ماده 38 قانون پنجم توسعه به آغاز تکالیف بیمه ای به منظور توسعه کیفی و کمی بیمه های "سلامت" و کاهش سهم مردم به 30 درصد ، از راه های مختلف از جمله اصلاح ساختار بیمه ها است.اما این قانون در کشور به دلایلی تاکنون اجرایی نشده است.

 به گزارش گروه بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛دکتر پزشکیان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در خصوص بیمه هاي سلامت و چالش های پیش رو در کشور گفت: آن چه در قانون طراحی شده، تا 90 درصد جامع و کامل است و اگر مجریان قانون آن را اجرا کنند، مشکلات حوزه بیمه سلامت حل می شود.

 وی گفت: ما ادعا می کنیم که می خواهیم بیمه همگانی راه بیاندازیم و عدالت برقرار کنیم، برای اجرایی کردن این ادعا باید در قدم اول، کسانی که در سیستم سلامت نیاز به خدمات دارند را مورد توجه قرار دهیم و کاری کنیم  که صدای آنها شنیده شود.


پزشکیان تصریح کرد: دولت موظف است، همه مردم را  تحت پوشش بیمه قرار دهد و از محل هدفمندی یارانه ها و مالیات ها، برای افراد کم در آمد و بدون در آمد حقوقی در نظر بگیرد و به صندوق های بیمه گر بپردازد و آنها نیز به مردم خدمات ارائه دهند، این صندوق ها باید با هم ادغام شوند تا عدالت برقرار گردد  اما تاکنون این امر محقق نشده است.

مقدمات تجمع صندوق های بیمه گر انجام شده است

 دکتر محسنی بندپی مدیر عامل بیمه سلامت ایرانیان گفت: مقدمات تجمیع صندوق های بیمه گر انجام شده و دغدغه مجلس و کارشناسان سلامت شده است.

وی افزود: بند (ب) قانون 38 برنامه پنجم توسعه بیان می‌کند که بخش های بیمه ای و خدمات درمانی با هم ادغام شوند، اما این ادغام الزاماتی نیاز دارد اول اینکه به یک نظام پرداخت واحد برسيم و منابع ورودی به صندوق ها برابر شود، دوم  به یک جمع بندی برسیم که چه خدمتی می خواهیم ارائه دهیم، سوم در واحد پرداخت، رقابت صندوق های عمومی را از بین ببریم و اجازه ندهیم که  صندوق های تجاری ر  تعهدات بیمه  پایه ورود پیدا کنند.

 مردم از خدمات بیمه تامین اجتماعی ناراضی هستند/ رضایت مندی مردم بدون  تامین منابع امکان پذیر نیست

 دکتر میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری گفت: متاسفانه ما در کشور بیمه واقعی نداریم بیمه تامین اجتماعی با 36 میلیون نفر تحت پوشش، بیشترین آمار بیمه شدگان را دارد، اما اگر از بیمه شدگان آن بپرسیم که چقدر از خدمات بیمه خود راضی هستند، اکثر مردم اعلام نارضایتی می کنند.

وی افزود: ما از ادغام صندوق های بیمه گر صحبت می کنیم، اما نمی دانیم که بعد از ادغام چه می شود  باید اول محتوا را درست کنیم  تا یک تامین اجتماعی دیگر به وجود نیاید.

میرزا بیگی اضافه کرد: هدف اولیه صندوق تامین اجتماعی، تامین سلامت مردم همراه با رضایت مندی است، اما در حال حاضر نه مردم راضی هستند و نه خدمات رضایت بخش است.

دکتر پزشکیان در این خصوص گفت: رضایت مندی مردم بدون تامین منابع امکان پذیر نیست، پس باید سرانه را تعریف کنیم و بعد درست هزینه کنیم.

کاهش هزینه های سلامت با توجه بیشتر به پزشکان در روستاها

پزشکیان تصریح کرد: به جای اینکه به خدمات سطح 3 و4  بودجه اختصاص دهیم، باید به خدمات سطح 1 و2 توجه کنیم و به پزشکی که در روستاها مشغول خدمات است، به اندازه کافی  دستمزد و امکانات بدهیم، تا با علاقه بیشتری به سلامت مردم رسیدگی کند و در نتیجه مردم برای درمان کمتر به شهر ها سفر می کنند و هزینه ها کاهش می یابد.

 وی تاکید کرد: دولت باید طبق قانون عمل کند  و کسانی که تحت پوشش بیمه نیستند را پوشش دهد  تا عدالت برقرار شود.

17 درصد مردم کشور تحت پوشش بیمه نیستند

 دکتر محسنی بند پی گفت: از سال 74، این قانون که همه افراد جامعه باید  تحت پوشش بیمه باشند، تصویب شده اما امروز می بینیم که حدود 17 درصد مردم بیمه نیستند.

دکتر میرزا بیگی افزود: در بحث سلامت باید به بودجه وزن بدهیم به این معنا که باید مشخص کنیم چقدر هزینه برای پیشگیری و چقدر برای درمان نیاز است.

 وی تصریح کرد: در نظام سلامت، خدمات مشاوره و آموزش جایگاهی ندارد و وزارت خانه باید یک نظارت اساسی بر بیمه ها داشته باشد.

 مردم از بیمه تامین اجتماعی راضی هستند/ باید از محل یارانه ها یک بیمه عمومی برای مردم ارائه شود

 دکتر حیدری معاون سابق تامین اجتماعی در امور استان ها گفت: بحث برخورداری پوشش های بیمه ای پایه و اساسی بر عهده دولت است و چون این غفلت های  تاریخی انجام  شده است، الان ما با کاستی هایی روبه رو هستیم.

وی افزود: باید از محل یارانه ها یک بیمه عمومی برای همه مردم کشور ارائه شود و سازمان های بیمه گر نیز سطح بالاتری از خدمات را  ارائه دهند.

 حیدری تصریح  کرد: بیمه تامین اجتماعی دومین تولید کننده سلامت کشور بعد از وزارت بهداشت است، بنابراین احتمال کاستی هم وجود دارد، اما رضایت مردم از جایی مشخص می شود که بیمه شدگان راضی به تغییر بیمه خود نیستند.

15هزار میلیارد تومان سری بودجه برای اجرای قانون بیمه همگانی

دکتر محسنی بندپی گفت: در بسته ای که برای اجرایی شدن قانون بررسی شده، 15 هزار میلیارد تومان، علاوه بر بودجه موجود باید به صندوق ها تزریق شود تا قانون به طور کامل اجرایی شود.

 دکتر پزشکیان در این خصوص افزود: اگر 10 درصد خالص هدف مندی  یارانه ها و عوارضی که کالاهای مضر برای  مردم دارند پرداخت شود، از 15هزار میلیارد تومان بیشتر خواهد شد.

 پزشکیان در پایان افزود: سهم سلامت از درآمد کشور، در دنیا 7 درصد است در حالی که این سهم در کشور ما 4 درصد است.


انتهاي پيام/

برچسب ها: سلامت ، بودجه ، بیمه ، عدالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار