آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش به این نتیجه رسیدند که با جنگ در سوریه نمی‌توان به اهداف شوم خود دست یابند و با چرخش موضع در سوریه، پیگیری مسائل سوریه را از طریق گفتگو خواستار شدند؛ این در حالی است که مقاومت مردم سوریه و حمایت کشورهای ایران، روسیه و حزب‌الله لبنان عامل اصلی در تغییر مواضع و اختلاف‌نظر میان کشورهای مخالف سوریه است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ پس از حملات یازده سپتامبر شیعه‌ هراسی و ایران‌ هراسی در افکار عمومی دنیا توسط دشمنان جمهوری اسلامی ایران گسترش یافت و روابط ایران با غرب را بسیار پیچیده‌تر کرد تا آنجاکه هر روز فشار و اتهامات علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش یافت.

آمریکایی‌ها بعد ازحوادث یازده سپتامبر دو جنگ بزرگ را در خاورمیانه آغاز کردند؛ نخست حمله نظامی به افغانستان که به بهانه از بین بردن طالبان در مضان اتهام حملات تروریستی یازده سپتامبر بود و جنگ دوم حمله به خاک عراق به بهانه از بین بردن سلاح‌های کشتار جمعی این کشور که دولت آمریکا، دیکتاتور سابق عراق را همواره خطری بزرگ برای منطقه و جهان می‌دانست.


جنگ عراق


 این دو جنگ بزرگ با تلفات مادی و انسانی فراوانی به وقوع پیوست.

نکته حائز اهمیت وقوع دو جنگ افغانستان و عراق توسط آمریکا با کشورهای هم‌مرز ایران بود که امنیت کشورمان و منطقه را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.

با مرور زمان نقش ایران در امنیت و ثبات منطقه بسیار آشکارتر شد، این در حالی است که حتی شاهد اعتراف غربی‌ها نسبت به نقش تاثیرگذار موثر جمهوری اسلامی ایران درمنطقه بودیم.

جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه حزب‌الله لبنان  اقدامی دیگر جهت تحت تاثیر قرار دادن موقعیت چشم‌گیر جمهوری اسلامی ایران بود.
 
پیروزی حزب الله در این نبرد بار دیگر این موضوع را ثابت کرد که از قدرت بالا و تاثیرگذار ایران در منطقه نمی‌توان به راحتی عبور کرد.


شکست تحقیرآمیز رژیم‌صهیونیستی در برابر حزب‌الله


ایران، سوریه و حزب الله از متحدان اصلی در منطقه هستند که در محور مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی موضعی مخالف دارند.

پس از ناکامی رژیم منحوس صهیونیستی در مقابل حزب الله لبنان، این رژیم اشغالگر، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه برای جلوگیری از اتحاد و قدرت گرفتن ایران، سوریه و حزب الله به ناامنی در خاک سوریه و اعلام موضع مخالف علیه نظام بشار اسد اقدام کردند، چراکه سوریه همواره در خط اول محور مقاومت علیه رژیم غاصب صهیونیستی قرار دارد.

پس از گذشت سه سال از حمایت‌های رژیم جعلی صهیونیستی، غرب، آمریکا و برخی کشورهای منطقه ازعناصر تروریستی- تکفیری که به طرز وحشیانه دست به کشتار مردم بی‌گناه می‌زنند، شاهد هستیم که ضمن برجای گذاشتن خسارت و تلفات بسیاری زیادی در اهداف شوم خود ناکام ماندند.

جنایات وحشیانه تروریست‌ها علیه مردم سوریه

رژیم غاصب صهیونیستی، غرب، آمریکا و برخی کشورهای منطقه با حمایت از گروه‌های تکفیری و تروریستی و تجهیز آنها تلاش بسیاری در گسترش و تقویت گروه‌های تروریستی و مقوله تروریست در منطقه کردند.


گروه تروریستی- وهابی النصره

یکی از مهمترین گروه‌های تروریستی و تکفیری که به شدت مورد حمایت مالی و تسلیحاتی عربستان، قطر، رژیم صهیونیستی و برخی از کشورهای غربی قرار گرفته‌، دربرخی از کشورهای منطقه همچون اردن آموزش دیده‌ و زیر شاخه‌ گروه تروریستی- افراطی طالبان قراردارد، جبهه النصره بوده که با فتواهای مفتی‌های تکفیری- وهابی که هیچگونه ادله عقلانی و انسانی برای فتواهای خود ندارند موجب کشتار، ترور و اقدامات غیرانسانی فراوانی شدند.


عبدالعزيز بن عبدالله آل الشيخ مفتی وهابی


مقاومت مردم سوریه و حمایت کشورهای ایران، روسیه و حزب الله لبنان عامل اصلی در تغییر مواضع و اختلاف‌نظر میان کشورهای مخالف سوریه است.

آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش به این نتیجه رسیدند که با جنگ در سوریه نمی‌توان به اهداف شوم خود دست یابند و با چرخش موضع در سوریه، پیگیری مسائل سوریه  را از طریق گفتگو خواستار شدند.

 پس از تغییر موضع آمریکا، برخی کشورهای منطقه همچون عربستان، قطر و ترکیه به شدت نسبت به تغییر موضع آمریکا اعلام نارضایتی و خشم کردند، تا جایی که عربستان با اعلام تقبل کلیه هزینه‌های جنگ علیه دولت سوریه سعی در ترقیب دولت‌های غربی، آمریکا و رژیم صهیونیستی برای از بین بردن نظام بشار اسد و شکاف میان محور مقاومت گام برداشت.
 
این تغییر مواضع و اختلافات میان دشمنان دولت بشار اسد پیروزی دیگری برای جمهوری اسلامی تلقی می‌شد، چراکه کشورمان همواره از همان ابتدا بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه از طریق گفتگو و راه‌حل سیاسی تاکید می‌کرد.

سعودی‌ها از آنجا که خود را محور قدرت در منطقه می‌دانند، پس از ناامیدی از جنگ علیه سوریه، تلاش‌هایی با همکاری مقامات رژیم صهیونیستی در منطقه انجام دادند تا اوضاع منطقه را به نفع اهداف خود تغییر دهند.




 پس از موفقیت‌های ایران و توافق با گروه 1+5 بر سر مسئله هسته‌ای، خشم مقامات عربستانی و برخی کشورهای منطقه از موفقیت دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دو چندان گشت.

برخی از مقامات سعودی سخنانی مغرضانه علیه توافق حاصل شده ابراز کردند و حتی در یک اظهار نظر تاکید داشتند اگر غرب حق ایران در دست‌یابی به انرژی هسته‌ای را به رسمیت بشناسد دولت عربستان نیز برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای اقدام خواهد کرد، همچنین با فرافکنی اعلام کردند ایران باید نگرانی کشورهای منطقه را درباره برنامه هسته‌ای خود مرتفع سازد.

تمام این اقدامات و واکنش‌ها درقبال جمهوری اسلامی ایران تلاشی است در جهت امنیت رژیم غاصب صهیونیستی، به چالش کشاندن محور مقاومت و همچنین به انزوا کشیدن جمهوری اسلامی که تاکنون در این زمینه ناکام مانده‌اند، که این خود نشان از قدرت، اقتدار و استقلال جمهوری اسلامی ایران دارد.


موفقیت ایران در نشست 5+1

درباره برگزاری نشست ژنو 2 برای حل اختلاف میان دولت و مخالفان سوری اتفاق نظری وجود ندارد، برخی از کشورهای منطقه از جمله عربستان که سیاستش به انزوا کشیدن ایران است تمایلی برای حضور کشورمان در نشست ژنو 2 ندارد و حل مسئله سوریه را تنها از طریق جنگ می‌داند و در این زمینه از هیچ تلاشی فرو گذار نکرده است.

واقعیت این است که تغییر و تحولات منطقه و برقراری امنیت بدون حضور ایران امکان پذیر نخواهد بود و ایران به عنوان یک کشور راهبردی در منطقه از نقش بسیار مهمی در برقراری امنیت و آرامش برخوردار است.



باید این نکته را در نظر داشت که دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمایلی برای قدرت‌نمایی کشورمان و دستیابی به جایگاه ویژه منطقه‌ای و بین‌المللی ندارند چراکه این امر همواره با منافع آنها در تضاد بوده است و از این رو همواره در تلاش برای جلوگیری ازموفقیت‌های کشورمان از هیچ اقدامی فروگذار نخواهند بود.



اقدام تروریستی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان

 عملیات تروریستی که مقابل سفارت جمهوری اسلامی ایران در لبنان رخ داد یکی از اقداماتی است که با همکاری جبهه تروریستی- تکفیری النصره که به شدت مورد حمایت مالی عربستان و اطلاعاتی مقامات رژیم صهیونیستی قرار دارد، انجام شد.

وقوع این جنایت علیه کشورمان نشان از بغض و عداوت دشمنان جمهوری اسلامی ایران است.

 قدرت گرفتن ایران تا حدی است که با وجود همه توطئه‌ها و فشارهای منطقه‌ای و بین‌المللی دشمنان به نتیجه دلخواه نرسیده‌اند بلکه روز به روز بر قدرت کشورمان در منطقه و نقش راهبردی‌اش افزوده می‌شود.

حال غرب باید بداند با توجه به نقش راهبردی جمهوری اسلامی ایران و تاثیرگذاری مثبت کشورمان در برقراری امنیت منطقه و قدرت گرفتن روزافزون نمی‌تواند ایران را در حل مسائل و مناقشات منطقه‌ای نادیده گرفت.

هرچند که دشمنان  ایران از هیچ اقدامی برای تحت فشار قراردادن موقعیت جمهوری اسلامی ایران فروگذاری نمی‌کنند و با تحت تاثیر قرار دادن کشورمان در افکار عمومی جهان و با دامن زدن به موج ایران‌ هراسی و ایجاد درگیری‌های قومی و مذهبی درصدد افول ایران از جایگاه مقتدرانه خود هستند.

اما باید این نکته را در نظر گرفت که تمامی معادلات شوم دشمنان با درایت مسئولین کشورمان و حمایت ملت همواره نقش بر آب شده است، از این رو دشمنان ایران ناگزیر به پذیرش قدرت و اقتدار کشورمان در منطقه و عرصه بین‌الملل شدند.

گزارش از: محمدشهروی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار