استاندار تهران گفت: فوت کوزه گری انرژی هسته ای در دست دانشمندان ایرانی است.

سید حسین هاشمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن اظهار داشت: امروز اگر هر بلایی بر سر سانتریفیوژها بیاید، مشکلی نیست چراکه ما دیگر این دانش را آموخته ایم، این دانش با تهدید از ذهن دانشمندان زدوده نشده و هر بار اراده کنند دستشان در این زمینه باز است.

وی ادامه داد: طی این مدت زمان، خود حضار در اجلاس اذعان داشتند که ایران از تعداد 100 سانتریفیوژ به عدد 18 هزار دست یافت.

هاشمی افزود: در این مدت بسیاری از سایت های خبری و روزنامه ها مطرح می کردند که ایران قصد کوتاه آمدن دارد، اما کسانی که نظام و دکتر روحانی را می شناختند می دانند که وی چنین ویژگی ندارد و با موضع گیری قدرتمند و هدایت رهبری معظم انقلاب وارد میدان شد.

استاندار تهران با اشاره به اینکه تحریم ها هزینه بسیاری برای کشور داشت، گفت: این در حالی است که تحریم های اقتصادی خیلی هزینه داشت، ایران در خریدهای خود گاه تا 10 درصد بیش از هزینه های معمول را پرداخت می کرد؛ این تحریم یک تحریم واقعی بود، از اول انقلاب تحریم ها بود اما این پروسه افزایش یافت تا اینکه به بالاترین حد خود رسید.

وی با بیان اینکه در جریان دیپلماسی انجام مذاکره یک هنر است و کار هر کس نیست، اظهار داشت: من در مدت 35 سالی که در این کشور هستم سه نفر را در مذاکره نسبت به سایرین پیشتاز می دانم که در این میان آقای هاشمی رفسنجانی یک استثناء بود.

هاشمی افزود: هر کسی از جلسه مذاکره با وی خارج می شد اذعان می داشت که نمی توان با او مذاکره کرد؛ یکی از نکات حائز اهمیت در مذاکره قدرت مانور است، طرف مقابل گاه چنان فرد را تحت تأثیر قرار می دهد که اگر او توان تدبیر و تفکری لحظه ای را نداشته باشد، قافیه را می بازد.

استاندار تهران اضافه کرد: از دیگر افراد توانمند و صاحب نام در مذاکره و گفتگو دکتر لاریجانی و دکتر روحانی هستند.

وی با اشاره به روزهای نزدیک به موعد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: در بحبوحه انتخابات که کشور با مسائلی مانند تحریم، مشکلات اقتصادی و بیکاری روبرو بود، این پرسش مطرح می شد که چه کسی می توان سکان امور اجرایی کشور را در دست گیرد و مسائل را با کمترین هزینه رفع سازد.

هاشمی افزود: رهبر معظم انقلاب کلان مسائل را هدایت می فرمودند و به توان مدیریتی دکتر روحانی تأکید داشتند، حال این هنر مذاکره کننده بود که چگونه در میدان عمل حاضر شود؛ رئیس جمهوری نیز با توجه به منویات معظم له تیمی قوی و متشکل از افرادی مجرب را در صحنه گفتگوها وارد کرد؛ در نگارش مفاد دیپلماتیک به زبان انگلیسی گاه یک ویرگول می تواند مفاهیم جمله و حتی متن را تغییر دهد.

استاندار تهران اضافه کرد: نتیجه بهره گیری از چنین نیروهای کارکشته ای انجام مذاکرات متمادی حتی 20 ساعت اخیر در ژنو بود که شاید در بیان ساده باشد اما در عمل بسیار دشوار است چراکه همه دستگاه های تبلیغاتی در اختیار و به نفع آنها بودند.

وی ادامه داد: کار در چنین شرایطی دشوار و رساندن پرونده مذاکرات به جایی که تشکر رهبر را در پی داشته باشد، ارزشمند است؛ البته این هنوز ابتدای کار و پی ساختمان تلقی می شود و باید در ادامه به سایر مسائل نیز پرداخت./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.