المنار گزارش داد کشورهاي غربي همزمان با پيشرويهاي ارتش سوريه براي ازسرگيري روابط با دمشق در تلاشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، کشورهای غربی همزمان با پیشروی‌های ارتش سوریه در محورهای مختلف برای ازسرگیری کانالهای تماس با دمشق در تلاشند.

به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، ناظران می گویند اروپایی ها از افزایش نقش گروههای تکفیری اروپایی تبار در سوریه نگران هستند و بیم آن را دارند که این گروهها پس از پایان بحران سوریه بار دیگر به اروپا بازگردند.

محمد عید خبرنگار شبکه سوریه در گزارشی گفت :محافل سیاسی سوری این روزها از بازگشت سفرا و مسئولان سازمانهای امنیتی اروپایی به دمشق سخن می گویند تا تماسها را با مسئولان سوری ازسربگیرند.

منابع دیپلماتیک گفتند این موضوع در ماه ژوئن گذشته به صورت محرمانه آغاز شد و سپس به تدریج و به صورت منظم ادامه یافت.

فیصل عزوز از نمایندگان مجلس سوریه گفت:«هرگونه رابطه دیپلماتیک با کشورهایی که به ما در طول بحران ظلم کردند باید در چارچوب حاکمیت و کرامت سوریه و حفظ این کرامت باشد زیرا نمی توان از کرامت سوریه صرف نظر کرد.»

عید گفت اگرچه برخی نمایندگیهای دیپلماتیک از ابتدای بحران ، سوریه را ترک نکرده بودند اما کاردار اتحادیه اروپا و شماری از دیپلماتهای اروپایی به صورت منظم به دمشق رفت و آمد می کردند و برخی از آنها چند روز پیش با فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه دیدار کردند.

اسامه دنوره تحلیلگر سیاسی سوری گفت:« این همکاری با توجه به حضور شمار زیادی از جنگجویان تندروی دارای با ملیتهای اروپایی که برای جنگ به داخل سوریه آمده‌اند قابل فهم است در نتیجه برای همکاری با آنها ، هماهنگی لازم است. همکاریهای اطلاعاتی زمینه را برای بازگشت اوضاع به حال عادی در کانالهای دیپلماتیک هموار می کند.»

یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری فرانسه گفته است در ماههای اول سال آینده میلادی بسیاری از همکارانش راهی دمشق خواهند شد. مقداد نیز این موضوع را تأیید کرد و گفت 43هیئت دیپلماتیک در سوریه بر خلاف گفته برخی‌ها در سوریه فعال هستند.

گفته می شود بیش از 1000تکفیری در سوریه می جنگند و احتمال بازگشت آنها به اروپا باعث نگرانی شدید اروپایی ها شده است و همین ایجاب می کند رابطه خود را با دمشق ازسربگیرند . دمشق نیز نرمش لازم را از خود نشان داده است اما نه به هر بهایی.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار