بامداد افشار آهنگساز و تکنیسین صدا گفت: تمامی وسایل صداگذاری برای ساخت موسیقی یک اثر نمایشی را با هزینه شخصی تهیه می‌کنم.

بامداد افشار آهنگساز و طراح صدا در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره نقش موسیقی در تئاتر گفت: در تئاتر موسیقی قطعاً نقش تاثیرگذاری را ایفا می‌کند که البته در بعضی  سبک‌ها مانند رئال به جای موسیقی می‌توان از صدا استفاده کرد و در بعضی از سبک‌ها و کارهای موسیقی جز شاکله‌ی ان اثر است.
 
این آهنگ‌ساز افزود: موسیقی در تئاتر دو نقش کلی دارد در نقش اول به عنوان یک بازیگر در یک اثر وارد شده و نمی‌توان موسیقی را در آن اثر نادیده گرفت و نقش دیگر آن رنگ و لعاب دادن به اثر است تا تاثیرگذار شود.
 
افشار در خصوص علل استفاده کارگردانان از موسیقی اورجینال به جای ساخت موسیقی عنوان کرد: یکی از دلایل این اتفاق آن است که در چند سال اخیر موزیسین‌هایی به نام موزیسین تئاتر وجود دارد که تخصصی موسیقی تئاتر کار می‌کنند که شروع آن نیز توسط آنکیدودارش بوده است.
 
وی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نبود بودجه و امکانات است برای ساخت یک اثر به بودجه و زمان چند ماهه نیاز است و پس از آن وجود سیستم‌هایی برای پخش آنها که در ایران چنین چیزی در سالن‌ها وجود ندارد به همین خاطر بنده همه درآمدی که از موسیقی تئاتر بدست می‌آورم را تا برای تهیه وسایل و بهتر شدن کیفیت آثارم خرج می‌کنم.
 
وی افزود: فکر و ذهن کارگردان دلیل دیگر برای استفاده از موسیقی اورجینال است به طور مثال رضا ثروتی در "وتسیک" از یک موسیقی که قبلاً شنیده بود ایده گرفته و از من خواست به هر قیمتی این اثر در کارش باشد.
 
افشار تصریح کرد: یک سری از آهنگ‌سازها از موسیقی‌هایی که قبلاً ساخته شده استفاده می‌کنند و از درون آن‌ها اصواتی را به صورت کلاژ ایجاد کرده و آن اثر را مال خود می‌کند که این عمل در همه جای دنیا اتفاق می‌افتد.
 
این آهنگ‌سازاظهار داشت: چون تئاتر یک اجرای زنده است کارگردانان می‌خواهند که اجرای موسیقی نیز در اثرشان زنده باشد.
 
وی بیان کرد: وقتی از موسیقی دراماتیک حرف شده می‌شود مجموعه‌ای از عوامل دیگر به آن اضافه می‌شود مثلاً در یک موسیقی دراماتیک وقتی که یک شیشه می‌شکند این اتفاق در آن اثر دارای معناست اما در موسیقی غیر دراماتیک دارای هیچ مفهومی نیست به همین دلیل در موسیقی تئاتر بار دراماتیک آن اثر از ملودی مهم‌تر است.
 
افشار در مورد رعایت نشدن حقوق معنوی آهنگ‌ساز از جانب کارگردان اظهار داشت: متاسفانه این مشکل را با خیلی از گروه‌ها به جز گروه اصلی که در ان مشغول هستم داشته‌ام که آن هم به خاطر اعتمادی است که در این چند سل همکاری از جانب اعضا به بنده شده است اما این اتفاق در کمتر همکاری من با دیگران افتاده است که ای کاش گروه‌ها برای همکاری با شناخت از یکدیگر با هم توافق می‌کردند.
 
این آهنگ‌ساز عنوان کرد: موسیقی دراماتیک مختص تصویر گفته می‌شود و به خودی خود استقلال ندارد و زمانی معنی پیدا می‌کند که تصویری برای آن باشد و موسیقی غیر دراماتیک موسیقی مطلق است که صرفا برای خود ساخته شده است که البته به این معنی نیست که این اثر تصویر ندارد. مخاطب توانایی تصویرسازی با شنیدن این اثر را دارد اما این کار برای فیلم یا تئاتر نیست.
 
وی افزود: متاسفانه در حال حاضر امکانات در سالن‌ها بسیار ضعیف است به همین خاطر من تمامی وسایل صدا را خودم تهیه می‌کنم اتاق‌های فرمان همه سالن‌های تهران شیشه دارد که این اتفاق از لحاظ من غلط است زیرا موسیقی برای صداگذاری درست شنیده نمی‌شود.
 
افشار ادامه داد: میکسرها آنالوگ قدیمی است و کابل‌ها در سالن اصلی تئاتر شهر اشتباه وصل شده است در حال حاضر بلندگو سمت چپ تالار نمایش خراب است در تالار حافظ چهار بلند شود در مرکز وجود دارد که نمی‌توان آنها را جابجا کرد اجازه استفاده از بلندگوهای پایه را هم نمی‌دهد.
 
این نوازنده خاطرنشان کرد: موسیقی تئاتر در حال حاضر نوپا است و ما تازه شروع کرده‌ایم بنده قصد دارم در این حرفه بمانم اما شاید کم کارتر شوم.

انتهای پیام/ اس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار