وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که واشنگتن نمی‌تواند گزارش‌هایی که درباره حملات شیمیایی در سوریه ارائه می‌شود را رد و یا تائید کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  پایگاه خبری النشره، مقامات اتحادیه اروپایی چندی پیش اعلام کرده‌ بودند که این اتحاد اروپا تأیید کرده که حملات شیمیایی 21 آگوست در حومه دمشق ظاهرا توسط دولت بشار اسد انجام گرفته اما هر گونه حمله به این کشور باید پس از انتشار گزارش بازرسین تسلیحات شیمیایی سازمان ملل انجام گیرد.

کاترین اشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا، و لورنت فابیوس، وزیر خارجه فرانسه، این موضع اتحادیه را پس از دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لیتوانی به گزارشگران اعلام کردند.

فرانسه قبلا اعلام کرده بود که پیش از تصمیم‌گیری درباره مداخله نظامی در سوریه منتظر انتشار گزارش‌های بازرسین سازمان ملل خواهد بود اگرچه معتقد است شواهد و قرائن انگشت اتهام را به سوی دولت بشار اسد نشانه رفته‌اند.

فابیوس با اشاره به موضع مشترک کشورهای اروپایی مدعی شده بود که "تمام علائم نشان می‌دهند که رژیم سوریه مسؤول این حمله است."

در حمله شیمیایی 21 آگوست در مناطق عین ترمه، زملکا و جوبر در حومه دمشق، صدها نفر کشته و زخمی شدند.

گروه‌های مسلح در سوریه و مخالفان تحت حمایت کشورهای خارجی مدعی هستند که ارتش سوریه این حمله مرگبار را انجام داده است.

اگرچه دمشق قویا این اتهام را رد کرده و تاکید دارد که این عملیات پرچم دروغین گروه های تکفیری به منظور جلب مداخله نظامی کشورهای خارجی در سوریه می‌باشد.

به دنبال این حمله شیمیایی، آمریکا خواستار اقدام نظامی تنبیهی علیه دمشق شده بود اما دولت سوریه با پذیرش برنامه روسیه برای کنترل بین المللی بر زرادخانه های شیمیایی خود و از بین بردن این تسلیحات، احتمال تجاوز نظامی آمریکا به این کشور عربی را دفع کرده است.

در این گزارش که از سوی آکه سلستورم، رییس بازرسان تسلیحات شیمیایی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه شده آمده است، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد از موشک‌های زمین به زمین حاوی گاز اعصاب سارین در منطقی در نزدیکی دمشق، پایتخت سوریه استفاده شده است.

تیم بازرسان سازمان ملل هم‌چنین گزارش دادند که هنگام حضور در منطقه غوطه دمشق که در آن از سلاح شیمیایی استفاده شده، اشخاصی حامل مواد مشکوک وارد شده و نشان می‌دهد که شواهد بالقوه احتمالا دستکاری شده و یا از منطقه بیرون برده شده است.

با این وجود در این گزارش به این موضوع که چه کسانی در منطقه‌ای که تحت کنترل شبه‌نظامیان مورد حمایت خارج است وارد شده‌اند هیچ اشاره‌ای نشده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه را به عنوان "جنایت جنگی" محکوم کرده و به دست عدالت سپردن عاملان این حملات مرگبار را خواستار شده است.

دبیرکل سازمان ملل چندی پیش ر جلسه شورای امنیت به اختصار اظهار داشت که در گزارش بازرسان، استفاده از تسلیحات شیمیایی "به صراحت و روشنی" تائید شده است.

با این حال گزارش بازرسان سازمان ملل کسی را به عنوان عامل این حملات معرفی نکرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار