تبدیل بورسیه خارج از کشور به داخل کشور در آینده نزدیک لغو می‌شود.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، مجتبی صدیقی، معاون دانشجویی وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز در نشست خبری که در سالن همایش‌های سازمان امور دانشجویان برگزار شد، طی سخنرانی گفت: در سال‌های اخیر ۵ مسیر ورودی در بحث بورس خارج از کشور و داخل کشور داشتیم که افراد فارغ التحصیل ارشد می‌توانستند در آن شرکت کنند البته براساس ضوابط پیش بینی شده حداقل معدل را در نظر گرفتیم و آزمون ورودی وجود نداشته است. 

وی افزود: بورس خارج از کشور به دلیل نبود اعتبارات معرفی دانشگاه‌ها و مصاحبه‌ای که در این سازمان صورت می‌گرفته تبدیل به بورس داخل شده است، چنانچه براساس بخشنامه ادامه تحصیل ایثار گران وزارت علوم و دانشگاه‌ها باید براساس حداقل معدل مورد بررسی قرار بگیرد. 

صدیقی تصریح کرد: همچنین قراردادی براساس ارتباطی در بخش کار بر دو صنعت وجود داد در مقطع دکتری پژوهش محور یکسری ضوابطی و شرایطی مشخص شده است، چنانچه مصاحبه‌هایی که از دانشجویان صورت می‌گیرد باید علمی و عمومی باشد و نهایتا در شورای بورس جمع بندی می‌شود. 

 وی اظهار داشت: در آینده تبدیل بورس خارج از کشور به داخل کشور وجود ندارد و تاکنون نیز تمام تعهدات قبلی که شکل گرفته البته برای دانشجویان بورس خارج از کشور و بورس داخل کشور به قوت خود باقی است. 

اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها

 صدیقی در ادامه گفت: در دفترچه آزمون این امکان برای دانشجویان گذاشته شده که بتوانند به راحتی بورسیه داخل و یا بورس خارج از کشور را انتخاب کنند و دیگر در بورس داخل محدودیتی وجود ندارد. 

وی افزود: البته دانشجویان براساس انتخاب خود (بورسیه داخل) تمام تلاش ما بر این است که اختیارات بیشتری به دانشگاه‌ها داده شود. 

وی در ادامه به مباحث اعتقادی و اخلاقی اشاره کرد و افزود: سازمان امور دانشجویان بنای اعتقادی و اخلاقی ندارد و در این سازمان مصاحبه‌های خاصی گزینشی نداریم. 

صدیقی در ادامه به تعداد دانشجویان بورسیه خارج اشاره کرد و گفت: تاکنون ۴۱۳ دانشجو در ۲۷ کشور مشغول تحصیل هستند و در سال ۹۲ تاکنون ۴۱۹ دانشجو از دوره کوتاه مدت ۶ ماه استفاده کردند همچنین تاکنون ۳ هزار و ۵۰۰ نفر از امکانات بورس داخل استفاده کردند. 

 تصویب افزایش مقرری ۱۰ تا ۵۰ درصدی دانشجویان بورس خارج از کشور در آینده

 صدیقی در ادامه گفت: افزایش مقرری دانشجویان بورس خارج از کشور از سال ۸۹ ثابت مانده بود که براساس رایزنی‌های صورت گرفته میزان بورس خارج از کشور ۱۰ تا ۵۰ درصد افزایش می‌یابد و این امر هم اکنون به تصویب کمیسیون رسیده و تا چند روز دیگر به تصویب دولت می‌رسد و در تاریخ اول فروردین ۹۳اجرا می‌شود. 

وی به بورس داخل و مقرری آن اشاره کرد و گفت: در خصوص بحث بورس داخل دانشجویان نیز میزان مقرری آن در دست بررسی قرار دارد. 

صدیقی در ادامه بحث وثیقه دانشجویان بورسیه گفت: تاکنون ۴۶ هزار دانشجوی ایرانی مقیم خارج از کشور در سامانه تسهیلات ارزی ثبت نان کردند که از این مجموعه ۲۹ هزار دانشجو پسر و ۱۷ هزار دانشجو دختر و ۶۳ درصد متاهل و ۳۷ درصد مجرد هستند. 

وی افزود: در بحث تعهد وثیقه مدتی است نهادهای نظارتی ارز تحصیلی شامل کسانی می‌شود که تعهد بدهند البته از سوی وزارت علوم این دسته از دانشجویان که با هزینه‌های شخصی در دانشگاه‌های خارج مشغول تحصیل می‌شوند شامل حال آن‌ها نمی‌شود. 

 وی در خصوص بورس خارج از کشور و داخل کشور اظهار داشت: بورس خارج از کشور و داخل کشور هر دو نیازمند آزمون هستند و براساس نیازهایی که دانشگاه‌ها اعلام می‌کنند بورس داخل به دانشجویان داخل اعطا می‌شود و اما در خصوص بورس خارج از کشور نیز رشته‌های محقق می‌شود که قطعا در داخل کشور به آن نیاز داشته باشیم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار