به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، حجتالاسلام محمد رضایی اصفهانی پنجشنبه شب در مراسم اختتامیه سی و ششمین دوره مسابقات قرآن شهرستان قم که در مجتمع فرهنگی امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: مسئولان اوقاف و امور خیریه به حق، اوقاف قرآنی را صرف همینگونه مجالس و محافل میکنند و این امر جای تشکر دارد.
وی افزود: وقتی محافل قرآنی در کنار بقاع متبرکه برگزار میشوند در حقیقت جمع میان ثقلین انجام شده است و امیدواریم اینگونه اقدامات موجب گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه شود.
این پژوهشگر قرآنی در ادامه به آیاتی که تفسیر آنها در مورد امام حسین(ع) است اشاره کرد و گفت: بیش از 100 آیه از قرآن تفسیری در ارتباط با این امام بزرگوار دارند.
وی ادامه داد: مراحل انس با قرآن شامل 20 مرحله است؛ نگاه به قرآن آغازگر این مراحل است و در ادامه به قرائت، تلاوت، ترتیل و در نهایت به ترجمه و تفسیر و بطن، تأویل و عمل به آیات کتابالله میرسیم.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه گاهی قرآن انسان را به تفکر، تعقل و تدبر در آیات خود دعوت میکند عنوان داشت: سوال اینجاست که میان این سه مرحله از انس با قرآن چه تفاوتی وجود دارد.
این پژوهشگر قرآنی خاطرنشان کرد: خداوند در سوره مبارکه «نحل» میفرماید ما قرآن را به سوی تو فرستادیم تا آن را برای مردم بیان کنی تا آنان تفکر کنند؛ در جای دیگری آمده است که قرآن را به عربی نازل کردیم تا مردم تعقل کنند و در مرتبهای دیگر در سوره «ص» آمده است که قرآن فرستاده شده که مردم در آن تدبر کنند.
وی با اشاره به معنای واژه تفکر و تعقل بیان داشت: در تفکر به جزئیات امور وارد میشویم ولی در تعقل به کلیات امور میپردازیم؛ تدبر نیز بدان معناست که پیامدها و نتایج آیات و قصههای قرآنی را دریابیم.
رضایی اصفهانی با بیان اینکه خداوند در سوره مبارکه «انسان» از نذر حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) سخن میگوید گفت: آن بزرگواران برای شفای فرزندان خود سه روز روزه گرفتند و هر سه شب غذای افطار خود را به فقیر، اسیر و یتیم بخشیدند و خداوند نیز آثار فراوانی را بر این کارشان قرار داد.
این پژوهشگر قرآنی عنوان داشت: مفسران در این زمینه مباحث گوناگونی را مطرح کردهاند؛ تنها آیهای است که از شراب طهور به عنوان نعمتی بهشتی یاد میکند و وقتی تفاسیر گوناگون را مطالعه میکنیم مقدمه، شیوه کار، نیت عمل و نتایج سیره اهل بیت(ع) در این داستان به دست میآید و تفکر، تعقل و تدبر در اینجا مفاهیم گوناگونی را در اختیار انسان میگذارند.
وی در خاتمه با اشاره به تنها تفسیر کامل فارسی قرآن که توسط یک زن نوشته شده است گفت: بانو امین اصفهانی تفسیر خود را با عنوان مخزن العرفان به چاپ رسانده و همگان به ویژه بانوانی که به قرآن علاقه دارند میتوانند از این تفسیر به خوبی استفاده کنند و شیوه کار او را به عنوان الگویی برای خود قرار دهند؛ او خود گفته است هرگاه صبحها به قرائت قرآن میپرداختم نکات جدیدی را که به ذهنم میرسید یادداشت میکردم./س