تا همگام با برنامه‌هایمان به جلو پیش برویم.  
 
معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه اگر برنامه‌های ما نیازمند تغییر است می‌توانیم این امر را با کمک مردم انجام دهیم، افزود:‌ما از مردم می‌خواهیم تا نظرات‌شان را در ارتباط با برنامه‌های کاهش آلودگی هوا اعلام کنند تا تصمیماتی که گرفته می‌شود، منطبق با نظرات مردم باشد.  
 
وی با اشاره به دعوت از شوراها برای حضور در کمیته کاهش آلودگی هوا در 8 کلان شهر  اضافه کرد: شوراها نماینده مردم به حساب می‌آیند.  
 
متصدی با اشاره به اینکه بسیاری از سفرها در تهران به صورت غیرضروری انجام می‌شود اضافه کرد: سفرهای غیرضروری، سفرهایی هستند که شهروندان می‌توانند آنها را انجام ندهند.  
 
***سازمان محیط زیست ناظر بر تولید خودرو است 

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید زیرساخت‌ها را در کشور گسترش دهیم، ادامه داد: سازمان محیط زیست به عنوان ناظر در تولید خودرو وظایف خود را انجام می‌دهد.  
 
وی با بیان اینکه بسیاری از خودروها اکنون یورو 4 هستند، گفت:‌ پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال بتوانیم خودروهایمان را یورو 4 کنیم.  
 
شفیعی رئیس سازمان حمل و نقل سوخت کشور در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی گفت:‌ ظرف 8 سال اخیر چیزی حدود یک میلیون و 400 هزار خودرو فرسوده از رده خارج شده‌اند،‌این در حالی است که اکنون حدود 300 هزار خودروی سواری فرسوده در کشور موجود است.  
 
وی با اشاره به اینکه در تهران 70 هزار خودروی سواری فرسوده و جود دارد که نسبت به کل خودروهای شهر تهران که بیش از 5 میلیون دستگاه است، کمتر از 2 درصد است، ادامه داد: در سال‌های اخیر خروجی طرح خودروهای فرسوده قابل توجه بوده است به طوری که در مجامع بین‌المللی نیز مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است.  
 
رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور با بیان اینکه در طول دو سال اخیر با افزایش قیمت‌ خودروها مواجه بودیم،‌ افزود: طرح خروج خودروهای فرسوده توجیه اقتصادی‌اش را از دست داده است به طوری که شیب آن رو به کاهش است.  
 
شفیعی با اشاره به اینکه وضعیت سوخت خودروها در کشور مطلوب نیست، گفت: متاسفانه وزارت نفت برای تامین سوخت خودروها به تعهدشان عمل نکردند.  
 
وی با اشاره به اینکه ما به دنبال بررسی علت ثانویه مشکلات موجود در بحث استانداردسازی خودروها هستیم خاطرنشان ساخت: باید به حمل و نقل عمومی کشور و تغییر الگوی مصرف خودروها توجه ویژه‌ای شود.  
 
رئیس ستاد حمل و نقل سوخت کشور در پایان خاطرنشان کرد: باید بودجه‌های کلان را به سمت توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی سوق دهیم تا مشکلات به صورت ریشه‌ای برطرف شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار