وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت می‌خواهد نرخ ارز را به صورت مستمر کاهش دهد و تغییرات تند مطلوب نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی طیب‌نیا؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به سوال ملی دو نماینده مجلس ضمن تشکر از رای اعتماد وکلای ملت نسبت به خود گفت: این رای احساس وظیفه من را بیشتر می‌کند و خود را متعهد می‌دانم که همواره به مجلس پاسخگو باشم.

وی افزود: سوال حق طبیعی نمایندگان است و پاسخگویی به سوال نیز وظیفه قانونی وزراست، خوشبختانه امروز وضعیت اقتصادی کشور بهبود یافته و تورم 45 درصدی خرداد ماه، به 31.9 درصد در آبان ماه رسیده است.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شاهد آرامش در حوزه‌های مختلف هستیم، گفت: پس از چند سال بازار ارز در یک آرامش نسبی قرار گرفته و نرخ دلار که زمانی به 3800 تومان نیز رسیده بود، اکنون به زیر 3000 تومان رسیده است.
 
طیب‌نیا ادامه داد: در سال 80 یکسان سازی نرخ ارز تصویب شد برای حفظ این دستاورد باید انضباط بودجه‌ ای، کنترل رشد نقدینگی و پایین نگهداشتن رشد تورم عملیاتی می‌شد، ولی این اتفاق نیفتاد.
 
وی تصریح کرد: در شرایطی که نرخ تورمی در حال افزایش بود، ارزش پول ملی کاهش یافت، آنچنان که نرخ اسمی ارز ثابت مانده بود.
 
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: با توجه به این روند نرخ کالاهای وارداتی کاهش یافت، از این رو افزایش واردات در پیش گرفته شد، چرا که قیمت تمام شده این کالاها از قیمت کالاهای تولید داخل ارزانتر بود.
 
وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها عرضه ارز را در کشور محدود کرد و باعث تورم سنگین و تغییر نرخ ارز شد، از این رو با وجود کاهش درآمدهای ارزی ارزش پول ملی افزایش نیافت و باعث جهش تورمی شد.
 
وی افزود: دولت یازدهم تصمیم دارد جلوی انفجار قیمت‌ها را بگیرد و نرخ ارز را به طور مستمر بکاهد.  
 
وی با اشاره به اعمال تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها عرضه ارز را در کشور محدود کرد و باعث تورم سنگین و تغییر نرخ ارز شد، از این رو با وجود کاهش درآمدهای ارزی، ارزش پول ملی افزایش نیافت و باعث جهش تورمی شد.
 
وی افزود: دولت یازدهم تصمیم دارد جلوی انفجار قیمت‌ها را بگیرد و نرخ ارز را به طور مستمر بکاهد.  
 
با اشاره به سخنان رئیس کل بانک مرکزی در اول مهرماه و در آستانه مذاکرات هسته‌ای گفت: در آن زمان آنچه مورد نگرانی بود، تغییرات کل نرخ ارز بود با وجود اینکه در آستانه مذاکرات این وجود داشت که نرخ ارز کاهش یابد، ولی کاهش شدید آن روزها باعث می‌شد که خانوارهای فقیر و ضعیف آسیب ببینند از این رو باید نرخ ارز به نفع خود باز می‌داشت.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: وزیر ، اقتصادی ، دارایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار