رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این خصوص گفت: کلزا به جای محصولات پُرمصرف آبی همچون پیاز و سیب زمینی در اراضی این استان در تناوب غلات کشت می شود.

مسعود محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کارشناسان تولید 5/2 تن در هکتار را برای این فصل زراعی در آذربایجان شرقی پیش بینی نموده اند.

وی از افزایش ۴۵ درصدی تولید کلزا در این استان در سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته خبر داد و اظهار داشت: تبریز و اَسکو به ترتیب بیشترین سطح زیرکشت کلزا در استان را به خود اختصاص داده اند.

محمدیان تشریح کرد: متمرکز شدن کشت کلزا در نواحی مستعد استان پایداری تولید در این مناطق را نوید می دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ضمن بازگو نمودن میزان کلزای تولید شده در سال گذشته زراعی یادآور شد: زارعان استان توانسته بودند تولیدکننده 3500 تن کلزا باشند.

وی اظهار داشت: افزایش قیمت خرید تضمینی دانه کلزای تولیدی زارعان را می توانیم در افزایش سطح زیر کشت این دانه روغنی قلمداد نماییم.

محمدیان گفت: 1900 تومان برای هر کیلو از دانه کلزا پرداخت خواهد شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: زارعان مرند، میانه و عجب شیر نیز توانایی مناسبی برای کلزا از خود نشان داده اند.

ایوب ایرانی فام با اشاره به درآمد زا بودن کشت کلزا به ویژه درقالب کشت دوم گفت: بیشتر کشاورزان پس از برداشت گندم و جو و در نیمه دوم سال که بیکارند، می توانند با کشت کلزا درآمد قابل توجهی کسب کنند.

وی تشریح کرد: کارشناسان سازمان کلزا را در الگوی کشت، گیاه مناسبی برای کشت در اراضی نزدیک به دریاچه ارومیه و در شهرستان های تبریز و اُسکو عنوان نموده اند.

ایرانی فام ادامه داد: با توجه با بارش های کم سال های قبل و کاهش شدید آب های زیرزمینی کلزا بهترین جایگزین محصولات زراعی با مصرف آب و رونق صنعت روغن کشي و تامین خوراک دام در گرو کشت کلزا است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره ای به مصرف سرانه روغن در کشور افزود: میزان روغن مورد نیاز کشور یک میلیون و 292 هزار تن و مصرف سرانه آن 17 کیلو گرم است.

وی تاکید کرد: می توان با کشت گیاهان روغنی از جمله کلزا که دانه آن حاوی40 تا 48درصد روغن و کنجاله آن نیز دارای 18 تا 24 درصد پروتئین است، علاوه بر رونق صنعت روغن کشی و تامین نهاده های دامی از خروج ارز از کشور جلوگیری نمود.

ایرانی فام گفت: کشت این دانه روغنی در نیمه دوم سال از شسته شدن خاک با باران های شدید می کاهد و ضمن جلوگیری از فرسایش خاک از جاری شدن سیل نیز تا حدودی جلوگیری می کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان اظهار داشت: توسعه کشت کلزا با توجه به نقش آن در کاهش بیماری های زراعی و افزایش کیفیت پروفیل خاک ضروری است.

ایرانی فام بر ضرورت کشت به موقع محصولات کشاورزی تاکید کرد و اظهار داشت: با هر روز تاخیر در کشت پاییزه، میزان تولید یک درصد کاهش می یابد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کشت به موقع، مکانیزه بودن کشت، آبیاری به موقع، تغذیه مناسب گیاهی و در آخر اجرای عملیات داشت با توصیه کارشناسان از مهم ترین عوامل در تولید موفقیت آمیز کلزا در استان محسوب می شوند.

سعید سلیمانی با اشاره ای به برقراری یک تناوب زراعی مناسب افزود: تناوب زراعی، پایداری تولید و استمرار افزایش عملکرد را به دنبال دارد.

وی یادآور شد: کلزا در بین دانه‌های روغنی از درصد روغن بالایی برخوردار بوده همچنین یکی از بهترین گزینه‌ها برای تولید شهد برای زنبور عسل است و در توسعه صنعت زنبورداری می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

سلیمانی از مشکلی بااهمیت در زراعت کلزا گفت و اظهار داشت: یك مشكل بزرگ در كلزا ماندن بذربه حالت سبز در كلزا است كه هوای خنك، ابری و مرطوب در زمان رشد گیاه باعث سبز ماندن بذور در تمام واریته های كلزا می شود كه مشكل بزرگی در تولید كلزا محسوب می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با توصیه ای به زارعان افزود: مزرعه ای را برای كشت كلزا انتخاب كنید كه خوب زهكشی شده و حاصلخیز باشد.

سلیمانی ادامه داد: زیرخاک کردن بقایای کلزا پس از برداشت این محصول علاوه بر افزایش مواد آلی خاک، سبب بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و در نتیجه حاصلخیزی آن می شود و بیان این نکته ضروری است که در کشت کلزا، از آنجا که خاک بار دیگر شخم می خورد، تراکم علف های هرز کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: در جیره غذایی طیور به ازای هر100 کیلوگرم جیره خشک ، 5 درصد کنجاله و برای گوساله پرواری هم به ازای هر100 کیلوگرم جیره خشک 15 درصد از کنجاله کلزا استفاده می شود.

براساس این گزارش، می توان با توجه به سودآور بودن تولید کلزا و نیاز کشور به تامین مواد اولیه تولید روغن خوراکی به نظر می رسد، بتوان با حمایت از کلزاکاران در قالب تسهیلات ویژه، تسریع در روند خدمات بیمه محصولات کشاورزی، شناسایی مناطق مستعد کشت کلزا و نیز معرفی ارقام پرمحصول و زودرس، تولید این محصول را افزایش داده و از خروج ارز برای واردات روغن و نهاده های پروتئینی دامی از جمله کنجاله، جلوگیری کرد.

اصلاح برنامه تناوب زراعی، تامین روغن خوراکی، کاهش وابستگی به واردات، تامین کنجاله مورد نیاز دام و طیور و دانه مورد نیاز کارخانه های روغن کشی و ایجاد فرصت های شغلی در بخش کشاورزی از مزایای تولید دانه های روغنی است .کشت کلزا یکی از کشت های جایگزین مناسب و به صرفه در مقابل کم آبی است.

دانه روغنی کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و درصد پایین اسیدهای چرب اشباع از با کیفیّت ترین روغن های خوراکی است و نقش مهمی در بهبود تغذیه و سلامت جامعه دارد.

برنامه ریزی برای تولید 5000 تن کلزا با کشت این دانه روغنی در 2500 هکتار در سال حماسه اقتصادی در آذربایجان شرقی دور از انتظار نخواهد بود/س

برچسب ها: تولید ، روغن ، توسعه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.