با وجود ادعاهای فراوان مبنی بر اینکه گروه‌های شبه نظامی مصر، هیچ رابطه سازمانی با القاعده ندارند، اما روزنامه‌های داخلی مصر، با استناد به اسناد افشا شده، از رابطه بین گروه‌های شبه نظامی مصر و شاخه‌های عملیاتی القاعده در عراق و سوریه خبر می دهند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "المانیتور" در مقاله‌ای به قلم "مهند صبری" می‌نویسد: در هفته آخر ماه آگوست، چند شبی را در روستایی در شمال شبه جزیره سینا، جایی که شبه نظامیان اسلامگرا از انقلاب مصر در 25 ژانویه تاکنون در آنجا پنهان شده‌ و فعالیت می‌کنند، سپری کردم. در یکی از این شب‌ها با یکی از افراد قبیله‌ای در اطراف آن روستا رانندگی کردیم. او در حالیکه چراغ‌های جلوی ماشینش را خاموش کرده بود، به آرامی و با احتیاط رانندگی می‌کرد و کاملا می‌دانست که دیده شدن ما توسط یک ایست بازرسی نظامی چه عاقبتی خواهد داشت.

*** 1000 تن از افراد القاعده در مصر فعالیت می‌کنند
در حالیکه با ماشین وارد روستای «مقاطعه» می‌شدیم، او گفت: «این مسجد «ابومنیر» است؛ این مسجد توسط گروه «التوحید والجهاد» کنترل می‌شود.» من پیش از این در مورد مسجد و داستان‌هایی در مورد «شیخ ابو منیر»، روحانی جهادگرا و فرمانده عملیاتی این گروه، شنیده بودم. او اضافه کرد: «آنها به قدرتمندی گروه‌های «انصار بیت المقدس»، «مجلس شورای مجاهدین» یا «سلفیه جهادی» نیستند اما باید گفت که به اندازه کافی ترسناک هستند.»
آن شخص گفت: «این گروه‌ها با یکدیگر متفاوت هستتند، اما با هم همکاری می‌کنند و در برخی موارد دست به عملیات مشترک می‌زنند... و به نوعی به گروه تروریستی القاعده وابسته هستند. حدود 1000 تن از مبارزان گروه القاعده در قالب گروه‌های مختلف، در شبه جزیره سینا فعالیت می‌کنند و بسیاری از آنها خارجی هستند.»

*** دستگیری یکی از عوامل اصلی القاعده در مصر
چند روز پس از گفت و گوی ما، ارتش مصر، مسجد «ابو منیر» را به گلوله بست. فرمانده این گروه از این حمله جان سالم به در برد اما در 25 نوامبر، طی یک کمین نظامی، در نزدیکی مسجدش در «مقاطعه»، به دام افتاد و کشته شد.
در اول سپتامبر، مقامات امنیتی اعلام کردند که «عادل هبره»، یکی از عوامل اصلی القاعده در شبه جزیره سینا و طبق گفته‌ها، فرمانده حمله‌ای تروریستی در آگوست 2013 به شمال شبه جزیره سینا، که طی آن 25 سرباز به سبک القاعده اعدام شدند، در دلتای نیل دستگیر شد. عده‌ای از مقامات امنیتی که نام خود را فاش نکردند، به رسانه‌های داخلی گفته‌اند که «هبره»، یکی از اعضای یک گروه محلی موسوم به «المهاجرین والانصار» بود که در دلتای نیل و شمال شبه جزیره سینا فعالیت می‌کرد.

*** پاداش 10000 دلاری برای اعدام 25 سرباز 
روزنامه مستقل مصری «المصری الیوم» برخی از اسناد فاش شده تحقیقات مربوط به پرونده «هبره» را منتشر کرد. این اسناد نشان می‌دهند که «هبره»، با یکی از عوامل جهادی مستقر در سوریه به نام «ابو سهیل» در ارتباط بوده است.
طبق اسناد افشا شده «المصری الیوم»، در مکالمه تلفنی این دو نفر پس از ماجرای اعدام 25 سرباز در ماه اوت، «ابو سهیل» به «هبره» تبریک گفته و به او اطلاع داده است که در حمایت از اقدام گروه «المهاجرین والانصار»، 10000 دلار برایشان ارسال می‌کند.»

*** رئیس القاعده، نیروهای جهادی را به جنگ با مقامات مصری تشویق کرده است
در ادامه مقاله «المصری الیوم»، آمده است که «ابو سهیل» به «هبره» دستور داد که از آموزش اعضای گروه خود با مسلسل و موشک انداز فیلم برداری کرده و در این ویدیو، اتحاد خود با «ابوبکر البغدادی»، رئیس گروه «حکومت اسلامی در عراق و خاور نزدیک» که به القاعده وابسته است را اعلام کند.
از زمانی که گروه «انصار بیت المقدس»، مسئولیت بمب‌گذاری خط لوله گاز طبیعی در شمال شبه جزیره سینا را در سال 2011 برعهده گرفت، «ایمان الظواهری»، رئیس مصری القاعده، اقدام آنها را ستود و از آنها خواست که فعالیت‌ خود را بیشتری کنند. در همین اواخر، او نیروهای جهادی را بی آنکه به عملیات خاصی اشاره کند، به جنگ با مقامات مصری تشویق کرده است. 

*** «تمرکز در تصمیم گیری و عدم مرکزیت در اجرای تصمیمات»، یکی از اصول اساسی القاعده
«ظواهری»، که بیش از 2 دهه، از نزدیک با اسامه بن لادن همکاری داشته، به شدت از تعالیم و قوانین القاعده پیروی می‌کند. یکی از اصول اساسی القاعده، «تمرکز در تصمیم گیری و عدم مرکزیت در اجرای تصمیمات» است. به این معنی که فرماندهان ارشد، دستورات را صادر می‌کنند اما در برنامه ریزی و یا اجرای حملات، نقش ندارند. برخی اوقات فرماندهان القاعده تا زمان تکمیل عملیات، از هویت طراحان حمله و یا مجریان آن آگاهی ندارند. از حملات القاعده به آمریکا در سپتامبر 2001 تا به امروز، بن لادن و ظواهری مجبور بودند به خاطر انزوای جغرافیایی خود، بیش از پیش به این قاعده پایبند باشند. 

*** ویدیوهای منتشر شده از عملیات انتحاری القاعده در شبه جزیره سینا
در  19 نوامبر، «انصار بیت المقدس»، ویدیویی را منتشر کردند که در آن مقدمات یک بمب‌گذاری انتحاری، که ساختمان وزارت امنیت جنوب سینا را مورد هدف قرار داده بود، نشان می‌داد. این ویدیو نوجوانی را نشان می‌داد که پیش از سوار شدن بر یک وانت پر از مواد منفجره، یک جلیقه انفجاری را به تن می‌کند و همچنین لحظه انفجار، و قسمت‌هایی از سخنرانی «ابو عمر البغدادی»، رئیس سابق گروه «حکومت اسلامی القاعده در عراق» که بعدها به «حکومت اسلامی القاعده در عراق و خاور نزدیک» تبدیل شد، در این ویدیو به نمایش گذاشته شده بود.
و در 1 سامبر، ویدیوی دیگری توسط این گروه منتشر شد که حاوی تصاویری از حملات اخیر گروه بود. در این ویدیو یک وسیله نقلیه منفجره در یک کاروان نظامی که در مسیر شهر مرزی «رفح» به سمت «العریش» در شمال شبه جزیره سینا در حرکت بود، منفجر شد. این حمله  که در 20 نوامبر صورت گرفت، به کشته شدن 11 سرباز و زخمی شدن عده زیادی منجر شد. این ویدیو همچنین بخش‌هایی از سخنرانی «ابو عمر البغدادی» را نشان می‌دهد.

*** هزاران مصری، برای پیوستن به شورشیان، وارد سوریه شده‌اند
به نظر می‌رسد که اشاره به «حکومت اسلامی القاعده در عراق» در اعلانیه‌های ویدیویی مختلف توسط «انصار البیت المقدس» و اسناد افشا شده از تحقیقات «هبره»، بیش از یک اتفاق تصادفی باشد. از زمان آغاز جنگ داخلی سوریه در سال 2011، ده‌ها هزار نفر از پناهندگان سوری در جستجوی شغل وارد مصر شدند که برخی از آنها از طریق اردن به بندر «نویبه» در جنوب شبه جزیره سینا و برخی دیگر نیز از طریق دیگر بنادر مصر به شمال شبه جزیره سینا وارد شدند.
گذشته از پناهندگان سوری، هزاران تن از مردم مصر نیز، تقریبا از تمام استان‌های آن ــ از جمله شبه جزیره سینا ــ از طریق ترکیه وارد سوریه شدند تا به گروه‌ها و دسته‌های شبه نظامی شورشیان، از جمله آن عده از گروه‌هایی که به القاعده وابسته هستند، بپیوندند. شمار مبارزان مصری که عازم مصر شدند،‌ در زمان محمد مرسی، رئیس‌جمهور معزول مصر، افزایش پیدا کرد. وی اعلام کرده بود که روابط خود را با دولت بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه به طور کلی قطع می‌کند و در همان زمان، پشتیبانی کامل خود را از شورشیان اعلام کرد.

