روزنامه اماراتي با اشاره به پايان يافتن دوره سيطره آمريکا بر عرصه جهان نوشت: زمان شراکت قدرت‌هاي بزرگ فرا رسيده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه الخليج در مقاله‌اي درباره نشست ژنو ايران و کنفرانس ژنو بر سر بحران سوريه به قلم «يوسف مکي» نوشت: عرصه سياسي کشورهاي منطقه و جهان، در روزهاي اخير شاهد تحرکات سياسي سريع شده است و همه طرف‌هاي بين‌المللي براي سامان دادن اوضاع خود تلاش مي‌کنند. اين تحرکات بر پايه پايان دادن به نظام تک قطبي جهان و تحکيم تکثر گرائي در سطح تصميم گيري جهاني استوار است. در همين حال، روح رقابت بين آمريکا و روسيه در خاورميانه شعله ور شده است، زيرا  تحولات ملتهب اوکراين نشان مي دهد جنگ نيابتي در اين کشور رخ مي‌دهد. يک جناح براي ملحق شدن اکراين به روسيه تلاش مي‌کند،‌ اما جناح مقابل به دنبال قطع کامل روابط بين کي يف و مسکو است. در مقابل، کشورهاي غربي و روسيه بر منطقه خليج فارس رقابت مي‌کنند. با وجود اين که توافق هسته‌اي ايران آزمون براي تهران به شمار مي رود تا ثابت کند به دنبال سلاح هسته اي نيست، اما اين توافق نيز نشان مي‌دهد آمريکا و کشورهاي غربي خواهان پايان دادن به روابط تنش آميز با ايران هستند، تا به مسائل ديگر مهمتري توجه کنند. از اين رو، نوري المالکي نخست وزير عراق به آمريکا سفر کرد تا به سردي روابط بين دو کشور پايان دهد. روابط ترکيه،  ايران و برخي کشورهاي حوزه خليج فارس همچنين رو به بهبودي است. در همين حال، براي دستيابي به راه حل سياسي براي بحران سوريه تلاش مي‌شود.

نويسنده مقاله در ادمه افزود: مسئله جالب توجه اين است که آمريکا متوجه شده زمان انحصار قدرت در حل و فصل بحرانهاي بين المللي پايان يافته و زمان شراکت قدرت هاي بزرگ فرا رسيده است.

اين نويسنده همچنين در تاييد اين مطلب تصريح کرد: روسيه در مسئله هسته‌اي ايران و بحران سوريه نقش اول ايفا مي‌کند، زيرا امنيت ايران بر ثبات روسيه تاثير مي گذارد. اما درباره سوريه مقامات آمريکايي درک کرده اند اوضاع اين کشور بسيار بغرنج شده است،‌به ويژه اينکه گروه داعش و جبهه النصره (وابسته به القاعده هستند) در اين بحران نفوذ دارند.

يوسف مکي در پايان خاطرنشان کرد: به نظر مي آيد، کشورهاي بزرگ براي تحقق منافع خود و ايجاد موازنه قوا در دادن امتیاز کوتاهي نمي کنند. بدين ترتيب نظام بين المللي جديد تشکيل مي‌شود و کشورهاي ديگر آماده مي‌شوند تا در صدر قدرتهاي جهان قرار بگیرند. در همين حال، قدرت آمريکا رو به افول است و بدين علت نشست ژنو برگزار شد و به توافق هسته اي با ايران دست يافت و در همين حال، نشست ژنو دو براي بررسي بحران سوريه در پايان ژانويه يا اواسط فوريه برپا مي شود و تا زماني که شراکت بين کشورهاي بزرگ ادامه دارد حل و فصل بحرانهاي بزرگ نيز ادامه خواهد يافت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار