هرچه دوره فعاليت هاي خورشيدي و فوران خورشيد افزايش يابد تعداد لكه هاي خورشيدي نيز در سطح خورشيد افزايش مي‌يابد.

به گزارش خبرنگار گروه فناوري هاي نوين باشگاه خبر نگاران؛ ستاره خورشید تنها ستاره منظومه شمسی دارای میدان مغناطیسی بسیار قدرتمندی است که وجود همین مغناطیس موجب شده تا سیارات در اطراف آن باقی بمانند و منظومه شمسی شکل گیرد. این میدان مغناطیسی و فعالیت های متنوع خورشید که در لحظات مختلف رخ می‌دهد تاثیراتی بر کره خاکی ما زمین می‌گذارد.

خورشید در دوره های فعالیت خود معمولا هر یازده سال یکبار شراره هایی را از خود به فضا پرتاب می‌کند و این شراره‌ها بر امواج الکتریکی و رایویی تاثیر گذاشته و موجب تخریب آنها می شود و زمانی که خورشد به اوج فعالیت خود می رسد تعداد لکه های خورشیدی بر سطح آن افزایش می‌یابد.

البته این لکه ها مغناطیسی در خود نهفته دارند که از اعماق خورشید سرچشمه می گیردو با بررسی های دقیق بر آنها می توانیم از رخ داد های درون خورشید مطلع شویم و تا کنون در یافته ایم که جریان های الکترون و پروتون باعث به وجود آمدن میدان های مغناطیسی در اعماق خورشید می‌شوند.

یکی از استادان فیزیک دانشگاه ویسکانسین مدیسون آزمایشی را با استفاده از مقداری آلومینیوم که در یک فضای گود به قطر 3 متر ریخته شده بود و دمای آن را تا 500 هزار درجه فارنهایت بالا برده بود میدان مغناطیسی دیناموهای کیهانی را که در مرکز سیارات، ستارگان وجود دارد شبیه سازی کرد.

در طی این آزمایش دید زمانی که این خورشید ساختگی به اوج فعالیت‌های خود می‌رسد با توفان‌های مغناطیسی قدرتمندی که ایجاد می کند با هجومی باور نکردنی به سیارات اطراف خود صدمه می‌زند.

میدان های مغناطیسی که در درون خورشید تشکیل می‌شوند باعث ایجاد و فوران لکه های خورشیدی، تولید مقادیر بسیاری انرژی به شکل شراره‌های خورشیدی و همچنین خروج موادی از تاج خورشیدی می گردند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار