درحالیکه عمده کشورهای جهان نفس راحتی از توافق هسته‌ای ایران در ژنو کشیدند، جان برد، وزیر خارجه کانادا، در مقابل این تفاهمنامه با الفاظ خصومت‌آمیز و عبوسانه سخن گفت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری استریت، توافق ژنو که میان گروه 1+5 و ایران امضا شد و طرفین مذاکره طی 4 روز بدان دست یافتند، ایران را ملزم به اجازه بازرسی‌های بیشتر بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی از تأسیسات هستهای این کشور کرد.

در همان روز توافق، جان برد این اقدام را تماماً محکوم کرد و گفت «ایران هیچ حقی برای دریافت این توافق ندارد».

درحالیکه دیگر کشورهای غربی تعهد خود را برای برداشتن تحریمها را اعلام کردند، دولت کانادا اعلام کرد که تحریمها علیه ایران «به قوت خود باقی خواهد ماند».

به راستی چه چیز باعث شده که موضع کانادا با همپیمانانش تا این اندازه تفاوت داشته باشد؟

این دیدگاه دولت کانادا از روابط تنگاتنگش با دولت افراطیِ بنیامین نتانیاهو که این توافق را «اشتباهی تاریخی» و ایران را«خطری جدی برای جهان» می‌داند، سرچشمه گرفته است.

هیچ جای تعجبی نیست که جان برد و برخی نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب و واپسگرای آمریکا حرف‌های نتانیاهو را تکرار و از وی تقلید کنند. چرا که دولت محافظه‌کار کانادا همواره در مقابل ایران از روی جنگ‌طلبی و خصومت سخن گفته است.

دو سال پیش، هارپر در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌سی عنوان کرد که ایران «خطری جدی برای صلح جهانی» است و حتی به نحو مضحکی بیان کرد که ایران «بی‌شک از سلاحهای هسته‌ای(!) خود استفاده خواهد کرد».

حقیقتی که همه از آن باخبرند و  تل‌آویو هیچگاه رسماً آن را قبول نکرده این است که اسرائیل دارای زرادخانه سلاحهای هسته‌ای است و رژیمی است که، برخلاف ایران، معاهده منع گسترش سلاحهای هسته‌ای را امضا نکرده است. از این رو، ادعاهای هارپر کاملاً بی اساس است.

ادعاهای اخیر هارپر درباره توافق ژنو را نیز باید با همین دید بررسی کرد. رویکرد کانادا در قبال ایران، خطرناک، بی‌اساس و منفرد است و تناسبی با واقعیت ندارد. این دولت مشخصاً از حمله اسرائیل به ایران استقبال خواهد کرد، همانگونه که در اوایل سال جاری حامی حمله به سوریه بود. این دولتها آشکارا در پی جنگ هستند، نه صلح.

لازم است توافق هسته‌ای اخیر را در ابعاد گسترد‌ه‌تر بررسی کنیم. حزب مخالفِ پیشرفت ایران در بخش انرژی هسته‌ای سعی در تضعیف این کشور، که به قدرتی بزرگ در منطقه تبدیل شده است، دارد و خواستار این است که رژیم صهیونیستی بعنوان تنها قدرت هسته‌ای خاورمیانه باقی بماند. علت تمامی این جنجال‌ها و بحث‌های تکراری این است که بر چهره ظالمانه اسرائیل و زرادخانه‌های هسته‌ای این رژیم سرپوش بگذارند.

هیچ یک از این جنجالها مربوط به حقوق بشر نیست. تمام تحریمهایی که در طی این سالها بر ایران تحمیل شده از روی خصومت بوده است. مسلماً تحریم‌های دولت هارپر در قبال مردم ایران «به قوت خود باقی خواهد ماند» اما این دولت هیچ تردیدی در تجارت با دیکتاتوری‌های نفتیِ خاورمیانه و تا دندان مسلح کردن آنها به خود راه نخواهد داد. 

عربستان سعودی، پس از آمریکا، اولین دریافت‌کننده سلاحهای کانادا است. سعودیها در شکست حکومت دموکرات بحرین در 2011 هم از تجهیزات کانادایی استفاده کرده بودند.

کانادا در باب ایران موضعی کاملاً جدا از هم پیمانان خود دارد. در واقع، استفن هارپر و جان برد هستند که جهان را به منطقه‌ای خطرناک تبدیل کرده اند. 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار