برای بسیاری از جهانیان، نام «نلسون ماندلا» مترادف است با شجاعت، پشتکار و استقامت. با این وجود عبارات بسیاری در وصف مردی که به اندازه‌ای بزرگ بود که چهره آفریقای جنوبی را تغییر داد و باعث الهام بسیاری شد وجود دارد، عباراتی همچون، یک پدر یا بائوبابی که بر سر ملتش سایه می‌افکند.



خبر درگذشت اولین رئیس جمهور سیاه پوست آفریقای جنوبی و برنده جایزه صلح نوبل، پس از تحمل بیش از یکسال بیماری،  توسط جاکوب زوما، رئیس جمهور کنونی آفریقای جنوبی در اختیار رسانه ها قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماندلا جان خود را به دلیل ابتلا به عفونتهای ریوی که در اثر گذران 27 سال از عمرش پشت میله های زندان جزیره روبن، در نتیجه مبارزه با آپارتاید بود از دست داد. ماندلا تقریبا سه ماه در بیمارستان پرتوریا پس از عود بیماری ریوی اش در ماه ژوئن بستری شد.




خبر ابتلا به بیماری وی و وخامت حالش از پیش اعلام شده بود، اما به نظر می‌رسد، خبر مرگ او شوک عظیمی به آفریقای جنوبی ، جایی که مردم  لقب "پدر ملت" به وی می‌دادند، وارد آورده است. جاکوب زوما، طی یک سخنرانی تلویزیونی، زمان مرگ او را ساعت هشت و 50 دقیقه بعد از ظهر پنج شنبه به وقت محلی اعلام کرد. 

به گزارش فاکس نیوز، در این سخنرانی تلویزیونی، جاکوب زوما در حالی که لباسی سیاه بر تن داشت، با حالتی محزون اعلام داشت، "ملت آفریقای جنوبی پدر خود را از دست داد، با وجود اینکه فرا رسیدن این روز قابل پیش‌بینی بود، نمی‌توان گفت از این ضایعه عظیم چیزی کاسته شده است." 

به منظور احترام به این رهبر آفریقای جنوبی، تمام پرچم‌ها در این کشور به حالت نیمه برافراشته درآمد، همچنین تمام پرچم‌‌های ساختمان‌های اتحادیه اروپا و بسیاری از کشورها، به نشانه سوگ ناشی از مرگ نلسون ماندلا به حالت نیمه برافراشته درامده اند.

بر اساس گزارش بی بی سی، مانوئل باروسو، رئیس کمیسیون اروپا، طی یک بیانیه ماندلا را به دلیل رویه مداراگرانه و آشتی جویانه اش ستودنی دانست. 

با وجود اینکه زمان زیادی از مرگ وی نمی گذرد، افراد بسیاری در مقابل خانه وی تجمع کرده اند و با گذاشتن نوشته‌ها، گل و شمع همدردی خود را نسبت به از دست دادن این رهبر مبارز، ابراز می‌نمایند و کودکان در خیابانهای این کشور با در دست داشتن تصویر وی راه پیمایی می‌کنند. 



به گزارش فاکس نیوز، ماندلا که به مادیبا (نام قبیله‌اش) شهرت داشت یکبار اعلام نمود که "مبارزه، زندگی من است"، وی در اثر همین مبارزات صلح طلبانه‌اش به یک رهبر و قهرمان محبوب در آفریقای جنوبی و سراسر جهان بدل شد. انتظار می رود مراسم بزرگداشت وی در روز سه شنبه 9 دسامبر (19 آذر) در شهر ژوهانسبورگ، بسیار با شکوه برگزار شود و تعداد بسیاری از رهبران دنیا در آن شرکت نمایند.

بنا بر گزارش سی بی سی نیوز، کشورهای بسیاری تا کنون تمبر منقش به تصویر وی را چاپ کرده و مورد استفاده قرار داده‌اند، همچنین به دلیل محبوبیت او در سراسر جهان، ترانه‌های بسیاری در وصف وی سروده شده و مجسمه‌های وی را می‌توان از ژوهسانبورگ تا لندن دید.

وی که شهروند افتخاری بسیاری از کشورهای جهان است، موفق به تحصیل مدرک افتخاری بیش از 50 دانشگاه در سراسر جهان شده است. 

سلامت ماندلا به طور فزاینده ای در سالهای اخیر رو به وخامت گذاشته بود، وی از سال 2004 خود را از زندگی عمومی بازنشسته کرد و به زندگی با سومین همسر خود Graca Machel، سه دخترش (سه فرزند دیگرش جان خود را از دست داده‌اند) و تعداد زیای از نوه‌ها و نتیجه‌هایش مشغول شد. یکی از آخرین دیدارهای عمومی وی که از طریق تلویزیون و در ماه می 2012 پخش شد، وی را در حالی نشان می داد که با پتویی که بر روی پاهایش بود بر روی یک صندلی در خانه روستایی اش در Qunu نشسته و مشعل نمادینی را به مناسبت صدمین سالگرد کنگره ملی آفریقا دریافت کرد.




بنا بر گزارش فاکس نیوز، این رهبر مورد ستایش جهانیان که به عنوان نماد صلح شناخته می شود، به دلیل وابستگی اش با گروه ANC که سازمان تروریستی شناخته شده از سوی دولت آپارتاید آفریقای جنوبی محسوب می شود، در لیست سازمان دیده بان ترور ایالات متحده قرار گرفت، نام وی در نهایت  در سال 2008 از این لیست حذف شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کوفی عنان، دبیر کل اسبق سازمان ملل طی پیامی اعلام نمود که جهان "رهبر رویایی و صدای شجاعانه عدالت و قطبنمای دستیابی به اخلاق را از دست داد"

بسیاری دیگر از رهبران و سیاستمداران سراسر جهان ضمن ابراز تاسف نسبت به از دست دادن نلسون ماندلا، جملاتی در وصف این مرد بزرگ اعلام داشته‌اند.

میشل مارتلی، رئیس جمهور هائیتی که ملتی کارائیبی است و به عنوان نخستین جمهوری سیاهان دنیا در سال 1804 شناخته می شود طی پیامی اعلام نمود: "ماندلا نه تنها پدر دموکراسی آفریقای جنوبی است بلکه به تنهایی به عنوان یک نماد دموکراسی جهانی محسوب می شود، و همانند هر نماد دیگری، او نمرده است بلکه شیوه زندگی، شجاعت و ایمان به مبارزه اش در خصوص دستیابی به برابری همچنان ادامه دارد."

میخائیل گورباچف ، رهبر اسبق اتحاد جماهیر شوروی که با تلاشهایش به پایان دادن جنگ سرد کمک کرد طی مصاحبه ای با آژانس خبری اینترفکس اظهار داشت: " ماندلا اقدامات بسیاری برای نوع بشر انجام داد و یاد او در حافظه تمام جهانیان به خوبی باقی خواهد ماند."

یانوش آدر، رئس جمهور مجارستان در نامه ای به جاکوب زوما گفت :" زمانی که ماندلا برای مبارزه آپارتاید در حال گذران 27 سال از عمر خود، پشت میله های زندان بود، مصادف بود با سقوط کمونیسم در منطقه ما، در نتیجه ماندلا به عنوان یک قطب نمای اخلاقی، منبع الهام بخش نه تنها آفریقای جنوبی بلکه منطقه ما نیز هست."

کمیته نروژی نوبل که به ماندلا در سال 1993، جایزه صلح نوبل را اعطا کرده بود، طی پیامی ماندلا را یکی از بزرگترین نام‌ها در طول تاریخ جایزه صلح نوبل خواند."
 
گزارش از مغانی


منابع:

http://hosted.ap.org/dynamic/stories/M/MANDELA_GLOBAL_REAX?SITE=AP&SECTION=HOME&TEMPLATE=DEFAULT

 http://www.cbc.ca/news/how-nelson-mandela-found-inspiration-in-canada-1.2452685

http://www.foxnews.com/world/2013/12/05/mandela-dies-age-95/

http://edition.cnn.com/2013/12/05/opinion/battersby-nelson-mandela/

http://www.reuters.com/article/2013/12/06/us-mandela-death-idUSBRE9B417U20131206

انتهای پیام/
برچسب ها: پدر ملت ، وداع ، جهان ، مرگ ، سوگ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار