در سال 1370 محدوده سکونت در تهران 630 کیلومتر مربع با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر بود اما در حال حاضر به 40 میلیون متر مربع با 15 میلیون نفر رسیده که با این آمار نمی‌توان انتظار هوای سالم را داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران،‌ در بیست و هفتمین جلسه علنی  از چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران  با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی برگزار شد.

بر اساس این گزارش در ابتدای جلسه امروز عباس آخوندی با اشاره به تاثیر انتخابات ریاست جمهوری در انتخابات شورا  اظهار داشت:  هرچند انتخابات شوراها تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت اما برگزاری پر شور آن نشان از آن داشت که مردم در سطح ملی و محلی به دنبال تعقیب در وضعیت خود هستند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دولت و شوراها بتوانند با اتخاذ تصمیمات دقیق به بهبود کیفیت زندگی مردم کمک کنند بیان داشت: نزدیک به 35 سال از انقلاب اسلامی ایران گذشته و شهر تهران شاهد فراز و نشیب های فراوانی بوده است و امروز زمان آن رسیده که دلیرانه نقاط ضعف و قوت دولت ها در این مدت بررسی شود.

وی افزود: واقعیت این است که علی رغم اینکه در‌این مدت عمران  و آبادی فراوانی صورت گرفته است اما نمی‌ توان تنگی نفس تهران و کیفیت نازل آب را توسعه نامید.

وی با طرح این پرسش که آیا منظور از توسعه، توسعه کالبدی است یا افزایش بهبود زندگی مردم اذعان داشت: که  آیا شهر را برای شهروندان می خواهیم  یا شهروندان را برای شهر  چرا که آنچه می بینیم توسعه روز افزون کالبد است و ارتقا کیفیت زندگی شهروندان مورد غفلت قرار گرفته است.

* نگرانی رشد روز افزودن جمعیت شهر تهران

وزیر و راه و شهر‌سازی اظهار داشت: 45 سال پیش که اولین قانون شهر تهران نوشته شد کارشناسان نسبت به رشد جمعیت تهران هشدار دادند و همواره آب اصلی ترین مشکل در شهر تهران بوده است.

وی افزود: با یک مسئله پیچیده در شهر تهران روبرو هستیم که غلبه منافع کوتاه مدت بر منافع دراز مدت شهر است و از همان ابتدا تمام کارشناسان و مدیران شهری  تلاش داشتند و در تمام اسناد تهران هشدار کنترل جمعیت شهر تهران آمده است.

وی ادامه داد: در تمامی اسناد از سال 1370 تا کنون نسبت به این موضوع هشدار داده شده و از سال 1380 داستان فروش حقوق شهروندان متاسفانه مطرح شده و تهی کردن تمام مفاهیم حقوق شهروندی و برنامه ریزی شهری تحت تاثیر آن قرار گرفته است و امروز عبارت فروش تراکم را به صراحت در قوانین می بینیم.

آخوندی در ادامه تاکید کرد: تراکم یعنی حقوق من، شما، همسایه ،‌ عابر و حقوق همه مردم و هیچ مدیریت شهری حق ندارد این حق را طلب کند و به آن موضع قانونی داده شود.

وی افزود: جای تاسف دارد که به اینجا رسیده ایم و من امروز آینده تهران و شهرهای بزرگ نظیر تهران را بسیار نگران کننده می بینیم چرا که این بحث تنها متعلق به تهران نیست و زمانی قرار جمعیت شهر مشهد در 2 میلیون کنترل شود و امروز به بیش از 3 میلیون و در دیگر شهرهای بزرگ نیز به همین صورت است.

آخوندی در ادامه تصریح کرد: باید مصمم شویم و یک روز به این بی قاعدگی ها پایان دهیم.

وی افزود: من در آخرین جلسه شورای عالی شهر‌سازی نبودم اما آنچه شنیدم این بود که دولت در خواست اضافه کردن 20 درصد به تراکم ها را داشته و مگر می شود در یک جلسه یک طبقه به کل تهران اضافه کرد.
همچنین در این جلسه عنوان شده بود به زمینهای دولتی کاربری ویژه بدهند و در حالی که زمینهای دولت برای خدمات شهری است و نه برای تجارت و ما باید در خدمت مردم باشیم چرا که ما تاجر نیستیم و این قابل قبول نیست.

آخوندی در ادامه اظهار داشت: من نمی خواهم مردم را نگران کنم و ما به هیچ عنوان نمی توانیم مردم و تلاش گران اقتصادی خود را سرزنش کنیم بلکه می بایست خودمان را سرزنش کنیم چرا که مردم تابع مقرراتی هستند که ما وضع می کنیم.

وی ادامه داد: روی سخن من مردم نیستند بلکه مدیریت شهری و دولت باید پاسخگو باشند.

وی افزود: در سال 1370 محدوده قابل سکونت در تهران 630 کیلومتر مربع بود با جمعیتی حدود 5.5 میلیون نفر که با آسایش در آن زندگی می کردند اما امروز میزان سطوح مسکونی در تهران به 40 میلیون متر مربع رسیده و این به این معنی است که جمعیت پذیری تهران به حدود 15 میلیون نفر افزایش پیدا کرده است و آیا این شهر با این جمیع می تواند هوای سالم داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه اذعان داشت: اینکه ما آلودگی هوا را به اگزوز ها نسبت می دهیم یک امر تقلیلی است و زمانی که حتی یک نفر به جمعیت افزوده می شود این به معنای افزایش انرژی و مصرف سوخت است و این شهر ظرفیت پذیرش 15 میلیون جمعیت را ندارد.

وی افزود: جمعیت شهر پرند به 700 هزار نفر افزایش پیدا کند و مگر شهر شبکه فیزیکی است یا سازمان اجتماعی، بلکه شهر یک شبکه از مردم است و چگونه می شود از 30 هزار نفر جمعیت یک شهر را به 700 هزار نفر تبدیل کرد و قطعا کل تهران همواره باید با حوزه نفوذ آن بررسی شود و نه به تنهایی.

*افزایش جمعیت شهر پرند از 30 هزار نفر به 700 هزار نفر بدون اطلاع شورا

وی ادامه داد: سال 75 اولین قانون طرح کلان شهر تهران به تصویب رسید و از این تاریخ 17 سال گذشته اما آیا به راستی حتی یک گام به سمت مدیریت یکپارچه شهر تهران نزدیک شده ایم؟

وی افزود: شهر پرند بدون اطلاع شورا به 700 هزار نفر افزایش پیدا کرده و در سایر شهرهای اطراف تهران نیز به همین شکل است و ما باید تهران را به صورت مجموعه تهران نگاه کنیم.

وی افزود: متاسفانه در فرآیند یک تصمیم گیری شهری شهروندان نقش موثری ندارند و من فکر می کنم مدیریت دو گانه شهرداری ها باید روزی پایان داده شود.

 وی ادامه داد: باید برویم دنبال اینکه فرمانداری و شهرداری تهران تلفیق شوند.

وزیر راه و شهرسازی خاطر نشان کرد: در خصوص شهر تهران من معتقدم باید شورای نظارت بر گسترش شهر تهران دوباره تشکیل شود و همچنین قانون تصویب شورای مناطق را تصویب کنیم.

انتهای پیام/
 

برچسب ها: شورا ، انتخابات ، نظارت ، تهران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار