کارشناس مسوول برنامه‌های بیماری واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان این‌که اعتیاد تزریقی مهم‌ترین راه انتقال غالب این بیماری در استان است، گفت: شمار زنان آلوده به‌ویروس ایدز در کشور 11درصد و در استان بیش از 20 درصد است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران  رضا فاضلی، با اشاره به این‌که ایدز بیماری ویروسی است که از راه‌های مختلفی چون اعتیاد تزریقی به افراد سرایت می‌کند، افزود: توجه به انتقال این بیماری از مادر به نوزاد طی دو سال اخیر مساله مهمی است که باید به جد به آن توجه شود.

وی با بیان این‌که این امر حاکی از افزایش شمار زنان آلوده به ویروس ایدز در کشور و در استان است، ادامه داد: شمار زنان آلوده به‌ویروس ایدز در کشور 11درصد و در استان بیش از 20 درصد است.

کارشناس مسوول برنامه‌های بیماری واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با بیان این‌که بر این اساس مسوولان ارشد باید به این موضوع توجه‌ی ویژه‌ای داشته باشند و با برنامه‌ریزی کنند راه انتقال جنسی این بیماری را تغییر دهند، خاطرنشان کرد: به‌علت کنترل شدید سازمان انتقال خون بر فرآیند تهیه‌ی خون فرآورده‌های خونی انتقال ایدز از این طریق کاهش یافته است.

فاضلی با بیان این‌که رده‌ی سنی 15تا 34 سال جمعیت غالب مبتلایان به ایدز را تشکیل می‌دهند، افزود: بیش از 50 درصد موارد ابتلا در این گروه سنی هستند.

وی گفت: بنابراین باید خانواده‌ها، آموزش و پرورش، بهزیستی، هلال‌احمر و کمیته‌ی امداد امام خمینی(ره) نسبت با آموزش افراد و راه‌های انتقال این بیماری اطلاع‌رسانی کنند.

کارشناس مسوول برنامه‌های بیماری واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی تصریح کرد:از زمان انتزاع خراسان‌شمالی از خراسان بزرگ 55 بیمار مبتلا به ایدز در این استان شناسایی شدند که از این تعداد 20 نفر جان خود را از دست دادند.

فاضلی با بیان این‌که از 35 مبتلای باقی‌مانده 10 نفر زن و 25 نفر مرد هستند، گفت: هم‌چنین امسال دو نوزاد آلوده به ویروس ایدز در استان متولد شدند.

وی مشکلات اقتصادی، اجتماعی و بیکاری را مهم‌ترین مشکلات این بیماران برشمرد و افزود: دولت و مردم باید از این بیماران حمایت کنند.

کارشناس مسوول برنامه‌های بیماری واگیر دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی با اشاره به راه‌اندازی سه مرکز مشاوره در شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین خاطرنشان کرد: این مراکز پاسخگوی مشکلات رفتاری هستند و علاوه بر آن همه‌ی اطلاعات مراجعه‌کنندگان به‌صورت محرمانه باقی می‌ماند.

انتهای پیام/م

منبع: ایسنا
برچسب ها: خراسان ، ویروس ، ایدز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.