*** پس از برکناری مرسی، عوامل القاعده، شروع به هدف قرار دادن امکانات و کارکنان دولتی کرده‌اند
به علت وضعیت نابسامان و هرج و مرجی که بر مرزهای ترکیه حاکم است، آمار مصری‌هایی که در این مدت وارد مصر شده‌اند، اغلب نادرست است؛ اما اگر خبرنگاران می‌توانند با ملیت‌های مختلف، بدون اطلاع وارد خاک سوریه شده و یا از آن خارج شوند، پس بدون شک عوامل القاعده هم از این قاعده مستثنی نیستند.
به دنبال برکناری محمد مرسی در سوم جولای، عوامل القاعده که مقامات و منابع غیر رسمی نیز فعالیت‌ آنها را در مصر، تایید کرده‌اند، از طریق بمب گذاری‌های انتحاری و خودروهای انفجاری به سبک القاعده، شروع به هدف قرار دادن امکانات و کارکنان دولتی کرده‌اند. 

*** ارتباط بین مصر و القاعده در عراق
ارتباط بین مصر و القاعده در عراق، سال‌ها است که وجود دارد. تا سال 2010، جانشین فرمانده و فرمانده نظامی مصری گروه «حکومت اسلامی[القاعده] در عراق»، «ابوایوب المصری» بود، که از دهه 1980، از اعضای گروه «جهاد اسلامی مصر» به رهبری «الظواه

ری» بود و در کامیون‌های انفجاری و بمب‌های کنار جاده‌ای تخصص داشت. این تخصص در در دهه 1990 در اردوگاه‌های بن لادن در افغانستان، به اوج خود رسید. وی بعدها به یکی از فرماندهان ارشد «ابوموساب زرکاوی» تبدیل شد.
در آوریل 2010، «مصری»، به همراه رئیس خود، «ابو عمر البغدادی» که مرتبا در بیانیه‌های ویدیویی گروه «انصار بیت المقدس» در مصر نشان داده شده‌اند، درحمله‌ای به رهبری آمریکا، کشته شدند.

*** روزنامه‌های داخلی مصر از رابطه بین گروه‌های شبه نظامی مصر و شاخه‌های عملیاتی القاعده در عراق و سوریه خبر می دهند
مقامات امنیتی، تاکنون هیچ گونه بیانیه‌‌ای را در مورد جزئیات ورود القاعده به مصر و فعالیتش در این کشور منتشر نکرده‌اند. اما روزنامه‌های داخلی مصر که ادعا می‌کنند این اطلاعات را از مقامات امنیتی بی‌نام دریافت کرده‌اند، همچنان از رابطه بین گروه‌های شبه نظامی مصر و شاخه‌های عملیاتی القاعده در عراق و سوریه خبر می دهند.
با وجود ادعاهای فراوان مبنی بر اینکه گروه‌های شبه نظامی مصر، هیچ رابطه سازمانی با القاعده ندارند، اما موج حملات شبه نظامیان، عکس این موضوع را ثابت می‌کند. در طول 5 ماه، 6 خودروی انفجاری، امکانات نظامی و امنیتی را مورد هدف قرار داده‌اند و کاروان‌هایی از جمله کاروانی  که وزیر کشور را در شرق قاهره همراهی می‌کردند، مورد هدف این گروه‌ها قرار گرفته‌اند؛ به علاوه، بمب گذاری‌های کنار جاده‌ای فراوان که وسایل نقلیه نظامی و پلیس را در شمال شبه جزیره سینا مورد حمله قرار داده‌اند نیز، جزو حملات تروریستی گروه‌های شبه نظامی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار