درگیری‌ و موج ناآرامی‌های این روزهای اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که سناریوهایی از پیش تعیین شده به منظور دامن زدن هرچه بیشتر به این آماج نوشته شده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "جواد منصوری" سفیر سابق ایران در چین و کارشناس مسائل سیاست خارجی با توجه به درگیری‌های داخلی در اوکراین طی یادداشتی به وضعیت کنونی این کشور پرداخته است.

متن این یادداشت به شرح ذیل است:

در چند سال گذشته با اعمال اقداماتی در غرب روسیه برخی از دولت‌ها را برای تحت فشار قرار دادن این کشور به منظور روی کار آوردن دولت‌هایی متمایل به سیاست‌های اروپا و آمریکا تغییر دادند تا ضمن به عضویت درآوردن این کشور‌ها به اتحادیه اروپا آن‌ها را به برخی تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی خاص برای مقابله با روسیه موظف کنند.

از سوی دیگر این دولت‌ها هیچ‌گاه نتوانستند مردم خود را نسبت به شرایط اقتصادی و اجتماعی‌شان راضی کنند و بر همین اساس همواره موج نارضایتی‌ها در داخل این کشور‌ها گسترش یافت.

این در حالی است که چندین کشور غرب روسیه از جمله روسیه سفید، اوکراین، و حتی لیتوانی بر این باورند که با ملحق شدن به اتحادیه اروپا وضعیت داخلیشان بهبود نخواهد یافت، اما دولت‌های این کشور‌ها با توجه به تعهدات و ارتباطاتی که دارند تصور می‌کنند برای ادامه حاکمیت خود می‌توانند بر روی حمایت اتحادیه اروپا حساب کنند.

نکته حائز اهمیت آن است که در این منطقه یک آرامش نسبی وجود دارد که می‌توان گفت این آرامش به طور طبیعی برای روسیه بسیار مناسب بوده و این در حالی است که اروپایی‌ها در تلاش برای برهم زدن این آرامش علیه روسیه هستند.

از سوی دیگر اروپایی‌ها در حال زمینه‌سازی برای توجیه نسب موشک‌هایی برای سپر دفاعی و همچنین اقدامات نظامی دیگر در این منطقه هستند اما آنچه که به طور مشخص در اوکراین وجود دارد آن است که وضعیت اقتصادی این کشور طی چند سال گذشته با مشکلاتی بیش از سایر کشورهای اروپایی مواجه بوده و مردم اوکراین براین باورند که به عضویت درآمدن این کشور به اتحادیه اروپا هیچگونه روزنه امیدی برای آن‌ها بوجود نخواهد آورد.

در پایان باید این نکته را در نظر گرفت که یک نوع رقابت غیرمستقیم برای نفوذ آمریکا و اروپا در این منطقه وجود دارد، چرا که اروپایی‌ها تمایل چندانی به نفوذ بیشتر آمریکایی‌ها در اوکراین نداشته و از این رو شاهدیم که اروپایی‌ها برای حمایت از دولت در تلاشند تا با نفوذ در مجلس اوکراین حمایت‌شان را از حاکمیت این کشور دریافت کنند و بدین ترتیب مانع از هرگونه انتخابات جدید و یا تغییر دولت شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار