عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: امروز دانشگاه‌ها در کنار سلایق مختلف باید تلاش کنند موانع پیشرفت را برداشته و پشتیبان ارکان نظام باشند و از ارزش‌ها و حقوق ملت دفاع کنند. آمریکا در مسیر پیشرفت ما نمی‌تواند رخنه ایجاد کند بلکه روز به روز با پیشرفت ما غافل‌گیر خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم روز دانشجو که در دانشکده فنی این دانشگاه برگزار شد، گفت: باعث خوشحالی است که در سالروز 16 آذر در جمع دانشجویان انقلابی حضور یافتم همه می‌دانید 16 آذر بیانگر 60 سال آزادی‌خواهی یک ملت است.
 
وی ادامه داد: 16 آذر یادآور 60 سال پییشتازی یک ملت برای آزادی با یک نگاه و افق درازمدت و جامع و همچنین فهم صحیح یک ملت از موانع آزادی حق‌طلبی و مقابله با زیاده‌خواهی‌‌هاست.
 
جلیلی روز 16 آذر را مهم دانست و گفت: این روز نشان می‌دهد ایستادگی نه تنها در برابر زور بلکه در برابر تزویر است و درک صحیح از تزویر دشمن را نشان می‌دهد و این در نوع خود بسیار مهم است، اگر تزویر دشمن را بشناسیم، هزینه‌ای را که برای نابودی ملت ما پرداخت کرده کمتر خواهد شد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مختصات 16 آذر اشاره کرد و افزود: هشت سال بعد از جنگ جهانی دوم، چند قدرت به اتکای زور مناسباتی را برای جهان تعریف کردند و پس از این جنگ کسانی آمدند و جهان را به شهروند درجه يک و دو تقسیم کردند و برای قدرت‌های بزرگ امتیازات خاصی قائل شدند که یکی از آن امتیازها حق وتو بود.  
 
وی ادامه داد: مناسبات جهان به گونه‌ای شکل گرفت که مبنای آن منطق استکبار بود و کسانی که قدرت دارند باید بتوانند متمایز باشند و این انحصارات شکل گرفت که در جهت اقتضای منافع‌شان بود. اگر سایرین به دنبال پیشرفت بودند به گونه‌ای که منافع این ملت‌ها تحریف نشود حد و حدود و پیشرفت دیگران باید با توافق آنان صورت می‌گرفت.  
 
جلیلی اضافه کرد: مناسبات در صحنه بین‌المللی وقتی بر مبنای قدرت تعریف شود بسیار مهم است، کسانی که 60 سال پیش به اسم مبارزه با فاشیسم خودشان را فاتح جنگ جهانی دوم دانستند با ادعای لیبرالیسم به دنبال آن بودند که به خود اجازه دهند دولت دست‌نشانده‌ای را وارد کار کنند.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: ملت ایران چون به دنبال آن بود که از سرمایه ملی خود استفاه کند، منجر به آن شد که قدرت‌های بزرگ یک دولت ملی را سرنگون سازند و مانع پیشرفتش شوند، این بحث یک مبنای تئوریک دارد و این قدرت‌ها بر مبنای اندیشه و تئوری این کار را انجام می‌دهند.  
 
وی با بیان اینکه این ادعای من نیست، بلکه عین اظهارات آنان است، تصریح کرد: این رفتار و نگاه توسط جان لاک، پدر لیبرالیسم به صراحت بیان شده و می‌گوید انسان‌ها در وضع طبیعی قرار دارند مگر اینکه کسانی معترض حقوق آنان شوند و حق آنان را پایمال کنند.  
 
جلیلی ریشه امروز استکبار را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت:‌ لیبرال‌ها مجوز استعمار را می‌دهند و با یک تقسیم‌بندی تحت عنوان غرب و شهروند درجه 1 و 2 می‌گویند؛ کسانی که فرهنگ برتر دارند و بقیه فروتر هستند نباید قوانین یکسانی برای رفتار میان ملل متمدن و وحشی وضع کنیم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نظریه جان والز گفت: او هم بر این اساس نظریه می‌دهد و مجموعه‌ای از حقوق را بر اندیشه لیبرالیسم تعریف می‌کند و دموکراسی آمریکا را مقدم بر عدالت می‌داند و می‌گوید دولتی که این قانون را نقض کند باید مورد مجازات قرار بگیرد.  
 
وی ادامه داد:‌ اگر یک رفتار اسکتباری را امروز می‌بینیم، مبتنی بر اندیشه و تئوری است و جالب است کسانی که اینگونه آرمان‌های خود را دنبال می‌کنند می‌گویند تنها با لیبرالیسم می‌توان با امپریالیسم جنگید، این طنز معاصر ماست، کشته شدن یک میلیون انسان در قرن اخیر نتیجه این تفکر است.
 
جلیلی تاکید کرد:‌ درک  عمیق از رویکرد دشمن ضرورت پیدا می‌کند و آنها می‌خواهند حقیقت را بر مبنای قدرت حاکم کنند در شرایطی که می‌بینید آنها زور را سازماندهی کرده و تزویر را شکل می‌دهند در مقابل ملتی پیشتاز است که از درک صحیح این رویکرد 16 آذر رخ می‌دهد.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  با اشاره به سخنان شهید رضوی که می‌گفت "گر چرخ به حال ما نگردد کاری کنید که بگردد"، اظهار داشت: اگر مناسبات بین‌المللی مبتنی بر عدالت نباشد کاری خواهیم کرد که این امر محقق شود و این نشانه یک ملت با درک صحیح از واقعیت و بر مبنای آزادی و عدالت است؛ این نگرش ما منافع آمریکا را دستخوش تغییر قرار خواهد داد. دانشگاه در آن دوره نقش کلیدی داشت و توانست به تنهایی در برابر آمریکا بایستد.  
 
وی ادامه داد: دانشگاه در 13 آبان نشان داد که می‌توان آمریکا را مفتضح کرد و از استقلال و آرمان‌های یک ملت دفاع کرد و در واقع 16 آذر 60 سال عقب‌ماندگی آمریکا در درک واقعی ملت ایران است.  
 
جلیلی با بیان اینکه آمریکا آزادی ملت را نشانه گرفته تصریح کرد: وقتی صحبت از راهبرد فشار می‌شود، این خلاف آزادي يک ملت است وقتی صحبت از گزینه نظامی می‌شود امروز با منطق زور روبرو هستیم نه منطق استدلال.
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: آمریکا باید بداند ملت ما اجازه نخواهد داد یک قدرت استکباری حقوق ما را برای ما تعریف کند همچنان که اجازه نخواهد داد یک قدرت استکباری برای حقوق ملت ما شروط و حدودی تعیین کند.  
 
وی اضافه کرد: معاهده NPT محدودیتی برای برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ایجاد نکرده و ملت ما نمی‌پذیرد یک قدرت استکباری تکالیف بیشتری را بر ما تحمیل کند. ما امروز در یک حرکت گستره و تحت لوای رهبری به افق بلندی برای رسیدن به تمدن روشن می‌اندیشیم و در این سی و چند سال اخیر علی‌رغم موانعی که آمریکا می‌خواهد به خیال خودش ما را از مظاهر پیشرفت متوقف کند یک خیال خام و یک خواب است.  
 
جلیلی با تاکید بر اینکه آن چیزی که این موفقیت‌ها را برای جامعه ما به ارمغان آورده همان اندیشه دینی است، تصریح کرد: با یک نگاه جامع وحدت ستودنی و مبتنی بر اندیشه دینی، پیروزی‌های بزرگتری را به وجود آورده‌ایم.  
 
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطرنشان کرد: امروز دانشگاه‌ها در کنار سلایق مختلف باید تلاش کنند موانع پیشرفت را برداشته و پشتیبان ارکان نظام باشند و از ارزش‌ها و حقوق ملت دفاع کنند. آمریکا در مسیر پیشرفت ما نمی‌تواند رخنه ایجاد کند بلکه روز به روز با پیشرفت ما غافل‌گیر خواهد شد.  
 
گفتنی است در پایان این مراسم از خانواده شهید هسته‌ای آقای علیمحمدی به نمایندگی از سایر خانواده‌های شهدای هسته‌ای تقدیر به عمل آمد.  
انتهای پیام/  

برچسب ها: عضو ، مجمع ، تشخیص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار