تولد یک تا سه نوزاد ناشنوا در هر هزار تولد هر کشور نیازمند برنامه‌ریزی برای ارتقا‌ء مهارت‌های ارتباطی این گروه است.

مهستی نادر تبار، دانش‌آموخته مقطع دکترا CP در رشته روان‌شناسی کودکان استثنایی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: مداخله بهنگام از زمان تولد با فاصله یک ماه در میان باید آغاز شود و کارهای ابتدایی توانبخشی برای کودکان کم‌شنوا و ناشنوا آغاز گردد. 

وی، اذعان داشت: واحد توانبخشی سازمان بهداشت جهانی مشکل‌ترین مهارت کودکان ناشنوا را براقراری ارتباط می‌داند و فقط به گفتار محروم نمی‌شود. 

نادر تبار، گفت: چرخه و مهارت ارتباطی کودکان ناشنوا شامل مهارت کلامی و غیرکلامی است و آگاه‌سازی والدین و مشارکت فعالانه آنان می‌تواند در شکوفایی استعدادهای این گروه تأثیرگذار باشد. 

مهارت‌های ارتباطی و زبان پایه همه آموزش‌های کودک دانش‌آموخته مقطع دکترا در رشته روان‌شناسی کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: زبان کنار هم گذاشتن نماد کلامی و غیرکلامی است و مهارت‌های ارتباطی زبان پایه همه آموزش‌های کودک است. 

وی گفت: ایجاد فرصت‌های مناسب برای کودکان کم‌شنوا در کنار مشارکت والدین می‌تواند کودکان را از وضعیت نامطلوب دور کند و زمینه‌ساز ارتقاء نظام سلامت محسوب شود. 


انتهای پیام/
برچسب ها: ناشنوا ، نوزاد ، دکتری ، نماد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.