کارشناس مسوول برنامه‌ی کنترل «اچ.آی.وی» و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به راه‌اندازی 70 مرکز تست سریع «اچ.آی.وی» گفت:‌ این دانشگاه مقام نخست کشور را در راه‌اندازی این مراکز داراست.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر «علی حسین‌پور» با اشاره به این‌که اجرای طرح تست سریع «اچ.آی.وی.» از پارسال در سه شهر مشهد، تربت جام و قوچان به اجرا درآمد و به مرور به شمار مراکز افزوده شد، گفت: ‌در این طرح افراد با مراجعه به مراکز مشاوره زیر پوشش مراکز بهداشتی درمانی از خدمات رایگان آزمایش سریع «اچ.آی.وی.» برخوردار و در 10 تا 20 دقیقه از نتیجه آزمایش خود مطلع می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: ‌در صورت مثبت بودن نتیجه‌ی آزمایش، نمونه‌ی خونی برای بررسی دقیق‌تر به آزمایشگاه‌های تخصصی انتقال داده می‌شود و در صورت منفی بودن، فرد باید پس از سه ماه آزمایش خود را تکرار کند.

کارشناس مسوول برنامه‌ی کنترل «اچ.آی.وی.» و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: در ‌این تست‌ها یک قطره خون از انگشت بیمار گرفته می‌شود و بلافاصله پاسخ آزمایش مشخص می‌شود.

حسین‌پور با اشاره به این‌که انجام تست‌های سریع «اچ.آی.وی.» تنها در مراکز بهداشتی درمانی امکان‌پذیر است و کیت‌های آزمایش از طریق داروخانه‌ها توزیع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: افرادی که مشکوک به ابتلا به ویروس ایدز هستند می‌توانند از طریق مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری و ایدز به‌صورت رایگان و بدون نام نسبت به آزمایش سریع ایدز اقدام کنند.

وی گفت: در دیگر شهرستان‌های زیر پوشش دانشگاه نیز 15 مرکز تست الایزا(طولانی) راه‌اندازی و به‌صورت محرمانه از فرد متقاضی نمونه گرفته می‌شود.

کارشناس مسوول برنامه‌ی کنترل «اچ.آی.وی.» و بیماری‌های آمیزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز 10 استراتژی برای 25 گروه هدف با محوریت آموزش و اطلاع‌رسانی در استان طراحی شده است، گفت: ‌بیماران مبتلا به ایدز در مراکز و کلینیک‌های مشاوره و مثلثی، ‌معتادان ترزیقی واقع در مراکز گذری، کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز تجمعی، زنان خیابانی شناسایی شده در مرکز سلامت زنان و زندانیان از گروه‌های هدف این برنامه‌ها بشمار می‌روند.

نشانی مراکز در سایت ایدز دانشگاه به نشانی www.mums.ac.ir/aids درج شده است و یا برای دریافت اطلاعات می‌توان با شماره 09686 تماس گرفت.

براساس این گزارش، 10 تا 16 آذرماه روز جهانی ایدز نامگذاری شده است.

انتهای پیام/م


منبع: ایسنا
برچسب ها: ایدز ، خراسان ، تست ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.