مهستی نادر تبار، دانشآموخته مقطع دکترا CP در رشته روانشناسی کودکان استثنایی، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: مداخله بهنگام از زمان تولد با فاصله یک ماه در میان باید آغاز شود و کارهای ابتدایی توانبخشی برای کودکان کمشنوا و ناشنوا آغاز گردد.
وی، اذعان داشت: واحد توانبخشی سازمان بهداشت جهانی مشکلترین مهارت کودکان ناشنوا را براقراری ارتباط میداند و فقط به گفتار محروم نمیشود.
نادر تبار، گفت: چرخه و مهارت ارتباطی کودکان ناشنوا شامل مهارت کلامی و غیرکلامی است و آگاهسازی والدین و مشارکت فعالانه آنان میتواند در شکوفایی استعدادهای این گروه تأثیرگذار باشد.
مهارتهای ارتباطی و زبان پایه همه آموزشهای کودک دانشآموخته مقطع دکترا در رشته روانشناسی کودکان استثنایی خاطرنشان کرد: زبان کنار هم گذاشتن نماد کلامی و غیرکلامی است و مهارتهای ارتباطی زبان پایه همه آموزشهای کودک است.
وی گفت: ایجاد فرصتهای مناسب برای کودکان کمشنوا در کنار مشارکت والدین میتواند کودکان را از وضعیت نامطلوب دور کند و زمینهساز ارتقاء نظام سلامت محسوب شود.
انتهای پیام/