با هدف افزایش ضریب امنیت و حفاظت از مجموعه جهانی تخت جمشید، طرح ساماندهی دروازه ورودی این یادمان تاریخی به شکل مکانیزه و الکترونیکی در حال اجراست.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ قدرت الله تاج بخش سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: با اجرای طرح ساماندهی دروازه ورودی تخت جمشید به شکل مکانیزه و الکترونیکی و تجهیز آن به دستگاه های نوین اسکن و ایکس ری ، امکان هرگونه ورود و خروج به سایت تاریخی تخت جمشید کنترل می شود و این امر در نهایت، حفاظت الکترونیکی این یادمان تاریخی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: راه اندازی سامانه نظارت تصویری استاندارد با هدف افزایش ضریب امنیتی حفاظتی این مجموعه تاریخی صورت گرفته و از این طریق ، امکان دید محیطی در محل سایت های تاریخی در اماکن نقش رستم ، شهر استخر و نقش رجب نیز مهیا می شود.

تاج بخش بیان کرد: همچنین با انتقال تصاویر در این اماکن تاریخی به مرکز اتاق کنترل مجموعه جهانی تخت جمشید، امکان دیدن آنلاین این سایت ها از محل تخت جمشید هم به وجود آمده است.

وی افزود: اجرای این طرح در آسان سازی روند کنترل و حفاظت هر چه بهتر اماکن تاریخی مجموعه هخامنشی موثر است و افق مناسبی در بخش حفاظت از آثار میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وجود می آید.

تاج بخش با اشاره به برنامه های حفاظتی از اماکن تاریخی استان فارس ادامه داد: امیدواریم با برنامه ریزی ، اجرای اهداف پایه ریزی شده و آموزش نیروهای انسانی و محافظان این آثار، پوشش حفاظتی از آثار تاریخی گسترش قابل توجهی یابد.

وی گفت: حافظان اصلی آثار تاریخی مردم و بازدیدکنندگان هستند و بدون تردید توجه به فرهنگ سازی و آگاه سازی همگان به موضوع حفاظت از آثار تاریخی و صیانت از این یادگارهای ملی، تقویت زیر ساخت های حوزه حفاظت و مراقبت آثار تاریخی و فرهنگی را هم در پی دارد.

مجموعه جهانی تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز قرار دارد./س

انتهای پیام/

برچسب ها: طرح ، دروازه ، تخت جمشید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.