فصل برداشت ذرت در خوزستان با افت شدید قیمت آغاز شد و تذکر شفاهی نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی را به همراه داشت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ ذرت در کنار برنج و گندم، سه محصول استراتژیک کشاورزی بوده که به دلیل وابستگی صنایع غذایی، صنعت دامپروری و صنایع تبدیلی همواره حائز اهمیت است.

استان خوزستان با تولید بیش از 35 درصد ذرت کشور بیشترین سهم را در میان استان‌های تولیدکننده ذرت در کشور داراست.

در میان 16 منطقه کاشت ذرت در استان خوزستان 90 درصد تولید ذرت به شهرستان‌های شوش، اندیمشک و دزفول اختصاص دارد.

اما کشاورزان در آغاز فصل کاشت با کمبود و گرانی بذر و کود و سایر نهاده‌های کشاورزی روبه‌رو شده و با آغاز فصل برداشت ذرت در خوزستان با کاهش شدید قیمت خرید توافقی در بازار.

*تذکر نماینده مردم شوش در مجلس به وزرا

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی به دنبال درخواست‌های مکرر کشاورزان شهرستان در خصوص بررسی نرخ خرید ذرت در صحن علنی مجلس اظهار کرد: بر اساس آمار کارشناسان انجمن صنفی کشاورزان شوش، هزینه تولید هر کیلو ذرت دانه‌ای بدون احتساب سود کشاورزان بیش از 720 تومان است.

سیدراضی نوری با اشاره به نرخ خرید ذرت در سایر استان‌ها در ابتدای فصل برداشت افزود: در برخی استان‌ها مانند کرمانشاه که فصل برداشت ذرت زودتر از خوزستان آغاز می‌شود نرخ خرید ذرت بیش از یک‌هزار تومان بوده و این در حالی است که کشاورزان خوزستان محصول خود را با قیمت کمتر از 800 تومان به فروش می‌رسانند.

وی با اشاره به واردات ذرت در فصل برداشت اضافه کرد: عرضه ذرت وارداتی با کیفیت پایین در بازار همزمان با فصل برداشت ذرت در خوزستان موجب افت محصول داخلی می‌شود.

نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تذکر شفاهی به وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در مجلس خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی به وزرای صنعت و معدن و جهاد کشاورزی پیشنهاد شده است که با به تعویق انداختن زمان عرضه ذرت وارداتی به بازار به بهبود قیمت ذرت تولیدی در استان خوزستان کمک کنند.

وی با بیان پیشنهادات مطرح ‌شده در جلسه امروز با معاون وزیر جهاد کشاورزی در خصوص افزایش قیمت نرخ خرید ذرت از کشاورزان در خوزستان تصریح کرد: اعلام به روز نرخ خرید تضمینی و توافقی با احتساب هزینه نهاده‌ها و سود کشاورزان، جلوگیری از واردات همزمان با فصل برداشت و ارائه تسهیلات به تعاونی‌های کشاورزی جهت خرید تضمینی ذرت از کشاورزان از جمله پیشنهاداتی بودند که در جلسه با معاون وزیر جهاد کشاورزی برای بهبود نرخ خرید ذرت در خوزستان مطرح شد.

*عدم هماهنگی بخش واردات و تولید؛ مانع از خودکفایی کشور در محصول ذرت

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش نیز در شوش اظهار کرد: با وجود اینکه استان خوزستان سهم چشمگیری در تولید محصولات استراتژیک کشاورزی دارد و شهرستان شوش شهر اول کشت و تولید ذرت در استان خوزستان و کشور است اما همواره کشاورزان خوزستانی در فصل برداشت ذرت با افت قیمت خرید محصولات خود روبه‌رو هستند.

عبدالرحیم رحیمی‌نیا افزود: تحقق برنامه پنج ساله در زمینه توسعه کشت ذرت و رسیدن به خودکفایی در این محصول استراتژیک و بی‌نیازی از واردات نیازمند هماهنگی عملکرد بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: کارشناسان انجمن صنفی کشاورزان شوش هزینه تولید هر کیلو ذرت دانه‌ای را بدون احتساب سود و حق‌الزحمه کشاورز 777 تومان برآورد کرده‌اند.

رئیس انجمن صنفی کشاورزان شوش اضافه کرد: نرخ پایین خرید ذرت داخلی و بالا بودن هزینه‌ نهاده‌های کشاورزی علاوه بر ضربه زدن به کشاورز می‌تواند کاهش سطح زیر کشت این محصول ارزشمند را در سال زراعی آینده به دنبال داشته باشد.

وی با بیان دلایل نرخ پایین قیمت ذرت داخلی عنوان کرد: واردات ذرت همزمان با برداشت محصول ذرت در خوزستان عامل اصلی افت قیمت این محصول در خوزستان است.

رحیمی‌نیا خاطرنشان کرد: ذرت‌های وارداتی با وجود کیفیت پایین با قیمتی به مراتب بیشتر از محصول داخلی به فروش می‌رسند.

وی در پایان اظهار کرد: واردات محصولات استراتژیک در زمان برداشت محصول خلاف قانون بوده و علاوه بر جلوگیری از واردات ذرت در زمان برداشت می‌توان با مکلف کردن ستاد پشتیبانی دام به خرید محصول تولیدی داخل کشور از آسیب وارد آمده بر کشاورزان ذرت کار جلوگیری به عمل آورد.

با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر استان خوزستان در بخش کشاورزی و شهرستان شوش به عنوان نخستین شهر تولید ذرت در کشور باید موانع را از میان راه بخش کشاورزی را برداشت و در این زمینه مطمئنا نیازمند هماهنگی عملکرد بین وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی هستیم./س
برچسب ها: قیمت گذاری ، ذرت ، خوزستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.