مشاور ارشد وزیر ارشاد با بیان اینکه قرآن اساسنامه و مرامنامه آخرین دین الهی است اظهار داشت: حجیت قرآن با اوصافی که مطرح می کند مانند فارق میان حق و باطل ، حکمت ، عزت و مجد ، هزل نبودن، شفا و ... ذاتی است.

به گزارش حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، محمد مهدی مظاهری که  در مراسم پایانی نخستین کنگره بین المللی قرآن کریم در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد سخن می گفت تاکید کرد : سنت به معنی قول فعل تقریر معصوم دارای حجیت ذاتی و نقلی است .

به گفته وی پیامبر (ص) از نظر شخصیت در میان سایر پیامبران از ویژگی منحصر به فردی برخوردار است که تجلی گر اسماء و صفات الهی بوده و خداوند خود پیامبر را تالی آیات ، تزکیه کننده نفوس و مبین آیات معرفی می کند.
 
دکتر مظاهری با تاکید بر تعامل قرآن و سنت افزود: در برخی از آیات قرآن و احادیث بر حجیت سنت پیامبر و اهل بیت ایشان تاکید شده است.
 
مشاور ارشد وزیر ارشاد با اشاره به وجود دیدگاههای مختلف در مورد اصالت سنت و قرآن افزود: برخی اصالت را به قرآن می دهند ، برخی قائل به حجیت سنت هستند ، برخی اصالت قرآن را قبول دارند و در کنار آن سنت را نیز مطرح می کنند، گروهی قائل به اصالت توامان قرآن و سنت هستند و گروهی قائل به تفکیک سنت و قرآن هستند.
 
وی افزود: از بین دیدگاههای یاد شده ، دیدگاه اصالت توامان قرآن و سنت توسط اکثر صاحبنظران فریقین ، مورد قبول قرار گرفته و بر اساس آن سالیان متمادی حرکت کرده اند. بر اساس این دیدگاه ، قرآن قابل دسترس است و چنان نیست که فهم آن منحصر به خداوند ، پیامبر و اهل بیت ایشان باشد، بلکه با توجه به آیاتی که قرآن مردم را مورد خطاب قرار داده و به تفکر و تدبر و تعقل دعوت می کند انسان های عادی به اقتضای فهم و دانش خود ، می توانند از این دریای بیکران معرفت بهره مند شوند.
 
دکتر مظاهری ادامه داد: سنت در این دیدگاه رابطه دو سویه ای است برای شناخت دین گاهی سنت به کمک قرآن و گاهی قرآن به کمک سنت می آید.
 
وی در ادامه  افزود: کارکرد و نقش سنت در برابر قرآن را در سه عرصه تقریر و تاکید آموزه های قرآن ، تبیین و تفسیر قرآن و نوگستری می توان بیان کرد.
 
دکتر مظاهری تاکید کرد: قرآن حاوی اسرار و بواطنی است که جز راسخان در علم ، کسی امکان دستیابی به آن را ندارد .
 
وی در ادامه سخنان خود افزود: بنا به روایات ، ال بیت پس از پیامبر خود را بالاترین مصداق راسخان در علم دانسته اند و علوم و معارف کامل قرآن نزد ایشان است همانگونه که امام حسین (ع) می فرمایند از حقایق قرآن تنها انبیا بهره دارند.
 
مشاور ارشد وزیر ارشاد با بیان اینکه سنت ، دومین منبع شناخت دین است اظهار داشت:   برای شناخت روایات صحیح ، قرآن اولین معیار سنجش و تشخیص روایات سره از ناسره است و این امر در مقیاس با سایر خدمات قرآن و سنت، مهمترین خدمتی است که قرآن برای به کار گرفتن سنت در شنات دین نموده است.
 
مظاهری ادامه داد: این کنگره توسط دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با همکاری مادی و معنوی 32 سازمان دیگر برگزار شد که در آن 256 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر در دو روز برگزاری کنگره ارائه شد.
 
نخستین کنگره بین المللی قرآن کریم (انسان و جامعه ) با 16 محور 29و 30آبان ماه سال جاری در دانشگاه آزاد اسلامی مشهد برگزار شد.
 
در بخش پایانی این مراسم با حضور مشاور ارشد وزیر ، 15 مقاله برتر معرفی و به برگزیدگان جوایزی اهدا شد.

انتهای پیام/ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار