معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه نوشهر گفت: سالانه 18 زمین‌لغزش در غرب مازندران رخ می‌دهد

حدادی درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری گفت: از سال 1380 تا 1391 تعداد 210 زمین‌لغزش در غرب مازندران ثبت شد که به طور میانگین نشان دهنده وقوع حدود 18 زمین‌لغزش در هر سال است.

وی افزود: بسیاری از این زمین‌لغزش‌ها علل طبیعی دارد ولی برخی تبعات ناشی از فعالیت انسان نیز در ایجاد این پدیده موثر است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر اظهار داشت: تغییر کاربری‌های غیراصولی اراضی شمال کشور، ساخت‌وسازها،اقدامات توسعه‌ای و عمرانی نامناسب موجب تخریب سطح زمین و افزایش احتمال زمین ‌لغزش می‌شود.

حدادی یادآور شد: برای کاهش آثار تخریبی زمین‌ لغزش باید در طراحی و اجرای پروژه‌های عمرانی، با انجام دادن مطالعات جامع از پیامدهای مخرب آن جلوگیری کرد و از سکونت در مناطقی که در معرض خطر زمین‌لغزش و سقوط خاک و سنگ قرار دارد خودداری شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر عوامل طبیعی از جمله بارش‌های سیل‌آسا و همچنین وجود گسل‌های متعدد در منطقه را که موجب افزایش ناپایداری سطح زمین می‌شود از دیگر علل زمین‌لغزش ذکر کرد.

وی ادامه داد: وجود سازند حساس شمشک که یکی از گسترده‌ترین سازندهای حوزه منابع طبیعی غرب مازندران است یکی دیگر از عوامل زمین‌لغزش محسوب می‌شود.

حدادی با بیان این‌که سنگ‌های تشکیل دهنده این سازند اغلب شامل سیلتستون و ماسه‌سنگ و کُنگلومرا است تاکید کرد: ساختار طبیعی سازند شمشک زمینه را برای بروز زمین‌لغزش فراهم می‌کند.

زمین‌لغزش (Landslide) یا زمین‌لغزه (رانش زمین) یکی از بلایای طبیعی است و به لغزش یا ریزش محسوس یک توده کمابیش خشک خاک یا سنگ یا ترکیبی از هر دو براثر نیروی گرانش از یک شیب به سمت پایین گفته می‌شود. زمین‌لغزش گاهی منجر به صدمات مالی و جانی می‌شود و در مناطق کوهستانی مانند شمال کشور، بیشتر رخ می‌دهد./س

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.