عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس جزئیات جلسه عصر امروز(سه‌شنبه) اعضای این فراکسیون با تخت روانچی معاون وزیر امور خارجه را تشریح کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به نشست عصر امروز(سه‌شنبه) دو فراکسیون اصولگرایان و رهروان ولایت مجلس با مجید تخت‌روانچی معاون وزیرامور خارجه گفت: به غیر از محتوای این جلسه که به طور نسبی خوب بود پیام این جلسه نیز پیام وحدت و هم‌فکری برای آینده اصولگرایی بود.
 
وی ادامه داد: در این جلسه نمایندگان سوالات متعددی را راجع به مفاد متنی که بین ایران و 1+5 امضا شده بود مطرح کردند؛ به عنوان مثال این مسائل مطرح شد که ما چه مقدار امتیاز داده‌ایم و تا چه حدی امتیاز گرفته‌ایم، حتی در خصوص گام دوم که چه اتفاقاتی امکان دارد روی دهد و همچنین انتقادهایی که نمایندگان داشتند و به صراحت آنها را بیان کردند.
 
حاجی دلیگانی تصریح کرد: در پاسخ به این سوالات تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه و از اعضای برجسته تیم مذاکره‌ کننده هسته‌ای نکاتی را مطرح کرده و تصریح کردند که در نشست آلماتی که تیم مذاکره در مورد متن امضا شده به جمع‌بندی و رسیده بودند تفاوتش با موضوع فعلی در این بود که در ژنو قرار براین شد که غنی‌سازی 20 درصد به کلی متوقف شود و در مقابل آن بعضی از تحریم‌ها برداشته شود.
 
وی تصریح کرد: نمایندگان براین مسئله تاکید داشتند که شاید مذاکرات آلماتی ضررهایش کمتر از مذاکرات ژنو بود اما توضیحی که توسط تخت روانچی ارائه شد این بود که ما در ژنو به دنبال این بودیم که گام آخر را انجام دهیم و بدانیم که چه اتفاقی قرار است بیافتد که از این جهت توافق‌نامه ژنو قطعا شرایط بهتری نسبت به آلماتی دارد.
 
عضو هیئت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: نکته بعدی که در این جلسه مطرح شد این بود که محدودیت‌هایی در مذاکرات ژنو پذیرفته شده برای دوره معینی است و به این صورت نیست که به صورت دائم این محدودیت‌ها وجود داشته باشد و از زمانی که روابط ما با طرف مقابل عادی شود ما می‌توانیم هرچقدر که می‌خواهیم غنی‌سازی را با درصد بالا انجام دهیم.
 
وی ادامه داد: نمایندگان در این رابطه توضیح می‌خواستند که چه تضمینی وجود دارد که در آینده چنین اتفاقی خواهد افتاد.
 
حاجی دلیگانی ادامه داد: منتقدین بر آن بودند که مسئله برخورداری از حق غنی سازی باید به صراحت اعلام می‌شد اما طرف مقابل اعلام کرده بود که مسئله‌ای که معلوم است، پس چه لزومی دارد برآن تاکید شود.
 
عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس گفت: نکته بعد که در مورد آن صحبت شد این بود که ما کل متن توافقنامه را در همان ساعت 5 صبح که مذاکرات خاتمه یافت ترجمه کرده و در اختیار رسانه‌های خود قرار دادیم اما آمریکایی‌ها چکیده‌ای از متن توافقنامه را در رسانه‌های خود منعکس کردند تا بتوانند افکار عمومی خود را براساس نکات اعلام شده هدایت کنند در حالی که ما کاملا صادقانه با مردم رفتار کردیم.
 
وی در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از خط قرمزهای نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که در مذاکرات فقط راجع به موضوع هسته‌ای و تحریم‌ها صحبت شود این مسئله مطرح شد که آیا حقیقت دارد که تیم مذاکره‌کننده در مورد سوریه هم مذاکره‌ای داشتند یا خیر که تخت‌روانچی به شدت این مسئله را تکذیب کرده و حاضرین نیز پذیرفتند که غیر از موضوع هسته‌ای که مسئله دیگری ورود پیدا نشده است.
 
حاجی دلیگانی در ادامه بیان کرد: نمایندگان مطرح کردند که چرا شما پذیرفتید که حق فروش نفت و نحوه هزینه‌کردن پول نفت را در اختیار طرف مقابل قرار دهیم که تخت روانچی این مسئله را نیز توضیح داد و گفت که چنین چیزی نیست اما به نظر می‌رسید که افکار حاضرین در این جلسه همچنان از این مسئله مکدر بوده و قانع نشده‌اند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: توضیح دیگری که در این جلسه ارائه شد در رابطه با این مسئله بود که براساس این توافقنامه، 4.2 میلیارد دلار ظرف 6 ماه به عنوان پول نقد وارد کشور می‌شود که مسئله نکته مثبتی است و می‌تواند بخشی از حقوق ملت ایران باشد.
 
حاجی‌ دلیگانی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد این مسئله که برای اجرای متن توافق شده به چه صورت عمل خواهد شد، عنوان شد که تفاهم‌نامه‌ای هماهنگ شده و به زودی در راستای اجرای متن اولیه امضا خواهد شد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار